Pedofília-ügyben vall a vatikáni bíboros

Nem a Vatikánban, hanem egy római szállodában tesz tanúvallomást videón keresztül George Pell ausztrál bíboros, a vatikáni pénzügyek első számú felelőse, akit az ausztrál kormány pedofilia ellenes bizottsága hallgat meg az ausztráliai papok által a 60-80-as években elkövetett több száz szexuális visszaélésről.

George Pell bíboros egészségügyi okokra hivatkozva nem utazott Ausztráliába. Kérésére Rómából, videó-konferencián keresztül válaszolhat az ausztrál kormány által 2013-ban felállított bizottság kérdéseire magyar idő szerint vasárnap este tíz órakor. Az Ausztráliában papok által elkövetett szexuális visszaélések egykori gyermek-áldozatai közül tizenhatan Rómába érkeztek, hogy részt vehessenek a Vatikánban az egyik legmagasabb tisztséget betöltő bíboros meghallgatásán.

A 74 éves bíborost az ausztráliai Ballarat és Melbourne egyházmegyéjében történt pedofília-ügyekről kérdezik. A Ballaratban született George Pell 1971-től szolgált papként a százezer lakosú ausztrál városban, később Melbourne, majd Sydney érseke lett. Ferenc pápa 2014 februárjában nevezte ki a Vatikán teljes pénzügyi működéséért felelős gazdasági titkárság prefektusának.

A papok által gyermekekkel szemben elkövetett szexuális visszaélések kivizsgálására felállított ausztrál bizottság a múlt század hatvanas és nyolcvanas éveiben történt eseteket vizsgálja. Csak Ballaratban az utóbbi évtizedekben az egykori áldozatok több mint nyolcszáz feljelentést tettek mintegy háromszáz pappal szemben. A városban szolgáló egyik katolikus rend eddig 37 millió dolláros kártérítést fizetett. 47 áldozat felnőttként öngyilkosságot követett el.

Az egykori áldozatok azzal vádolják George Pellt, hogy tudott az alárendelt papok tetteiről, mégse cselekedett. A bíboros a vádakat mindeddig visszautasította. 2003-ben őt magát is pedofíliával vádolták egy 1961-ben történt ügyben: Pell bíboros felfüggesztette magát papi szolgálatából, amíg a hatósági vizsgálat nem menti őt a vádak alól.

Ferenc pápa 2014 decemberében vatikáni bizottságot állított fel a kiskorúak védelmében. Ennek egyik laikus tagja, a brit Peter Saunders, aki gyermekkorában szintén papok által elkövetett szexuális erőszak áldozata volt, február elején kilépett a bizottságból. Saunders akkor elmondta, hogy többek között az is közrejátszott távozásában, hogy George Pellt a Vatikán nem kötelezte, hogy Ausztráliába utazzon a helyzet tisztázására. Peter Saunders a BBC-nek kijelentette, hogy a Vatikán az utóbbi két év alatt "semmit nem tett annak érdekében, hogy felszámolja a kiskorúakkal szemben papok által elkövetett visszaéléseket".

Szerző

Internetes celebek kerültek a kormány feketelistájára

Publikálás dátuma
2016.02.28. 19:33
Illusztráció: Thinkstock
 Valótlan hírek terjesztése, a közvélemény félrevezetése és a kínai alkotmánnyal ellentétes publikációk közlése miatt több neves, tízmilliók által követett mikroblogger fiókját záratta be a kínai internetfelügyelet.

A kínai állami média hétvégi jelentése a hivatalt idézve azt írta, ezek a sokak által követett véleményformáló "internetes celebek" társadalmi felelősségüket elhanyagolva visszaéltek a befolyásukkal, megsértették az államot és megzavarták a társadalmi rendet.

Példaként megemlítettek néhány felhasználói nevet, amelyekből beazonosíthatók ugyan egyes blogok gazdái, de listát nem tettek közzé. A közlésből kiderült, az illegális oldalakkal együtt, több mint 580-an vannak az érintettek. A hatóság a weboldalak szolgáltatóit több mint kétezer olyan álhír törlésére is kötelezte, amelyek az emberek hétköznapi életével, a közlekedéssel, az élelmiszerbiztonsággal és egyéb közügyekkel voltak kapcsolatosak. Mindezeken túl több honlapot azért ítéltek bezárásra, mert törvénybe ütköző módon személyeket rágalmaztak, vagy például kórházi betegregisztrációs jegyeket értékesítettek.

A hongkongi South China Morning Post című lap vasárnapi online kiadásában arról számolt be, hogy az érintettek között van Zsen Cse-csiang egykori ingatlanmágnás is, aki a napokban kinyilatkoztatta: az adófizetők pénzén fenntartott állami médiának a közt kell szolgálnia és nem a pártot. Zsen, aki maga is párttag, és aki a múltban többször is megbotránkoztató, nyers szókimondásával hívta fel magára figyelmet, azt követően szólalt meg, hogy a kínai államelnök-pártfőtitkár az állami média zászlóshajóinál tett látogatása alkalmával a kommunista párt iránti lojalitást követelt a sajtómunkásoktól.

Zsen 37 millió követővel rendelkező mikroblogjának bezárását "törvénytelen üzenetek közvetítésével" indokolták, és más internet-felhasználók ezekkel kapcsolatos panaszaira hivatkoztak. A lap idézte a kínai internetfelügyelet szóvivőjét, aki szerint az internetes szolgáltatóknak és a világháló használóinak a törvényességet és a szocialista alapértékeket egyaránt szem előtt kell tartaniuk. Mint mondta a blogoló hírességeknek "pozitív energiát" kell terjeszteniük. A megbüntetettekkel kapcsolatban megjegyezte, nem lesz lehetőségük más néven új blogot nyitni.

Szerző

Internetes celebek kerültek a kormány feketelistájára

Publikálás dátuma
2016.02.28. 19:33
Illusztráció: Thinkstock
 Valótlan hírek terjesztése, a közvélemény félrevezetése és a kínai alkotmánnyal ellentétes publikációk közlése miatt több neves, tízmilliók által követett mikroblogger fiókját záratta be a kínai internetfelügyelet.

A kínai állami média hétvégi jelentése a hivatalt idézve azt írta, ezek a sokak által követett véleményformáló "internetes celebek" társadalmi felelősségüket elhanyagolva visszaéltek a befolyásukkal, megsértették az államot és megzavarták a társadalmi rendet.

Példaként megemlítettek néhány felhasználói nevet, amelyekből beazonosíthatók ugyan egyes blogok gazdái, de listát nem tettek közzé. A közlésből kiderült, az illegális oldalakkal együtt, több mint 580-an vannak az érintettek. A hatóság a weboldalak szolgáltatóit több mint kétezer olyan álhír törlésére is kötelezte, amelyek az emberek hétköznapi életével, a közlekedéssel, az élelmiszerbiztonsággal és egyéb közügyekkel voltak kapcsolatosak. Mindezeken túl több honlapot azért ítéltek bezárásra, mert törvénybe ütköző módon személyeket rágalmaztak, vagy például kórházi betegregisztrációs jegyeket értékesítettek.

A hongkongi South China Morning Post című lap vasárnapi online kiadásában arról számolt be, hogy az érintettek között van Zsen Cse-csiang egykori ingatlanmágnás is, aki a napokban kinyilatkoztatta: az adófizetők pénzén fenntartott állami médiának a közt kell szolgálnia és nem a pártot. Zsen, aki maga is párttag, és aki a múltban többször is megbotránkoztató, nyers szókimondásával hívta fel magára figyelmet, azt követően szólalt meg, hogy a kínai államelnök-pártfőtitkár az állami média zászlóshajóinál tett látogatása alkalmával a kommunista párt iránti lojalitást követelt a sajtómunkásoktól.

Zsen 37 millió követővel rendelkező mikroblogjának bezárását "törvénytelen üzenetek közvetítésével" indokolták, és más internet-felhasználók ezekkel kapcsolatos panaszaira hivatkoztak. A lap idézte a kínai internetfelügyelet szóvivőjét, aki szerint az internetes szolgáltatóknak és a világháló használóinak a törvényességet és a szocialista alapértékeket egyaránt szem előtt kell tartaniuk. Mint mondta a blogoló hírességeknek "pozitív energiát" kell terjeszteniük. A megbüntetettekkel kapcsolatban megjegyezte, nem lesz lehetőségük más néven új blogot nyitni.

Szerző