EU;Premier League;autógyárak;Brexit;

2016-06-20 15:46:00

Brexit - Az autógyártók maradnának

A legnagyobb brit autógyárak és az angol labdarúgás felső osztálya, a Premier League vezetői is a további brit EU-tagság mellett foglaltak állást hétfői felhívásaikban.

A Jaguar-Land Rover, a Toyota, a BMW és a Vauxhall nagy-britanniai részlegeinek vezérigazgatói a Brit Autógyártók és -kereskedők Szövetsége (SMMT) által ismertetett közös nyílt levelükben hangsúlyozták, hogy ha a brit EU-tagságról csütörtökre kiírt népszavazáson a többség Nagy-Britannia kilépésére szavaz, azt az egész brit járműgyártó szektor megszenvedné.

A felhívás szerint a brit járműipar közvetlenül és közvetve 800 ezer alkalmazottnak ad munkát, és évente 15,5 milliárd font (6200 milliárd forint) termelési értékkel járul hozzá a brit hazai össztermékhez. A Nagy-Britanniában gyártott járművek 80 százalékát külföldön értékesítik; az Európai Unió piacára a teljes kivitel 57,7 százaléka kerül - áll a járműipari cégek felhívásában. Az állásfoglalás szerint mindezt kockára teheti a Brexit, vagyis Nagy-Britannia kilépése az EU-ból.

A brit EU-tagság mellett érvelt hétfőn a BBC rádiónak nyilatkozva Richard Scudamore, az angol labdarúgás húsz élvonalbeli klubjának ligája, a Premier League elnök-vezérigazgatója is. Scudamore szerint a kilépés teljesen összeegyeztethetetlen lenne a Premier League "elkötelezetten nyitott" alapállásával. Hozzátette: ezzel mind a húsz klub egyetért, és Nagy-Britannia EU-tagságát támogatja.

Külön nyilatkozatban állt ki hétfőn a brit EU-tagság mellett Sir Richard Branson, a Virgin vállalatbirodalom alapítója, az egyik legismertebb brit nagyvállalkozó. Branson felidézi, hogy milyen nehéz volt új vállalkozások elindítása, mielőtt Nagy-Britannia több mint negyven éve az akkori európai közösség tagja lett. Vízum nélkül nem lehetett utaztatni az alkalmazottakat Nagy-Britannia és a kontinens között, az áruszállítás rendkívül nehézkes volt, és magas, esetenként 35 százalékos vám terhelte, és ehhez járult a "keménykezű bürokrácia". Sir Richard szerint szomorú lenne, ha Nagy-Britannia visszatérne ehhez az időszakhoz.

Az utóbbi hetekben brit külföldi óriásvállalatok sorra foglalnak állást a további brit EU-tagság mellett. Nemrégiben a legnagyobb európai vállalatok, köztük a Mol vezetői közös felhívásban adtak hangot annak a véleményüknek, hogy a brit gazdaság és az Európai Unió is meggyengülne, ha a csütörtöki népszavazás eredményeként Nagy-Britannia távozna az unióból.

A felhívást, amely a Financial Times című londoni gazdasági napilapban jelent meg, 51 nagyvállalati vezető írta alá, köztük Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója. Az aláírók között szerepeltek olyan óriásvállalatok első számú vezetői is, mint a Vodafone, a Royal Dutch Shell, a BASF, a Nestlé, a BMW, a Rolls-Royce, a Deutsche Telekom, az Ericsson, a Siemens, a Volvo, a BP, az ABB és az E.ON.

Az aláírók hangsúlyozták, hogy az Európai Unió a világ legnagyobb gazdasági és kereskedelmi erőközpontja, a teljes világkereskedelemből 16 százalékkal részesedik, félmilliárd lakója 14 ezer milliárd euró értékű hazai összterméket (GDP) állít elő évente. Mindez rendkívül erőteljes alkupozíciót biztosít az európai cégeknek a nemzetközi kereskedelmi tárgyalásokon, lehetővé téve egyben az európai munkahelyek és iparágak védelmét a külső fenyegetésekkel szemben.

Nem sokkal korábban 198 brit, illetve Nagy-Britanniában tevékenykedő külföldi óriásvállalat - köztük a Vodafone, a Ryanair, a BAE Systems, az Airbus és a Goldman Sachs - vezetői álltak ki közös nyílt levelükben Nagy-Britannia EU-tagsága mellett.

Ehhez a felhíváshoz, amely eddig a legnagyobb ilyen jellegű kezdeményezés a brit üzleti szektor részéről, a Londoni Értéktőzsde irányadó FTSE-100-as indexét alkotó száz legnagyobb tőkeértékű vállalat közül 36-nak a vezérigazgatója is csatlakozott. Érvelésük szerint a brit üzleti szférának a további beruházások és az állásteremtés érdekében korlátlan hozzáférésre van szüksége az Európai Unió 500 milliós egységes belső piacához. Az aláírók szerint ha Nagy-Britannia távozna az EU-ból, azzal elrettentené a befektetőket, munkahelyeket sodorna veszélybe, és az egész brit gazdaságot kockára tenné.