oktatás;Galló Istvánné;köznevelési törvény;

2016-05-12 16:55:00

Módosítják a köznevelési törvényt

Elkészült a köznevelési törvény módosításának tervezete, amit a napokban kézhez is kapnak a szakszervezetek véleményezésre - közölte lapunkkal Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke. 

A Pedagógusok Sztrájkbizottsága - amelynek a PSZ mellett tagja az Oktatási Vezetők Szakszervezete és a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet (MKSZSZ) - csütörtökön ült ismét tárgyalóasztalhoz Palkovics László oktatási államtitkárral, hogy az április 20-i országos sztrájk után tovább tárgyaljanak a sztrájkbizottság 25 pontos követeléscsomagjáról. Galló Istvánné tájékoztatása szerint érdemi egyeztetésre nem került sor, az alig másfél órás beszélgetésen a kormány csak ismertette, milyen végleges álláspontot alakított ki a 25 ponttal kapcsolatban.

"Legközelebb május 19-én fogunk egyeztetni, miután kiderül, hogy a követeléseink és a törvényben leírtak mennyire fedik egymást" - mondta a PSZ elnöke, hozzátéve: javaslataik között vannak olyanok, amelyeket a kormány nem fogad el. Például ilyen a tanárok kötelező óraszámának heti 22 órában történő meghatározása. Galló Istvánné hangsúlyozta: a 25 ponthoz konzekvensen ragaszkodnak, ebből nem tudnak engedni. Arra a kérdésünkre, mit tesznek akkor, ha a tervezett módosítások számukra elfogadhatatlannak bizonyulnak, még nem szeretett volna válaszolni, azt ugyanakkor elmondta, a kormánytól ígéretet kaptak arra, hogy ha szakszervezeteknek lesznek további módosító javaslataik, azokat még beépítik a törvénybe - persze csak akkor, ha azok tartalma a kormánynak megfelel.

Tóth József, az MKSZSZ elnöke a tegnapi egyeztetés előtt lapunknak azt mondta, csütörtökön a szakképzés átalakításával kapcsolatban a közismereti kerettantervek kérdése is felmerülhet, erre azonban már az idő rövidsége miatt sem kerülhetett sor. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerdán érthetetlennek, félrevezetőnek és szakmaiatlannak nevezte a PSZ tiltakozását, a szakszervezet ugyanis közleményben azt kérte a kormánytól, legalább egy évvel halasszák el a kerettantervek bevezetését, az új jogszabályok kései megjelenése miatt ugyanis már nincs idő arra, hogy szeptemberben ezek alapján indulhasson el a tanítás a szakképzésben. Az NGM szerint nincs ok halasztásra, a tanárok néhány hónap alatt fel tudnak készülni a változásokra.

"Mi vagyunk szakmaiatlanok? A változások miatt az intézmények pedagógiai programját is teljesen át kell dolgozni. Most a szakképzésben vizsgák, érettségik zajlanak. Mégis mikor lenne erre idő? Vagy az NGM-nél azt gondolják, hogy ezt majd a nyári szünetben fogják az iskolákban előkészíteni? Arról nem is beszélve, hogy a PSZ mellett más szakmai szervezetek is úgy vélekednek, hogy a kerettantervek nem jók" - fogalmazott Galló Istvánné. Egy hete egyébként a kormány tanárszervezete, a Nemzeti Pedagógus Kar is azt kérte, egy évvel halasszák el a változtatásokat, mert azok veszélyesek az egész rendszer egészére nézve. Az NGM akkor nem tartotta fontosnak, hogy érthetetlennek és szakmaiatlannak nevezze a szervezet javaslatát.

Iskola, hatalompolitika
Mind nyilvánvalóbb, hogy a magyar közoktatás nem tölti be azon politikai szocializációs szerepét, amely egy demokráciában elvárható lenne - közölte friss tanulmányában a Political Capital és a Friedrich Ebert Stiftung.
Mint írták, a demokráciára nevelés elhanyagolásának legveszélyesebb következménye a szélsőséges nézetek terjedése a fiatalok körében. Ennek leginkább az a rendszerváltás után kialakult gyakorlat a fő oka, amely szerint az oktatásnak "politikamentesnek" kell lennie. Ha az iskola nem ad platformot az érzékeny társadalmi kérdések megvitatásának, érvek ütköztetésének, akkor teret nyit az egyszerű válaszokat nyújtó populista, kirekesztő magyarázatoknak.
A szerzők szerint ilyen előzmények után a 2010 óta formálódó, Orbán Viktor által illiberálisnak nevezett állam törekvései (a központi állami ideológia terjesztése, az iskolai autonómia felszámolása, a társadalom tudatos megosztása) akadálytalanul jelentek meg a közoktatásban; ezek nyilvánvalóan a demokráciára nevelés ellen hatnak.