Oroszország;szigorítás;légikatasztrófa;FlyDubai;

2016-03-23 06:41:00

Lezuhant gép - Moszkva szigorít

A FlyDubai légitársaság Boeing gépének szombati katasztrófája miatt Oroszország megszigorította a diszkont légitársaságok ellenőrzését. A kutatás befejeződött, Moszkvában megkezdődött a gép fekete dobozainak vizsgálata, valamint a holttestek DNS alapján történő azonosítása.

Oroszország megszigorította a diszkont légitársaságok ellenőrzését - jelentette be kedden Moszkvában Szergej Szarickij, a Rosztransznadzor közlekedésbiztonsági hatóság megbízott vezetője. Az intézkedést azt követően hozták meg, hogy szombatra virradóra Rosztov-na-Donuban lezuhant a FlyDubai légitársaság Boeing típusú repülőgépe, fedélzetén 62 emberrel. A katasztrófát senki sem élte túl, lehetséges okának megállapítása hetekig eltarthat.

A TASZSZ értesülése szerint a Rosztov-na-Donuban történt szerencsétlenség vizsgálatát folytató szakemberek arra a megállapításra jutottak, hogy a pilóta a második sikertelen leszállási kísérletet követően egy harmadik kör megtételére készült, ám mintegy 900 méteren, óránkénti 400 kilométeres sebességnél az utasszállító balra dőlt, majd majdnem függőlegesen a földbe csapódott. Ezt követően a gép felrobbant és kigyulladt.

Az Interfax hírügynökség nyomozati forrásokra hivatkozva azt jelentette, hogy a vizsgálat alapvetően két lehetséges verzióra összpontosít; arra hogy a pilóta a kedvezőtlen időjárási körülmények között hibás döntést hozhatott, illetve a magassági kormány esetleges hibájára. A Rosszijszkaja Gazeta szintén egy, a vizsgálat állását ismerő személyt idézve arról írt kedden, hogy fagyás miatt beragadhatott a gép magassági kormánya, ami akadályozta a pilótákat a manőverezésben.

A kutatás egyébként befejeződött, Moszkvában megkezdődött a gép fekete dobozainak vizsgálata, valamint a holttestek DNS alapján történő azonosítása. Az orosz Államközi Repülésügyi Bizottság közleménye szerint a fedélzeti adatrögzítő berendezések súlyosan megrongálódtak és az adatok kiolvasása akár egy hónapig is eltarthat. A polgári utasszállító repülésre vonatkozó nemzetközi szabályok értelmében a vizsgálatban az illetékes orosz hatóságok mellett az Egyesült Arab Emírségekből érkezett, valamint amerikai és francia szakemberek is részt vesznek, mert a dubaji központú légitársaság tulajdonban lévő repülőgépet az Egyesült Államokban, a hajtóműveket pedig Franciaországban gyártották.

A FlyDubai az azonnali anyagi nehézségek áthidalására utasonként 20 ezer dollárt fizet ki az áldozatok hozzátartozóinak. Az orosz állam még szombaton fejenként mintegy 15 ezer dollárt ajánlott fel.

Germanwings: per a Lufthansa repülésiskolája ellen

A 85 áldozatot képviselő ügyvéd ma keresetet nyújt be a Lufthansa Arizonában működő pilótaképző iskolája ellen, ahol Andreas Lubitzot kiképezték – tudta meg a Magyar Nemzet. Christof Wellens szerint már a kiképzés során tapasztalni kellett volna, a férfi nem alkalmas a pilótai feladatok ellátására. A szerencsétlenséget vizsgáló francia bizottság szerint Lubitz orvosait is felelősség terheli a tragédiáért. Jelentésükben azt állítják, hogy megmenekülhettek volna az áldozatok, ha nincs orvosi titoktartás. A német légitársaság Barcelona–Düsseldorf járatát a másodpilóta az Alpoknak vezette 2015 márciusában. A gépen 150-en utaztak, a tragédiát senki sem élte túl. Andreas Lubitz szándékosan vezette hegynek a Germanwings gépét, amelyen 150 ember halt meg. A másodpilóta depresszióban szenvedett, ami miatt kezelték is.

Több magánorvos is tudott a másodpilóta betegségéről, de erről nem tájékoztatták sem a légügyi hatóságokat, sem a férfi munkáltatóját, a Germanwingset. A francia szakértők jelentése szerint egy pszichiáter két hónappal a katasztrófa előtt azt ajánlotta Lubitznak, hogy kezeltesse kórházban magát. A légibaleseteket vizsgáló francia hivatal a tragédia nyomán szigorítaná a pilóták orvosi ellenőrzését.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség kitart azon ajánlás mellett, hogy a pilótafülkében a személyzetnek legalább két tagja legyen folyamatosan, a pilótákat pedig vessék alá mély pszichológiai vizsgálatnak. Az ajánlások érvénybe léptetése 2016-ban folyamatosan történik, de nem élvez egyhangú támogatást, például a német pilóták esetében sem.