Előfizetés

Vasárnapi nyitvatartás - 100 százalékos bérpótlékért lobbiznak

 A bolti kiskereskedelemben dolgozókat illesse meg 100 százalékos bérpótlék a vasárnapi munkavégzésért - ezt a közös ajánlást tette közzé csütörtökön a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája (Liga), a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ). 

A közlemény szerint a három érdekképviselet együttesen és rövid időn belül javítani kívánja a bolti kiskereskedelemben munkát vállalók munkakörülményeit, különös tekintettel a vasárnapi pótlékra és a hét utolsó napján biztosított pihenőnapokra. Ennek érdekében közösen fogalmaztak meg egy 5 pontból álló ajánlást.

A további ajánlások között szerepel, hogy a munkáltató a jelenlegi 1 helyett legalább 2 vasárnapi pihenőnapot biztosítson havonta a dolgozóknak. Javasolták azt is, hogy a munkáltató által kötelezően elrendelt vasárnapi munka évente legfeljebb 12 lehessen, a 12 napot meghaladó vasárnapi munkavégzés csak a munkáltató és a munkavállaló közös megegyezése alapján valósulhasson meg.  A három érdekképviselet abban is megegyezett, hogy a gyermekét egyedül nevelő szülő kizárólag önkéntes alapon legyen beosztható a hét utolsó napján.

A felsorolt négy pontban foglaltakat a munkaszerződésben, illetve munkahelyi szintű kollektív megállapodásban is rögzítsék a szociális partnerek - ajánlották az érdekképviseleti szervezetek.

A VOSZ, a LIGA és a MASZSZ közös közleményében megjegyezték, a kiskereskedelmi boltokban dolgozó munkavállalók nem lehetnek vesztesei az üzletek újranyitásának.

Metrófelújítás - Támogatási szerződést írtak alá

Aláírta a 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújításáról szóló projekt támogatási szerződést Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten, a Főpolgármesteri Hivatalban.

Tarlós István főpolgármester az aláírás előtt arról beszélt, nagyon sok ember életében bír nagy jelentőséggel a beruházás, hiszen naponta több mint 500 ezer ember utazik a 3-as metrón. Magyarország legnagyobb utasforgalmát lebonyolító metróvonala és az azon utazók többet érdemelnek: nagyobb kényelmet, biztonságot, esztétikusabb körülményeket. Hangsúlyozta, nem akarnak "fapados megoldást" alkalmazni, szeretnének minél magasabb színvonalat biztosítani. A főpolgármester megköszönte a kormánynak és a miniszterelnöknek, hogy elősegítik a beruházást, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőinek a szakmai segítséget.

Tarlós István elmondta, bíznak abban, hogy a metróvonal rekonstrukciós munkái novemberben csaknem egyszerre kezdődhetnek meg az északi és a déli szakaszon, tehát a Lehel tér és Újpest-Központ, illetve a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között. Hozzátette, a beruházás elindításához kellett "a BKV adósságbéklyótól való megszabadítása is", ami szintén a kormánynak köszönhető.

Ezután elmúltnyolcévezett egyet, mondván: az adósság, ami hitelképtelenné tette a közlekedési céget, teljes egészében, az utolsó fillérig 2010 előtt keletkezett. A korábbi városvezetés nemhogy nem készítette elő a vonal és a szerelvények felújítását, de még azt is elintézte, hogy erre 2015-ig az utódjainak se legyen lehetősége.

A főpolgármester beszélt arról is:  nem tagadható, hogy nem egyszerű a helyzet, a Széll Kálmán téren sem volt könnyű fenntartani a közlekedést a felújítás alatt, de bíznak abban, hogy az utasok megértéssel kezelik majd a helyzetet. Lesznek kényelmetlenségek, de ezek nem mérhetők össze azzal, ami akkor történne, ha nem vágnának bele a beruházásba - tette hozzá, megjegyezve: akkor ugyanis előbb-utóbb le kellene állítani a metrót, nem lehetne biztonságosan üzemeltetni tovább.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, a támogatási szerződés értelmében a felújításra a magyar kormány mintegy 140 milliárd forintos támogatást biztosít, amelyből 120 milliárd forint uniós forrás, 20 milliárd pedig saját forrás. Közölte, a felújítás novemberben kezdődik, és 2019 nyarán fejeződik be a tervek szerint. A beruházás keretében teljesen kicserélik a síneket, felújítják a biztosítóberendezéseket és az irányítóközpontokat, bővítik az állomásokat. Tíz állomáson új felvonók épülnek, hat állomáson további mozgólépcsőket építenek be, és korszerűbb lesz az utastájékoztatás is.

Fónagy János hangsúlyozta, a budapesti tömegközlekedés biztonsága és fejlesztése a kormány szívügye.

Metrófelújítás - Támogatási szerződést írtak alá

Aláírta a 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújításáról szóló projekt támogatási szerződést Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten, a Főpolgármesteri Hivatalban.

Tarlós István főpolgármester az aláírás előtt arról beszélt, nagyon sok ember életében bír nagy jelentőséggel a beruházás, hiszen naponta több mint 500 ezer ember utazik a 3-as metrón. Magyarország legnagyobb utasforgalmát lebonyolító metróvonala és az azon utazók többet érdemelnek: nagyobb kényelmet, biztonságot, esztétikusabb körülményeket. Hangsúlyozta, nem akarnak "fapados megoldást" alkalmazni, szeretnének minél magasabb színvonalat biztosítani. A főpolgármester megköszönte a kormánynak és a miniszterelnöknek, hogy elősegítik a beruházást, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőinek a szakmai segítséget.

Tarlós István elmondta, bíznak abban, hogy a metróvonal rekonstrukciós munkái novemberben csaknem egyszerre kezdődhetnek meg az északi és a déli szakaszon, tehát a Lehel tér és Újpest-Központ, illetve a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között. Hozzátette, a beruházás elindításához kellett "a BKV adósságbéklyótól való megszabadítása is", ami szintén a kormánynak köszönhető.

Ezután elmúltnyolcévezett egyet, mondván: az adósság, ami hitelképtelenné tette a közlekedési céget, teljes egészében, az utolsó fillérig 2010 előtt keletkezett. A korábbi városvezetés nemhogy nem készítette elő a vonal és a szerelvények felújítását, de még azt is elintézte, hogy erre 2015-ig az utódjainak se legyen lehetősége.

A főpolgármester beszélt arról is:  nem tagadható, hogy nem egyszerű a helyzet, a Széll Kálmán téren sem volt könnyű fenntartani a közlekedést a felújítás alatt, de bíznak abban, hogy az utasok megértéssel kezelik majd a helyzetet. Lesznek kényelmetlenségek, de ezek nem mérhetők össze azzal, ami akkor történne, ha nem vágnának bele a beruházásba - tette hozzá, megjegyezve: akkor ugyanis előbb-utóbb le kellene állítani a metrót, nem lehetne biztonságosan üzemeltetni tovább.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, a támogatási szerződés értelmében a felújításra a magyar kormány mintegy 140 milliárd forintos támogatást biztosít, amelyből 120 milliárd forint uniós forrás, 20 milliárd pedig saját forrás. Közölte, a felújítás novemberben kezdődik, és 2019 nyarán fejeződik be a tervek szerint. A beruházás keretében teljesen kicserélik a síneket, felújítják a biztosítóberendezéseket és az irányítóközpontokat, bővítik az állomásokat. Tíz állomáson új felvonók épülnek, hat állomáson további mozgólépcsőket építenek be, és korszerűbb lesz az utastájékoztatás is.

Fónagy János hangsúlyozta, a budapesti tömegközlekedés biztonsága és fejlesztése a kormány szívügye.