oktatás;polgári engedetlenség;Tanítanék Mozgalom;

2016-03-30 08:13:00

Kétségbeesett kísérlet

Az lenne a jó, ha ma egyetlen iskola előtt se gyűlnének össze. Ha se tanároknak, se diákoknak, se szülőknek, se a velük szolidáris embereknek nem kellene sehová se kimenniük. Az lenne jó, ha nem lenne szükség jelképekre: kockás ingekre, zászlókra, semmire. Az lenne jó, ha a Civil Közoktatási Platformnak nem kellett volna megfogalmaznia 12 pontját. Az lenne jó, ha a szakmai szervezeteket tömörítő testületnek létre se kellett volna jönnie és a mai akciókat meghirdető Tanítanék Mozgalmat se ismernénk.

Az lenne jó, ha mindenki értené a másikat. Politikusok a politikusokat, aztán még a civileket, a szakszervezetek a tanárokat és persze fordítva is. Egyelőre itt még nem tartunk. Sőt, a helyzet csak egyre rosszabb.

Az lenne jó, ha nem tiltakozni kellene, kivonulni gyűlésekre és iskolák elé. Ha mindenki tenné a dolgát. Ha a hatalom nem csak szóvirágokban gondolna a jövő nemzedékre. Ha a pedagógusoknak és a szülőknek nem kellene aggódniuk a gyerekek jövője miatt. Ha a tanároknak nem kellene saját bőrükön érezni a jelenlegi oktatási rendszer összes baját.

Félreértés ne essék, nem a feltűnés vágya viszi utcára az aggódókat. Nem emiatt hirdették a mai akciót, kérték - hiába - bocsánatkérésre a miniszterelnököt és az államfőt, s tüntettek nem is egyszer. Hanem a kétségbeesés. Olyan bajokat látnak, amiket sürgősen meg kellene oldani - együtt -, de a hatalom emberei úgy tesznek, mintha süketek lennének. A tiltakozók nem demonstrálni akarnak, hanem tárgyalni. Komolyan, az ügy fontosságához méltóan. Nem bábokkal, meg olyanokkal, akiknek lényegében semmi közük a problémához. Már azon kívül, hogy a hatalom bennük bízik.

Kétségbeesett kiáltások hangzanak el és kényszerű akciók születnek. Hogy végre valóban a lényegről beszéljenek. Arról, miképpen lehet az iskolásokat - minden korosztályt - túlterhelés és látszattanítás nélkül felkészíteni a modern kor kihívásaira. A 21. századi életre, ami előttük áll. És amihez fogódzókat kellene kapniuk. Lehetőleg az iskolákban.

A tiltakozó tanárok és a hozzájuk csatlakozók ebben akarnak részt vállalni. És azt szeretnék elérni, hogy a hatalom partnerük legyen. Kétségbeesett kísérlet. De nincs más választásuk.