Meghalt egy munkás a nyíregyházi sportcsarnokban

Publikálás dátuma
2016.06.07. 11:47
Illusztráció: Thinkstock
Vádat emelt a Nyíregyházi Járási és Nyomozó Ügyészség az ellen a debreceni vállalkozó ellen, akinek egyik alkalmazottja életét vesztette a nyíregyházi sportcsarnok felújítási munkálatai során - közölte a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Főügyészség vezetője kedden.

Zsíros Zsolt főügyész közleményében azt írta, a vádirat szerint a férfi 2015-ben alvállalkozóként dolgozott a Bujtosi Szabadidő Csarnok küzdőterének felújításán, feladata volt többi között a csarnok keleti falán lévő hét méter magas eredményjelző tábla vasbeton tartólemezének lebontása.

A bontás menetét a vádlott két munkavállalójának úgy határozta meg, hogy a vésést felváltva, a betonkonzol és a fal találkozásánál kezdjék meg, miközben az egyikük egy vésőgéppel vés, a másik a betontörmeléket seperje le a magasból. Ez az utasítás a legelemibb szakmai és biztonsági elvárásoknak sem felelt meg, mivel csak egyikőjük volt biztosítva leesés elleni védőeszközzel - ismertette a főügyész.

Két óra múlva a betonkonzol leszakadt a biztosítás nélkül dolgozó férfival együtt, a törmelék maga alá temette, társát csak az általa használt heveder védte meg a leeséstől. A balesetet szenvedő, első munkanapját töltő 33 éves férfi a helyszínen életét vesztette.

Zsíros Zsolt elmondta, a járási ügyészség a vállalkozót halált okozó foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétségével vádolja, fogházbüntetés kiszabására és az építőiparban végzendő vezető, irányító tevékenységtől eltiltására tett indítványt.

Szerző

Budapesti Wagner-napok

Publikálás dátuma
2016.06.07. 07:47
Odin és Brünhilde - Fotó: Ann Ronan / Getty Images (részlet)
A Nibelung gyűrűje (Ring-tetralógia) és A nürnbergi mesterdalnokok szerepel az idén 10 éves Budapesti Wagner-napok műsorán június 15. és 26. között a Müpában.

A Rajna kincse június 16-án, A walkür június 17-én, a Siegfried június 18-án, Az istenek alkonya június 19-én, A nürnbergi mesterdalnokok június 24-én és 26-án látható.

A Ring-tetralógiában Siegmund szerepében Johan Botha dél-afrikai tenor, Siegfried szerepében Daniel Brenna és Christian Franz hallható, utóbbi Loge szerepét is énekli. Wotanként Johan Reuter, Vándorként Thomas Konieczny, Hagen szerepében a Feröer-szigetekről származó Runi Brattaberg lép színpadra. Brünhildét Evelyn Herlitzius és Elisabeth Strid kelti életre, Sieglinde szerepében Anja Kampét üdvözölheti a magyar közönség.

Gerhard Siegel, Waltraud Meier és Walter Fink mellett fiatal magyar tehetségek is színpadra lépnek: Fasoltként Bretz Gábor, Alberichként Kálmán Péter, Frickaként Schöck Atala, Gutruneként pedig Pasztircsák Polina. A Nibelung gyűrűje színpadra állítására Hartmut Schörghofer rendezőt kérte fel Fischer Ádám az eseménysorozat művészeti vezetője és karmestere. Közreműködik a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara, valamint a Budapesti Stúdió Kórus.

Szerző

Közelkép - Salzburg Otelló csodája

Fürgének általában nem mondható a Mezzo zenei csatorna, nagyon igényesnek azonban igen. Nyolc évig, a 2008-as esztendőtől őrizte Verdi Otellójának salzburg-i előadását, viszont az operabarátokat valóságos csodával ajándékozta meg.

Egyébként is az Otelló már az idős Mester nagy ajándéka. Sznob, aki a korábbi remekeket, a Traviatát, a Rigolettót, a Trubadúrt meg a többit lebecsüli, de valóságos szenzáció volt, hogy a koros komponista miként tudott megújulni, gazdag életének az egyik legnagyobb alkotását megteremteni.

Salzburgnak több csodája is volt. A bécsi szimfonikusok bámulatos játékán túl, a karmester és három olyan énekes szólista, akik feledhetetlen élményt nyújtottak. Riccardo Muti az a Maestro, aki nem vesz igénybe semmiféle látványosságot, nincs szüksége rá, viszont a muzsika lelkét adja vissza, különösen, ha Verdit tolmácsol. Minden hang, minden árnyalat a csúcson hangzott.

Érdekessége volt Salzburgnak, hogy nem a bel canto hazájából hívott meg énekeseket, különben is, az Otelló tragédiája nem az áradó melódiák hangján szól. Már befutott, fiatalabb nemzetközi sztárok mentek Ausztriába. Egy litván hőstenor, egy orosz drámai szoprán és egy spanyol basszbariton. Alexandro Antonenkónak, Otellónak igazi hősies és főként férfias a tenorja, ércesen zeng, nem hisztérikus, shakespeare-i. Marina Poplavszkaja sem idealizált Desdemona, nem kápráztató szépség, viszont olyan tökéletes, hogy az eredeti drámában színésznőként is helytállna, miközben az énekes hangja is megrázó.

A legnagyobb meglepetést mégis a spanyol Carlos Alvarez nyújtotta, aki nem természeténél gonosz, intrikus Jago volt, hanem intellektuális természetű, aki ugyan vérében hordja az ártó szándékot, mégis hiteles emberi tulajdonságokat is ábrázolt. Így állt össze ezen az estén az a Verdi remek, amelyet különböző kiváló fölvételekről ismerünk már, ez a változat azonban új és eredeti. Szemrehányhatnánk a Mezzónak a késedelmet, de inkább hála jár neki a páratlan élményért.

Szerző