Hirdetések;média;állam;médiapiac;

2016-03-04 06:03:00

Forog a manipulációs gépezet

Orbán Viktor ugyanúgy fél a vitától és a leleplezéstől, mint Vlagyimir Putyin, emiatt pedig a Fidesz-kormány teljesen átírta a szabályokat a hazai médiapiacon - mondta Szigetvári Viktor az Együtt Médiaszabadság Újratervezés nevű konferenciáján. Az párt elnöke példaként emlegette a Klubrádió ügyét, és a közmédia elfogultságát. A kabinet már a hírmédiát is erőteljesen befolyásolja azzal, hogy az orgánumokat polarizálta, valamint hírekkel árasztja el a nyilvánosságot, így pedig a kontextus elveszik a közbeszédben.

„Egy átlagos fideszes politikus felfogása szerint az újságírónak az a funkciója, hogy tisztelettudóan csak azt kérdezze, ami a dolga. Például Kósa Lajos nemrégiben pontosan ezt mondta ki, szó nincs vitáról, szó nincs diskurzusról, megmondások vannak” – vélekedett Polyák Gábor médiajogász az Együtt Médiaszabadság Újratervezés nevű konferenciáján. Ezt a véleményt osztotta Szigetvári Viktor is, aki beszédében azt mondta, Orbán Viktor kormányfő ugyanúgy fél a vitától és a lelepleződéstől, ahogyan Vlagyimir Putyin orosz elnök is. A pártelnök szerint Magyarországon e félelem miatt adóztatják túl a médiapiac sikeres szereplőit, próbálják tönkretenni a Klubrádiót, verték szét a rádiós piacot, "szállták meg" a közmédiát. Ugyanakkor Polyák kifejtette: az Unión belül nincs esély kiirtani a kritikát a közbeszédből, ám erre a Fidesznek nem is volt szüksége, hiszen ha a média számukra irreleváns szegmensei működhetnek, „ki lehet rakni a kirakatba” a sajtószabadságot. „Ugyan nem múlik el nap anélkül, hogy ne érjen el minket valamilyen leleplezés mondjuk az Átlátszó által, de ezt követően semmi nem történik, ezt pedig ők is pontosan tudják” – mondta Polyák hozzátéve, hogy aki háborogni akar, annak meghagyják a „dühöngőket”, a kormány pedig tudta, hogy a médiapiac mely szegmenseit kell einstandolni. Például a közmédia jelentősége abban rejlik, hogy a legkevésbé tudatos, és manipulálható választók javarészt innen tájékozódnak.

Majtényi László álláspontja szerint a médiahatóságot és a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapot (MTVA) meg kell szüntetni, előbbi helyét egy média-ombudsman, a Gazdasági Versenyhivatal, illetve a vitás ügyek peres rendezése venné át. Az Eötvös Károly Intézet elnöke szerint ugyanakkor valamilyen módon fenn kell tartani a közmédiát, de a „szélbe szórt százmilliárdok” helyett például az internetre is lehetne költöztetni. Polyák osztotta ezt a véleményt, bár véleménye szerint nehéz lenne egy új, független közmédiához szakembereket találni, „igaz, az M1 hírcsatorna is elindult szakemberek nélkül” – viccelődött. Hegedűs István amellett érvelt a vita során, hogy hiba lenne megszüntetni a magyar közszolgálati médiát, mivel az EU-ban minden tagállamban van. A Magyarországi Európa Társaság elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a rendszerváltás idején virágzott a médiapluralizmus, de amint a politikusok felismerték a tömegtájékoztatásban rejlő hatalmat, valamiféle médiaegyensúly iránti igény is megjelent.

A hírmédia manipulálásával kapcsolatban Kert Attila szerint pontosan az történt, amit az Orbán-kormány eltervezett: az orgánumok teljes polarizációja, minden médium tartozik valahová mind politikailag, mind gazdaságilag. Az Euronews magyarországi vezetője kifejtette, a magyarok jelentős hányada a rádióból értesül a hírekről, és a hazai adók mintegy 70 százaléka Giró-Szász András korábbi kormányszóvivő cégétől vásárolja a beolvasott híreket. Ez pedig Kert szerint jelentős fegyver a kormány kezében. Ezzel kapcsolatban Gál J. Zoltán úgy vélekedett, "egy diktátor nem igába hajt", hanem rengeteg hírt önt a nyilvánosságra, így a kontextus egyszerűen elvész a közbeszédben: "minden nap felháborodhatunk valamin, de például arra már nem emlékszünk, hogy egy hete min háborogtunk" - mondta a Vasárnapi Hírek főszerkesztője.

Egymilliárd ment Habonynak
Hozzávetőleg egymilliárd forint értékben hirdettek kormányzati szereplők a Habony Árpádhoz köthető kiadványokban - összegezte a Magyar Narancs. A lap szerint a tanácsadó és Győri Tibor korábbi miniszterelnökségi államtitkár tulajdonában álló Modern Media Group Zrt.-vel már megkötött és a Lokál nevű hetilapnak megküldött megbízások összege meghaladta a félmilliárd forintot. Ilyen hirdető volt például a Szerencsejáték Zrt., amely több mint 300 milliót adott Habonyéknak. Sok olyan hirdetés is megjelent, amiről a megbízók nem árulták el, mennyibe került, így csak becsülni lehet az értéküket: ez a kategória 333 millióra jött ki. Ezek mellett volt még egy józsefvárosi szerződés, és egy olyan kategória, amelyben még csak felbecsülni sem lehet mennyi közpénzt fizettek az állami szereplők Habonyéknak. Az Együtt konferenciáján igen károsnak és piactorzítónak vélték azt, hogy a reklámköltések 40 százaléka az államhoz köthető. Gál J. Zoltán szerint így nem a szabályozások, hanem a gazdasági befolyás útján folyik a hadjárat a sajtószabadság ellen. A Vasárnapi Hírek főszerkesztője szerint 1 milliárd forint egy napilap éves költségvetése. Németh S. Szilárd szerint igazságtalan, hogy a reklámpiacon azzal az állami médiával kell versenyezni, amely ingyen elérhető mindenki számára, és évente 80 milliárd forinttal támogatják - mondta az ATV hírigazgatója.