kiállítás;fotós;Szalóky Béla;IF Kávézó;trombitás;

2016-04-19 07:48:00

Szalóky Béla, a trombitás-fotográfus

A kiváló trombitás és harsonás, Szalóky Béla két évtizede a magyar jazz elismert személyisége. A közelmúltban – a Benkó Dixieland Band korábbi tagjaival – új zenekart hozott létre, Dixie Kings of Hungary néven. Tradicionális jazzt játszanak: széles repertoárjuk a New Orleans-i gyökerektől az 1960-as évekig terjed. Szalóky közben fotográfusként is egyre sikeresebb: ma, a Ráday utcai IF Kávézóban már a negyedik önálló kiállítása nyílik.

Benkó Sándor 2015 decemberében bekövetkezett halála után egy ideig kérdéses volt, hogy mi lesz az általa 1957-ben alapított, itthon mindmáig rendkívül népszerű – és bizonyos korszakaiban a nemzetközi színtéren is sikeres – Benkó Dixieland Band sorsa. Aztán a család úgy döntött: Benkó emlékére alapítványt hoznak létre, de a nevet senki sem viheti tovább. A muzsikusok ezt tudomásul vették, de együtt maradtak, és hamarosan elindítottak egy régi-új zenekart. A február óta koncertező Dixie Kings of Hungary hangszerelője és repertoárjának meghatározója Nagy Iván harsonás-énekes, aki négy évtizeden át járta a világot Benkóékkal – a régi generációból ő az egyetlen aktív muzsikus. Mellette Pintér Péter zongorázik, Csikós Miklós nagybőgőzik, Kovacsevics Gábor dobol, Gáspár Pál bendzsón játszik, Szalóky Béla pedig trombitál. „A személyi összeállítás, a régi stílus és a zenekar is megmaradt, csak a név változott” – összegzi az elmúlt három hónap eseményeit Szalóky Béla. „Az új klarinétos-szaxofonos, Dennert Árpád személyéről egy pillanatig sem volt vita: kedves kollégánk, régóta ismerjük és a játékstílusa is nagyon passzol a mi elképzeléseinkhez.”

A Dixie Kings of Hungary azt a 49 éves tradíciót is folytatja, hogy szerda esténként – bensőséges hangulatú klubkoncert keretében – populáris dixieland-muzsika szól a ferencvárosi Török Pál utcában, a Pinceszínházban. Az idei szezon a megszokottnál tovább, egészen június közepéig tart. Amikor a koncerteken felvonultatott stílusokról és műfajokról kérdezem, Szalóky Béla azt mondja: a jól bevált repertoáron egyelőre nem változtatnak, de ez valójában nemcsak dixielandet, hanem számos más műfajt is magában foglal. „Itthon – éppen a Benkó Dixieland rendkívüli népszerűsége miatt – sokan évtizedeken át úgy gondolták, hogy a hagyományos jazznek a dixieland a centrális műfaja; egyfajta gyűjtőnév lett belőle. Valójában a dixieland az Egyesült Államokban főként amatőr muzsikusok által játszott, népszerű szórakoztató zene, ami brit közvetítéssel jutott el Európába. Mellette legalább ugyanolyan fontos a swing, a húszas-harmincas évek hot jazznek nevezett muzsikája vagy akár a nyugat-európai szintű cigányzenészek által meghonosított manouche swing. Nagy Iván pedig régóta nagyon szereti az ötvenes-hatvanas évek jazzes tánczenéit is, amiket a swing-stílushoz illeszkedően meghangszerelt. Vagyis a repertoárunk a műfaj New Orleans-i gyökereitől, az 1900-as évek elejétől egészen a hatvanas évekig terjed.” A Török Pál utcai koncertek mellett április végén Kaposváron, május közepén a németországi Dehnbergben, május végén a terézvárosi New Orleans klubban lépnek fel. Ott lesznek a nyári szabadtéri fesztiválokon is: többek között Tatán, Tatabányán, Siófokon, Hajdúszoboszlón és Sátoraljaújhelyen – utóbbi fellépésükre az idén 25 éves Zempléni Fesztivál keretében kerül sor.

A Dixie Kings of Hungary mellett Szalóky Béla sokféle jazz-produkcióba kap meghívást fúvós vendégszólistaként – koncerteken éppúgy, mint stúdiófelvételeken. Külföldi fesztiválokra is hívják: a közeljövő feladatai között holland (Breda) és izraeli (Tel-Aviv) meghívást említ. Azt már kevesebben tudják róla, hogy főállásban a Készenléti Rendőrség Zenekarának vezetője és karmestere. Ez az együttes képzett muzsikusokból áll, és a szolgálati feladatok mellett – Police Big Band néven – rendszeresen játszik jazzt is. Szalóky Béla kiemelten fontosnak tartja a magyar rézfúvós zenekultúra ápolását, s szerinte erre jó lehetőség nyílik a rendőrségi zenekar szervezeti keretei között. A közelmúltban elindított egy kifejezetten erre irányuló szakmai programot is.

Az aktív muzsikálás mellett az elmúlt öt évben Szalóky Bélát professzionális fotósként is egyre többen ismerhették meg. „Nagyon régóta szeretek fotózni: amikor a 2000-es években zenészként utaztam, mindig volt nálam fényképezőgép, de ez akkor még csak hobbi volt” – meséli. 2010/11-ben azonban részt vett egy fotográfus képzésen, és azóta – a szokásos családi, iskolai és portréfotózások mellett – több témában is elmélyedt. Dolgozott a Játékszínben, rendszeresen készít légifotó-sorozatokat helikopterből, szereti az utcai szociofotózást, de természetesen koncerteket is gyakran megörökít. Április 19-én, kedden este hét órakor, a Ráday utcai IF Kávézóban nyílik meg Hang-Képek 4.0 című fotókiállítása, amelynek címe arra utal, hogy ez már a negyedik önálló tárlata. Ez alkalommal magyar jazzkoncerteken (túlnyomórészt a Müpában), illetve New Yorkban – olyan legendás helyeken, mint a Blue Note vagy a Birdland – készült jazz-fotográfiáiból válogatott. A kiállítást a magyar jazz élő legendája, a hetvenhét éves Deseő Csaba hegedűművész nyitja meg, majd a Bopcorn Quartet lép színpadra, amelyben ez alkalommal Szalóky Béla trombitál és harsonázik, Révész Richárd zongorázik, Frey György basszusgitározik és Berdisz Tamás dobol.