Áll a forgalom a Köln-Bonn repülőtéren - Ellentmondó hírek

Leállították a forgalmat hétfőn a németországi Köln-Bonn nemzetközi repülőtéren, mert egy ember a biztonsági ellenőrzést megkerülve lépett be az egyik terminál utasoknak fenntartott részére - jelentették helyi lapok.  A szövetségi rendőrség kora délután közölte, hogy megtalálták az illetőt.

A szövetségi rendőrség szóvivője hírportálok beszámolói szerint elmondta, hogy egy férfit azonosítottak és előállítottak. Részleteket nem közölt.

A repülőteret üzemeltető társaság közölte, hogy az 1-es terminál indulási oldalát elővigyázatosságból kiürítették, mert egy ember bejutott a területre ellenőrzés nélkül. A társaság a vonatkozó sajtójelentéseket pontosítva kiemelte, hogy nem állt le a forgalom, a repülőtér fogad gépeket, és a 2-es terminálról indít is járatokat. Az érintett terminálhoz öt repülőgépet rendeltek vissza.

Előzőleg helyi lapok azt jelentették, hogy egy piros nadrágot és rózsaszínű inget viselő férfit keresnek. A Westdeutscher Rundfunk (WDR) regionális közszolgálati médiatársaság egy rendőrségi szóvivőre hivatkozva jelentette, hogy a rendőrség megítélése szerint az illető nem veszélyes, valószínűleg csak sietett, hogy elérje a gépét. Azonban a biztonsági övezetet kiürítik, és mindenkit újra ellenőriznek - áll a WDR jelentésében. A Bild című lap szerint a kiürítést 12 óra 40 perc körül el is rendelték, és megkezdték a terület átvizsgálását robbanószert kereső kutyákkal.

Szerző
Frissítve: 2016.05.30. 16:26

Közelkép - Sírásók Debrecenben

Először azt hittem, hogy valamelyik ellenzéki párt – képletesen természetesen - így akarja eltemetni Debrecen korábbi polgármesterét, a jelenlegi frakcióvezetőt. Aztán tovább olvastam a hírt, és kiderült, hogy semmi politika: Debrecenben valóban sírásóversenyt rendeznek, csatakozva több ország hasonló rendezvényéhez.

Bevallom, így meg morbidnak találtam a híradást, ami csak „képtelent” jelent a hivatalos szótár szerint, én viszont a „mortalitást”, a „halálozást” is beleérzem a szóba. Az elmúlt 70-80 évben sikerült az emberek százmillióival elhitetni, hogy mindenkinek mindenben állandóan versenyezni kell, ha érvényesülni szeretne, és nem akar „lúzer” lenni.

Akár kolbásztöltésben, egylábon ugrálásban, zabáló versenyen, zenés duettekben. (Még szerencse, hogy a valódi (sport)versenyeken mérhetőek a távok, másodpercek, kilogrammok, amelyek objektívvé teszik az összemérést. Mint például legutóbb Londonban, ahol valódi versenyben tíz aranyat tudtak összeszedni a magyar úszók.) De az Isten szerelmére, a való életben sokkal-sokkal több alkalommal kell együttműködni embertársainkkal, mint versenyezni. Például, hogy legyen víz a csapban, áram a vezetékben, valaki vezesse a villamost, ha betegek lettünk: jöjjön értünk a mentő.

És így tovább, és így tovább. Együttműködési versenyről viszont soha nem hallottam. Pedig, mint Csányi Vilmos etológus egy szenzációs írásában kifejtette: a gondolatainkat, eszméinket is a közösségtől „szerezzük” be, akkor is ha azokat végül elutasítjuk. Remélem a sírásóverseny résztvevői jó, porhanyós földterületet kapnak a temetőben, nem úgy mint én, amikor katonaként csak egy 30-40 centi mély, úgynevezett lövészteknőt kellett volna kiásni a gyakorlaton, de fél óra alatt a sziklás talajon jó ha 5 centi mélységet elértem. Azt is remélem, hogy a sírgödrökbe való tetemek ügyében azért nem lesz verseny.

Vígopera és Klarinétszimfónia

Publikálás dátuma
2016.05.30. 07:46
Vajda Gergelyt állandó munkája Alabama államhoz köti FOTÓ: VAJDA TAMÁS
Az Egyesült Államokban élő – de itthon is rendszeresen hallható – karmester-zeneszerző, Vajda Gergely mind szélesebb körben elismert a nemzetközi zenei életben. Zeneigazgatói posztja Huntsville városához (Alabama állam) köti, emellett rangos fesztiválokra hívják, a közelmúltban vígoperát és Klarinétszimfóniát írt. Következő magyarországi koncertje egy operagála lesz, amit május 31-én rendeznek az Olasz Kultúrintézetben, a Zsidó Művészeti Napok keretében.

Vajda Gergely örömmel fogadta el a Zsidó Művészeti Napok felkérését az operagála vezénylésére. Szeret a MÁV Szimfonikus Zenekarral dolgozni, kiválóak a felkért olasz és magyar énekesek, de ennél is fontosabbnak tartja, hogy milyen izgalmas lesz az elhangzó repertoár, amely bemutatja a zsidó kultúra és az opera kapcsolódási pontjait. „Verdi és Saint-Saëns operáinak ószövetségi témái szinte adták magukat; Halévy darabjára, A zsidónőre is emlékezhetnek az operabarátok, viszont Jacques Offenbachról ma már nagyon kevesen tudják, hogy zsidó zeneszerző volt. Offenbach francia nagyoperettjeivel szerzett világhírnevet, de közben írt egy remek operát is, a Hoffman meséit.”

Vajda az elmúlt két évben egyébként is mind szorosabb szálakkal kötődik az opera műfajához: 2014-ben elvállalta az Armel Operafesztivál és a hozzá kapcsolódó nemzetközi verseny művészeti vezetői posztját. Itt nem a látványos nagyszínpadi produkciók dominálnak, inkább a 20-21. századi zenés színház. Az idei programban a német Hans Werner Henzének (1926–2012) a hatvanas évek elején bemutatott, Elegy for Young Lovers című darabját dirigálja, Almási-Tóth András rendezésében, a Pannon Filharmonikusok közreműködésével.

A 43 éves Vajda Gergely – akit a nemzetközi zenei életben Gregory Vajda néven ismernek – Kovács Bélánál klarinétművészi, Lukács Ervinnél karmesteri diplomát szerzett a Zeneakadémián. Kezdeti sikerei után, a 2000-es évek elején az Egyesült Államokba költözött, s így csaknem egy évtizedre eltűnt a hazai zenebarátok szeme elől. Tengerentúli pályáját Milwaukee-ban kezdte, majd Portlandben az Oregoni Szimfonikus Zenekar rezidens karmestere lett; 2009-től négy évig a Music in the Mountains (Zene a hegyekben) nevű kaliforniai fesztivál művészeti igazgatója volt. 2011-ben a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának vezető karmestereként tért vissza, 2014-től ugyanott állandó vendégkarmester.

Újabban rendszeresen vezényel az Operaházban: a hagyományos repertoár (Don Carlos, A denevér) mellett ő vette lemezre Dohnányi Ernő elfeledett vígoperáját, A tenort. Ebben az évadban emellett a Pannon Filharmonikusokkal, a Danubia Zenekarral és a Szegedi Szimfonikusokkal is dolgozott. Úgy érzi, a hazai zeneéletben egyfajta „újrafelfedezése” zajlik, miközben külföldi zenekarokhoz és fesztiválokra is hívják. Július 9-én például a Montreal melletti, rangos Festival Le Lanaudière nyitókoncertjét vezényli; novemberben pedig három estén dirigálja a Hamburgi Operaházban Bartók Béla Kékszakállúját és Eötvös Péter: Senza sangue című zenedrámáját.

Vajda Gergelyt állandó munkája Alabama államhoz köti: 2011 óta a Huntsville Symphony zeneigazgatója és karmestere. Az Appalache-hegység déli szélén található, mintegy 200 ezer lakosú Huntsville azáltal lett híres, hogy a II. világháború után az amerikaiak német tudósokat telepítettek ide a rakétakutatás fejlesztésére. A nácikkal kollaboráló zseniális űrkutató, Wernher von Braun is itt talált otthonra, s ő szervezte meg a NASA legrégebbi űrközpontját, a Marshall Space Flight Centert. „A Huntsville-ben letelepedő tudósok igényelték a magaskultúrát – magyarázza Vajda –, s ennek köszönhető, hogy 62 évvel ezelőtt létrejött a szimfonikus zenekar, s emellett a városnak koncertterme, balettegyüttese, több színháza és komoly múzeuma is van.

Ma is hatalmas szellemi kapacitás összpontosul Huntsville-ben: a védelmi ipar mellett a szoftvergyártás, a drónok fejlesztésének egyik központja.” A zenekar – Amerikában megszokott módon – kizárólag magántámogatásokból működik, a jegyárbevétel a költségvetésük mintegy 35 százalékát fedezi. A zeneigazgatói poszt nem azt jelenti, hogy egy irodában kell ülnie: folyamatosan járja a világot és egyre többet jön haza. „Leginkább a repülőtéren érzem magam otthon” –fogalmazott egy korábbi interjúban, s ez ma sincs másképp.

A vezénylés mellett zeneszerzéssel is intenzíven foglalkozik: itthon nem, de Nyugaton teljesen természetes a „conductor and composer” fogalma, s egyik példaképe, Eötvös Péter is így, mindkét minőségében vált világhírűvé. „A reveláció erejével hatott rám, amikor húsz évvel ezelőtt megismertem őt a szombathelyi Bartók Szemináriumon. „Zseniális szerző, remek karmester, s máig viszonyítási alap, ha a minőségről beszélünk” – mondja Vajda Gergely. Rengeteget tanult Eötvöstől: kezdetben érteni és utánozni akarta, az asszisztenseként is dolgozott, majd elindult a saját útján, s ma már jelentősen különbözik a repertoárjuk, de a tisztelet és a barátság megmaradt.

Vajda zeneszerzői életművében ma már szinte minden műfaj megtalálható: a zenés színház mellett a modern ensemble (nagyobb létszámú kamaraegyüttes) is vonzza, de szimfonikus és versenyműveket is ír. Három évvel ezelőtt itthon, a BMC Records gondozásában jelent meg szerzői lemeze. Klarinétszimfóniájának idén februárban, a Müpában volt az ősbemutatója, s felvételt is terveznek belőle. Az amerikai délen játszódó, 11 énekest és 19 hangszerest foglalkoztató abszurd vígoperáját (Georgia Bottoms) tavaly Huntsville-ben mutatták be, és a 2017-es Café Budapest fesztiválra terveznek belőle egy új produkciót.