Matolcsy György;Simicska Lajos;VS.hu;MNB alapítványok;Pallas Athéné alapítványok;

Matolcsy György kitömte Simicskát is

Simicska Lajos nyerte a legtöbbet a jegybank növekedési hitelprogramjának kampányán, ugyanis a reklámok java a hozzá köthető médiumokban jelent meg. A hatmilliárdos keretösszegű kampányból részesült a vs.hu, illetve az akkor még Simon Zsolt és Yvonne Dederick tulajdonában álló TV2 is. Az Orbán-Simicska háború következtében azonban az MNB már sokkalta kisebb értékű megbízásokat ad Simcska cégének, mint 2014-ben. Matolcsy először szólalt meg az alapítványi pénzekkel kapcsolatban, s a botrányból arra következtetett, hogy az MNB jó példát mutat Európának.

Azért van politikai támadás a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a milliárdokat számolatlanul szóró Pallas Athéné Alapítványok ellen, mert Magyarország "olyan modellt mutatott Európának, ami példaértékű" - mondta Matolcsy György a győri Széchenyi István Egyetem (SzE) rendezvényén. A jegybankelnök, aki a botrány kirobbanása óta először szólalt meg a témában, kifejtette: szerinte a "támadás" a siker hírnöke és tükörben megjelenő képe. Hozzátette, blöff, hogy nincs meg az a nagyjából 270 milliárd forint, amellyel az MNB hat alapítványt hozott létre "a közgazdasági- pénzügyi felsőoktatás megújítására". Sőt, Matolcsy szerint nemhogy megvan a pénz, hanem 860 millió forinttal több a vagyonuk. A jegybankelnökben töretlenül bízik a kormány: Lázár János a Kormányinfón azt mondta, a jegybankelnök kitölti 2019-ig tartó mandátumát.

A 270 milliárdos vagyonból hatmilliárd forintot különféle médiaszerződések révén Fidesz-közeli cégeknek adtak, ráadásul a reklámok teljesítése is igen kétséges - mondta Burány Sándor. Az Országgyűlés költségvetési bizottságának szocialista elnöke kifejtette: az MNB azt állítja, hogy csak óriásplakátból több mint 20 ezret helyeztek ki országszerte, ennyivel szerinte a választási kampányban sem lehet találkozni. "Ez akkora mennyiség, hogy azt muszáj lett volna minden magyarnak észrevennie, az utcán mindenhol a növekedési hitelprogram (NHP) plakátjaiba kellett volna botlani, de szó sem volt erről" - vázolta a politikus, aki 2014-ben kérte ki a szerződések részleteit. Ezt a jegybank megtagadta, 2016-ban azonban a bíróság jogerősen az adatok kiadására kötelezte az MNB-t. Burány szóvá tette, hogy a hitelprogram reklámjaival 15 éves kor felett mindenkit megcéloztak: Magyarországon az azért nem tipikus, hogy 15 éves kamaszoknak olyan vállalkozásuk legyen, amely képes a hitelprogramban részt venni. Emellett az sem épp életszerű, hogy egy olyan vállalkozó, aki részt venne az MNB hitelprogramjában, metróval utazna - ennek ellenére itt is több hirdetést helyeztek ki.

A médiaszerződésről akkor született a döntés, amikor Orbán Viktor miniszterelnök és Simicska Lajos még jó barátok voltak. Ugyanis 2014 óta a vállalkozó érdekeltségébe tartozó Inter Media Group Kft. (IMG) intézte az MNB hitelprogramjának kommunikációját 6 milliárdos keretösszeggel. A céget akkoriban az "MNB kedvenc reklámozójaként" emlegették, 2010 és 2014 között összesen 30,2 milliárd forint értékű kommunikációs közbeszerzést vitt el, ez az állami szektor költéseinek 49 százaléka. A HVG összesítéséből kiderült, Simicska más érdekeltségei is nyertek: nyomtatott sajtóban a hetilapok közül Heti Válaszban volt a legtöbb NHP-hirdetés, emellett a Metropol és a Magyar Nemzet vitte el a sajtóra szánt összeg kétharmadát. A Kantar Media által összeállított Adex adatbázis szerint a rádióban a szintén Simicskához köthető Class FM, a tévéadók között a jó fideszes kapcsolatokkal bíró Simon Zsolt és Yvonne Dederick tulajdonába 2014 januárjában került TV2 vitte el a kampányösszeg felét. Az online médiumok közül a piacvezető Origo kapta a legtöbbet. A közterületi hirdetéseken is Simicska nyert, az érdekeltségébe tartozó Publimont és Publimont City Light Kft. több mint háromszor annyit pénzt kapott, mint a második helyezett cég.

A reklámokra elkölthető havi keretek hónapról hónapra növekedtek, 2014 áprilisára már 543 milliót költhettek e célra. Ekkor kezdtek hirdetni a 2013-tól Századvég-tulajdonú, azóta Magyar Időkre átkeresztelt Napi Gazdaságban is: az év végéig havi 8-9 millió forintot kaptak. A keretösszeg júniusra 756 millióra emelkedett, és nőtt az online költések addig mérsékeltebbnek mondható összege is. A pletykák szerint Matolcsy unokatestvéréhez, Szemerey Tamáshoz köthető vs.hu-n 2014 októberétől kezdték el reklámozni havi 18,8 millióért. Az olvasottabb Origo is ugyanennyit kapott.

Az Orbán-Simicska háború természetesen az IMG és a jegybank együttműködésére is hatással volt, a nevezetes 2015 februári "G-napot" követően gyakorlatilag eltűntek az NHP-s kommunikációk a tételek közül. A milliárdos vállalkozó cége csupán jóval kisebb értékben reklámozhatott például MNB-s állásajánlatokat, illetve szintén az előzőekhez képest elenyésző összegű grafikai-tervezési megbízásokat kapott - a cég tervezte például az új húszezer forintost kétmillióért. Az NHP-szerződés ekkora kifutott, ám elképzelhetetlen, hogy a havi 6-700 milliós megbízásokból hirtelen száz-kétszázezer forintos megrendelések legyenek.