Az RTL Magyarország július elsejétől kezdheti megkötni az RTL Klub csatorna terjesztési díjára vonatkozó szerződéseket, a csoport főadójának terjesztési árát havi 150 forintban határozták meg előfizetőnként, ám a kontraktus időtartamától függően további kedvezmények érhetőek el, így a 2016-os díj akár 135 forint is lehet előfizetőnként, havonta - jelentette be Szabó András egy újságíróknak tartott háttérbeszélgetésen. A kormány csaknem két év várakozás után, április végén (amikor biztossá vált, hogy a TV2 Andy Vajna kormánybiztoshoz került) engedélyezte a két legnagyobb kereskedelmi adónak, hogy programdíjat szedjenek a szolgáltatótól.
A társaság digitális és fejlesztési igazgatója kiemelte, mindez az SD felbontású adásra vonatkozik, a nagyfelbontású (HD) csatorna terjesztési áráról egyedileg állapodnak meg a szolgáltatókkal. Az RTL Klub törvényi szabályozás szerint úgynevezett „must offer” csatorna, tehát kötelező a piac minden szereplőjének felajánlani terjesztésre. Érthető módon minél szélesebb körben elérhető kábelcsomagokban marad benne az RTL Klub, annál nagyobb a kedvezmény mértéke is. A médiacsoport vezetői szerint ez az ár valóban kedvezményes, hiszen sok, az RTL Klubnál kisebb csatorna listaára ennél magasabb, akár a 180 forintot is eléri.
Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a nagy és kis műsorterjesztők között nem tesznek különbséget a szerződés megkötésekor, hiszen a törvény szerint minden szolgáltatónak azonos feltételeket kell biztosítani. Mindebből arra következtethetünk, hogy a kábelszolgáltatók nem emelik jelentősen az áraikat az RTL tarifájának hatására, ám a háttérbeszélgetésen is megjegyezték, hogy minden szolgáltató a saját üzletpolitikája alapján dönti el, hogy a műsordíjat átterheli-e az előfizetőre vagy nem. A becslések szerint jelenleg 3,3 millió háztartás fizet kábeldíjat az országban, így az RTL Csoport 2017-től évi 5,5 milliárd forintos bevételre számíthat. Vidus Gabriella vezérigazgató ismertette, amennyiben egy kábelszolgáltató 90 napon belül nem állapodik meg az RTL-el, a 150 forintos listaárat fogják kiszámlázni neki. Ha a terjesztő továbbra sem fizet, a társaság kezdeményezni fogja, hogy az RTL Klubot tegyék elérhetetlenné az érintett szolgáltatónál.
Arról nem tudni, hogy Vajnáék mennyit kérnek majd a kábeltársaságoktól. Ezzel kapcsolatban kerestük a csatorna sajtóosztályát, válasz lapzártáig nem érkezett. Ugyanakkor abból kiindulva, hogy az RTL a díjszabáskor főként a nézettségi adatokat vette figyelembe, a TV2-nek mindenképpen olcsóbban kell lennie riválisánál. Hiszen a Kolosi Péter által prezentált Nielsen-mutatókból kiderült, hogy 8,4 százalékpont a különbség fő műsoridőben az RTL Klub és TV2 között a kereskedelmileg fontos, 18-49 éves korosztályban. A hírműsorok esetében is rendre felülmúlja az RTL Híradó a Tényeket. Vajnáék már mindent bevetnek a hírműsornál: állítólag a képernyőn szereplő munkatársakat megkérték, hogy a Tények új arculatához illő ruhákban járjanak.
Vajna állítólag egy új rádióadóval vigasztalódhat, legalábbis a 444 úgy tudja, hogy a kormánybiztos és Habony Árpád titokzatos tanácsadó körei élénken érdeklődnek a ma Sláger FM néven működő csatorna iránt, amely a budapesti 103,9-es frekvencián fogható. Mivel a médiatörvény szerint egy rádiótulajdonos nem birtokolhat két fővárosi frekvenciát - a Vajnához köthető Rádió 1 ősszel indul szintén Budapesten -, így vélhetően a Sláger FM Habony valamelyik érdekeltségébe kerülhet. A másik lehetőség, hogy a médiahatóság hathatós ráhatására megváltoztatják a médiatörvény vonatkozó részeit. Az érintettek azt elismerték, hogy szoros együttműködésre készülnek, de üzletről eddig nincs szó.
Folytatódik Friderikusz műsora?
Jelenleg is folynak az egyeztetések Friderikusz Sándor és az ATV között, teljesen jó légkörben, a műsor vélhetően más formában mehet tovább, de ettől még nem kell elhinni a primitív összeesküvés-elméleteket - mondta lapunknak Németh S. Szilárd, miután Vásárhelyi Mária szociológus közölte, szerinte azért veszik le a képernyőről az olykor kormánykritikus Friderikuszt, hogy az ATV továbbra is állami reklámpénzeket kaphasson. A csatorna hírigazgatója kifejtette, három évig háromoldalú együttműködés keretében készült Friderikusz műsora, ám a szerződés lejártával a produkció eddigi szponzorától a gyártási költségek a tévére hárulhatnak, így a csatorna biztos szeretne lenni abban, hogy szélesebb közönséget tud elérni a pénzéért. "Az ATV-nek vállalásai is vannak nézettség tekintetében a kábelszolgáltatók felé, az előfizetői díjakból élünk, ezért javasoltuk Friderikusznak, hogy egy új, könnyedebb műsort készítsünk közösen" - jelezte Németh.