Július 5-ig van még ideje a kormánynak arra, hogy döntést hozzon a fővárosi buszbeszerzés ügyében, miután a múlt heti ülésén nem foglalkozott ezzel a kabinet. Erről Tarlós István beszélt tegnapi rendkívüli tájékoztatóján. A főpolgármester arra emlékeztetett, nem a főváros tervezte, hanem a kormány kérte, hogy a 3-as metróvonal felújításának ideje alatt szükséges járműpótlást szolgáltatásvásárlással oldják meg.
A Fővárosi Közgyűlés erre reagálva határozott úgy, hogy a szolgáltatásvásárlás többletköltségeit a kormánynak kell vállalnia, amit július 5-ig a Magyar Közlönyben ki is kell hirdetni. "Ha most időhúzás folyik, azzal nem Tarlóst vagy a fővárost büntetik, hanem a kormány a saját idejét fogyasztja" - fogalmazott a főpolgármester.
Emlékeztetett, a metrópótló buszok ügyében van érvényes és végrehajtható fővárosi közgyűlési határozat. A BKV még tavaly ősszel hirdetett tendert a metrópótláshoz szükséges 150 csuklós busz beszerzésére, erre érkezett az "olcsó és időben megfelelő" lengyel ajánlat. Tarlós szerint a főváros érdekelt a "vele egyszínű" kormány sikerében, támogatja is a kabinet országos, távlati buszgyártási koncepcióját, de már a negyedik határidőt adják. Ha a főváros megvétózza a legolcsóbb és időben is megfelelő ajánlatot, akkor a kormány adjon egyértelmű garanciát az általuk kért megoldásból következő esetleges magasabb költség és a legolcsóbb ajánlat közötti árkülönbözet megtérítésére.
Nem igaz, hogy a kormány a múlt heti ülésén azért nem tárgyalta a buszpótlás kérdését, mert a főpolgármester külföldi útja miatt nem tudott ott lenni - fogalmazott. Tarlós ezt csupán ürügynek tartja, hiszen Bagdy Gábor főpolgármester-helyettesnek felhatalmazása volt arra, hogy ezen a kormányülésen részt vegyen és ott a fővárost képviselje. Erről a Miniszterelnökséget és az illetékes szakminisztert egyaránt írásban értesítették. Közölte, felesleges találgatni, hogy a július 5-i határ ideig születik-e kormányhatározat a garanciáról vagy sem.
A miniszterelnöknek minden esetre jogában áll két kormányülés között személyesen is kormányhatározatot hozni. Elismerte, hogy csúszhat a metrófelújítás kezdete, ami viszont nem a főváros, de nem is a kormányfő, illetve Lázár János hibája. "Ha nem lesz garancia, a főváros saját forrásból szerez be 110 csuklós buszt, és meg tudja kezdeni a metrófelújítást. A kormány és a főváros mindent megtesz a rekonstrukcióért, sajnálom, hogy a kormány közeli körökben valaki hezitál és vacakol" - üzente a főpolgármester.
Találgatásként értékelte a Népszabadság azon értesülését, miszerint az OTP vezetésével alakuló banki konzorcium finanszírozhatná a 3-as metró infrastruktúrájának 137,5 milliárdos felújítását, ha az Európai Unió nem támogatja a projektet. Korábban megírtuk, már a kormány sem biztos abban, hogy az unió hajlandó támogatni a 3-as metró felújítását. Tarlós "hazug pimaszságnak nevezte" és visszautasította Vitézy Dávidnak, a BKK volt vezetőjének azt a véleményét, hogy ő nem kedveli a magyar buszokat. Vitézy eltávolításának az egyik fő oka éppen az volt, hogy panaszok szerint a BKK rendszeresen olyan tendereket írt ki, amelyek a magyar vállalkozók számára kedvezőtlenek voltak - állította.
Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője szerint Tarlós jó eséllyel adósa marad a budapestieknek a 3-as metró felújításának átadásával, mert úgy tűnik, hogy a munka nem fog elkészülni határidőre.