"Számomra az a fontos, hogy a kocsik ne legyenek balesetveszélyesek és kényelmesen lehessen velük utazni" - fogalmazott a főpolgármester, aki saját bevallása szerint a kocsik felújítására kötött szerződést, más megoldásról nincs információja. Ennek ellenére nem érti, miért lenne baj, ha netán új kocsik érkeznének Oroszországból, hiszen az jól is jöhetne a városnak. Emlékeztetett, a szerelvényeket forgalomba állítás előtt a közlekedési hatóság minősíti majd. Tarlós úgy látja, sokakat idegesít, hogy annyi mindent felújítanak Budapesten, ezért terjesztenek időről időre fals híreket.
Úgy fest, a valódi verseny elkerülése és az orosz partner helyzetbe hozása miatt kiírt tender győztese nem felújított, hanem új kocsikat szállít. Így sem biztos, hogy jól járunk - írta a Népszabadság. Egy névtelenséget kérő szakember arról beszélt a lapnak, hogy a már Budapestre érkezett, felújított metrókocsin valójában minden új. Az orosz kocsikról már korábban is rebesgették, hogy ezek valójában nem a lepusztult régi szerelvények felújított változatai, hanem régebben legyártott, raktáron maradt újak. A Metróért Egyesület már korábban is állította: a megadott idő alatt nem is lehet felújítani a régi roncsokat. Minderre a napilap állítása szerint azét volt szükség, mert csak így tudták helyzetbe hozni az orosz gyártót. Ha ugyanis új tendert írnak ki a szerelvényekre, biztosan más cég nyer, amit a kormány nem akart volna.
Továbbra is új lengyel buszok vásárlását javasolja a városvezetés a 3-as metróvonal rekonstrukciója miatt szükséges járműpótlás megoldására – az erről szóló előterjesztésről jövő szerdán dönthet a Fővárosi Közgyűlés. Az előterjesztés 110 új Solaris autóbusz megvásárlására tesz javaslatot darabonként 277 ezer euró (87,3 millió forint) áron. A további 40 buszt más vonalakról csoportosítanák át.
Ugyanakkor az előterjesztés egyik határozati javaslatában az is szerepel, hogy a járműpótlást szolgáltatás megrendelés útján biztosítanák, ha a kormány ezt támogatja és az ezzel a konstrukcióval felmerülő többletköltség fedezetét biztosítja.
Az első felújított szerelvény május 25-én érkezett meg a BKV Kőér utcai járműtelepére. A Metrovagonmas által felújított hat kocsit május 12-én indították útnak Budapestre. Az orosz cég szerint jelentősen növekedett a kocsik megbízhatósága, könnyebbé vált a karbantartása, csökkent az energiafogyasztása, kényelmesebbé és esztétikusabbá vált, arról viszont a Metrovagonmas nem szólt, hogy egyebek mellett légkondicionálás csak a vezetőfülkében lesz, az utastérben ventilátor keveri majd a levegőt. A BKV és az orosz társaság tavaly augusztusban írta alá a 3-as metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújításáról, valamint az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállításáról szóló szerződést. A Metrovagonmas 219,1 millió euróért végzi el a 37 - egyenként hat kocsiból álló - szerelvény felújítását. A járművek garantált élettartama 25 év.
A Metróért Egyesület Facebook-oldalán a felújított orosz szerelvényekkel kapcsolatban azt posztolta: "Ennyi idő alatt nem lehet a nulláról protot készíteni. Erről messziről lerí, hogy egy zsír új 81-717.6 kicsit átfésült változata. - Szerencsére azért valamivel korszerűbb variáció".
A Demokratikus Koalíció feljelentést tesz, mert a sajtóhírek szerint a tenderen nyertes orosz Metrowagonmash nem felújította a 3-as metró szerelvényeit, hanem újakra cserélte ki azokat.
Gy. Németh Erzsébet csütörtöki, budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta, ha ez igaz, akkor ez felveti a korrupció, a csalás illetve a megtévesztés gyanúját. A politikus hangsúlyozta, a fővárosi önkormányzat korábban arról döntött, hogy fel kell újítani a 3-as metró életveszélyessé vált szerelvényeit.
Emlékeztetett, hogy az az ellenzék, köztük a DK viszont mindvégig azt képviselte, hogy nem felújítani kell a metró kocsikat, hanem újat vásárolni helyettük. A tenderen ráadásul olyan ajánlatok is szerepeltek, amelyek alapján az önkormányzat a felújítás áráért új szerelvényeket is beszerezhetett volna - tette hozzá.