Sebastian Vettel;Forma-1;Ferrari;Mercedes;Nico Rosberg;

2016-02-24 07:00:00

Száguldó Ferrari, kiváló Mercedes

Hétfőn megkezdődött a barcelonai teszt a Forma-1 mezőnye számára, mely először gurult pályára a 2016-os modellekkel. Az első két napon a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel remekelt, Nico Rosberg pedig egy rekordot döntött meg tegnap. A tavaly szenvedő McLaren-Honda úgy fest, a téli szünetben magára talált.

Habár messzemenő következtetéseket nem lehet levonni a Forma-1 kollektív tesztjének első két napjából, arra mindenképpen jó az esemény, hogy feléledjen a sportág. A barcelonai Circuit de Catalunya versenypályán hétfőn kezdtek el körözni a száguldó cirkusz pilótái, és egészen csütörtökig lesz lehetőségük a gyakorlásra. Az korántsem meglepő, hogy az elmúlt két szezonban domináló Mercedes nagyon megbízhatóan működik: a csapat azt tűzte ki célul, hogy naponta 600-800 kilométert tegyen meg az autójuk, mely már az első napon összejött, mivel a címvédő Lewis Hamilton 720 kilométert (155 kört) ment. Tegnap erre is rátett egy lapáttal Nico Rosberg: 172 kört teljesített, mely nagyjából 800 kilométernek felel meg, azaz Barcelonából "elkocsikázhatott" volna Párizsig. Tavaly Felipe Nasr teljesítette a legtöbb kört (159).

A várakozásokat viszont felülmúlja, hogy mennyire gyorsan köröz Ferrarijával a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel, aki megnyerte az első és a második tesztet is. "Ez a kocsi nagyon nagy lépés előre. Tapadás, aerodinamika, úttartás, stabilitás, motorerő tekintetében is. Az volt a célunk, hogy minden téren fejlődjünk, és bár még a teszt nagyon korai szakaszában vagyunk, jó úton járunk – magyarázta az olasz istálló sztárja, aki a csapattársáról sem feledkezett meg. – Fontos, hogy a benyomásaim egyezzenek Kimi Räikkönenével." A Ferrari nem csak tempója, hanem új festése miatt is beszédtémát szolgáltat: a versenygépen az előző évekhez képest sokkal több a fehér festés. Az egyedi designnal az 1970-es évek sikerei előtt tiszteleg a csapat, melynek akkoriban Niki Lauda volt az emblematikus figurája.

A mai és a holnapi beosztás

Szerda: Lewis Hamilton (Mercedes), Kimi Räikkönen (Ferrari), Felipe Massa (Williams), Danyiil Kvjat (Red Bull), Nico Hülkenberg (Force India), Kevin Magnussen (Renault), Carlos Sainz Jr. (Toro Rosso), Felipe Nasr (Sauber), Jenson Button (McLaren-Honda), Rio Haryanto (Manor), Romain Grosjean (Haas).

Csütörtök: Nico Rosberg (Mercedes), Kimi Räikkönen (Ferrari), Felipe Massa (Williams), Danyiil Kvjat (Red Bull), Alfonso Celis (Force India, tesztpilóta), Kevin Magnussen (Renault), Max Verstappen (Toro Rosso), Felipe Nasr (Sauber), Fernando Alonso (McLaren-Honda), Rio Haryanto (Manor), Esteban Gutiérrez (Haas).

Jó hír a McLaren-Honda szurkolóinak, hogy pozitív változások láthatóak a csapatnál. Jenson Button például a múlt évi első, jerezi teszt négy napján összesen teljesített 79 kört, most hétfőn Barcelonában viszont 84-gyel zárt. Arról nem is beszélve, hogy tegnap Fernando Alonso a 100 kört is átlépte. "Végre föl lehetett szabadítani az energiát, és képesek voltunk úgy használni azt, ahogyan a többi versenyző teszi. Ez teljesen új lehetőségek előtt nyit kaput – lelkendezett a 2009-ben világbajnok brit pilóta. – A különböző beállítási variációkkal végre játszani is lehet, és a motor azonnal reagál is erre. Jó látni, hogy a téli kőkemény munkának van eredménye." A wokingi istállónak tehát van oka az optimizmusra, de a tavalyi szörnyű szereplésének (a McLaren története legrosszabb eredményét elérve 9. helyen zárt a konstruktőri világbajnokságban) még vannak következményei: távozott posztjáról a Honda sportigazgatója, Arai Jaszuhisza.

Ahogy az ilyenkor lenni szokott, több csapat még sokat bakizott a teszt során. A hétfői gyakorlás legnagyobb vesztese a Lotust felvásárló Renault volt, de nem csak azért, mert az újonc Jolyon Palmer futotta a leggyengébb időt. A francia istálló autója robbant le legelőször Barcelonában, ráadásul rendeget időt vesztegeltek a garázsban. A Lotus tavaly még Mercedes erőforrásokkal versenyzett, a motorváltás egyelőre meglátszott a teljesítményen is. Ezt követően Palmer autója tegnap is leállt, akkor turbóhiba miatt. A – gyakorlatilag nulláról felépített – új csapat, a Haas apró hibával hívta fel magára a figyelmet, miután Romain Grosjean autójáról leszakadt az első légterelő hétfőn. Egy istálló kivételével már mindenki az idei modellekkel körözött: a svájci Sauber egyelőre csak a tavalyi versenyautót tudta felmutatni.

A Forma-1 Menedzsment (FOM) vezetője, Bernie Ecclestone gondoskodott arról, hogy ne csak a pályán történtektől legyen hangos a sajtó. A 85 éves brit üzletember szeretett sportágát becsmérelte: állítása szerint nem költené a pénzét arra, hogy a családját elvigye egy Forma-1-es futamra. "Hiszen mindent tudunk előre. Hamiltoné a pole pozíció, és a két Mercedes ott lesz a dobogón" – mondta ki az előző két év alapján levonható csúf igazságot Ecclestone. A kijelentés több mindenkit felháborított a bokszutcában, a csapatbajnoki címvédő tanácsadója, Lauda is kifejezte nemtetszését. "Minden éppen most kezdődik el, mindenki pozitív, neki meg le kell rombolnia az egészet" - fakadt ki a Mirrornak a legendás osztrák versenyző. – Tavaly óta ez a hozzáállása. Egyszerűen nem értem, miért csinálja ezt." A csütörtökön véget érő tesztet követően még nem a március 20-i Ausztrál Nagydíjra készülnek a csapatok. Március első négy napján ugyanis újra Barcelonába látogat a száguldó cirkusz egy újabb gyakorlásra.

A keddi teszt végeredménye
1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:22.810 (126 kör)
2. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 1:23.525 (112)
3. Sergio Pérez (mexikói, Force India) 1:23.650 (101)
4. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:24.867 (172)
5. Marcus Ericsson (svéd, Sauber, 2015-ös) 1:25.237 (108)
6. Esteban Gutiérrez (mexikói, Haas) 1:25.524 (79)
7. Valtteri Bottas (finn, Williams) 1:25.648 (134)
8. Pascal Wehrlein (német, Manor) 1:25.925 (71)
9. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Honda) 1:26.082 (119)
10. Jolyon Palmer (brit, Renault) 1:26.189 (42)
11. Max Verstappen (holland, Toro Rosso) 1:26.539 (121)