Vége az üzengetéseknek, ultimátumoknak a 3-as metrópótló buszok ügyében. Lázár János tegnapi tájékoztatóján megerősítette, már csak a miniszterelnök aláírása hiányzik és a Magyar Közlönyben megjelenhet az a határozat, amelyben a kabinet vállalja az általa kezdeményezett szolgáltatásvásárlás többletköltségeit. Így már biztos, hogy Budapest a vonal felújítása miatti járműpótlást nem lengyel buszokkal oldja meg, hanem külső cégnek fizet azért, hogy az utasokat szállítsa. A kormány hónapok óta packázik a fővárossal a 3-as metrópótló buszok ügyében, pedig mindenki tudja, záros határidőn belül életveszélyessé válhat a vonal. Ha pedig a 3-as metrót váratlanul le kell zárni, a Fidesz biztosan elveszíti a 2018-as választásokat. Ezen a vonalon ugyanis naponta több mint 500 ezer ember utazik.
A beszerzés körüli szomorújáték az Orbán-kormány szemléletének hű lenyomata: kedvükre játszanak a fővárossal, annak vezetőjével, sőt naponta több mint félmillió emberrel, hogy mindenki tudja, ki az úr a háznál. Vélhetően saját kegyeltjeiket akarják nagy üzlethez juttatni és azt kellett megvárni, hogy megtalálják ennek a módját. Amikor a kancelláriaminiszter bejelentette, elfogadták a nemzeti buszgyártási stratégiát és a fővárosnak is magyar buszokat kell vásárolnia, akkor is, ha ilyen még nem létezik, sejthető volt, hogy csókosokat akarnak komoly üzlethez juttatni. Később kiderült, hogy a külföldi alkatrészekből magyar cégnél összeszerelt járművet nem vásárolhatja meg a BKV, hanem a 3-as metró felújítása alatt majd külső szolgáltató szállítja ezekkel a buszokkal az utasokat, amire a fővárosnak nincs is pénze. Eközben ketyegett az óra és egyre biztosabbá vált, hogy a vonal rekonstrukcióját novemberben nem lehet elkezdeni.
Magyarországon jelenleg két gyártó képes olyan helyi és helyközi buszokat készíteni, amelyekkel akár a BKV, akár a Volán elöregedő járműparkja megfiatalodhatna. A mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne kft., illetve a budapesti székhelyű Evopro-Mabi Bus Kft. A mosonmagyaróvári üzemből az ezredforduló óta 1200 jármű gördült ki. Ezek többsége a Volán vállalatokhoz került. Az évi 100-120 autóbusz kibocsátására képes üzem június elején új szerelőcsarnokkal bővült, s ezzel akár évi 500 busz gyártására is képesek lesznek. Az másik gyár körül jelentős sajtóvihar tört ki. Tavaly ősszel ugyanis Lepsényi István a gazdasági tárcához került államtitkárként és ezt követően az ő aláírásával 3,9 milliárd forint fejlesztési támogatást kapott a Mabi Bus, amelynek korábban felügyelő bizottsági tagja volt havi 250 ezer forintos fizetésért. Ez a cég azonban eddig leginkább csak minta, vagy teszt buszokkal jelentkezett.
Lázár János szerint a magyarországi buszgyártók akár évi 1 000 buszt is képesek lennének előállítani. így a jelenleg a hazai utakon futó 6500 autóbusz elaggott darabjai 4-5 év alatt lecserélhetők lennének korszerű új buszokra. A magyar autóbuszgyártók több mint másfél tucat magyar tervezésű és márkajelű, európai típusbizonyítványú buszgyártására képesek. A hazai cégek ugyan valóban alkalmasak akár évi 1 000 busz gyártására, de nem máról holnapra - említette a Népszavának Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke. A termelés felfuttatásához legalább 4-5-re lenne szükség és ami legalább ennyire fontos, ütemezett megrendelésre.Ez azonban csak akkor lenne megoldást, ha az üzemek elegendő és megfelelő szakembert is fel tudnának venni, hiszen a jelenlegi évi 100-150 autóbusz gyártó kapacitás növeléséhez a foglalkoztatottak számát is bővíteni kellene, akár a mostani háromszorosára. A szövetség elnöke szerint legalább 600-700 emberre lenne szükség közvetlenül a gyártóknál, de óriási a szakemberhiány.
A kormány néhány hete 180 milliárd forintos járműipari programot hirdetett, amelyben a buszgyártás támogatása is szerepel. A Miniszterelnökséget vezető miniszter korábban azt mondta, az MFB-n keresztül juthatnának a gyártók forrásokhoz, de egyelőre a program részletei nem ismertek.
B.T.
Szerda reggel a főpolgármester a TV2-ben arról beszélt, "mese nincs, a 3-as metró felújítását meg kell kezdeni". Ismét megüzente, ha a kormány július 5-ig nem ad garanciát az általa kezdeményezett szolgáltatásvásárlás esetleges többletköltségeire, a főváros saját forrásból vesz majd buszokat, hogy megoldja a metróvonal felújítása miatti járműpótlást. Úgy, ahogy azt eredetileg tervezték. Figyelmeztetett, ha most időhúzás folyik, azzal nem Tarlós Istvánt vagy a fővárost büntetik, hanem a kormány a saját idejét fogyasztja. A kabinetnek ugyanis július 5-én éjfélig van ideje, hogy garanciát adjon a 3-as metró felújításához szükséges buszpótlás ügyében.
Elismerte, csúszhat a felújítás, ami nem az ő hibájuk, de nem is a miniszterelnöké, vagy Lázár Jánosé, hanem azoké, akik három hónapja vacakolnak a buszok körül. Orbán Viktornak viszont megüzente tudja, hogy a miniszterelnöknek jogában áll két kormányülés között személyesen is kormányhatározatot hozni. Addigra a kormányfő már tudta, elkészült a garanciát tartalmazó határozat, talán azért, mert megtalálták azokat a szerencsés magyar vállalkozókat, akik busás haszonért cserébe hajlandóak lesznek magyar buszokkal magyar utasokat szállítani. Az, hogy ez a megoldás mennyivel többe kerül, mint az eredetileg tervezett, nem számít, az adófizető örüljön, hogy a kormány támogatja a magyar vállalkozásokat.
A Fővárosi Közgyűlés tavaly októberben szavazta meg, hogy a BKV elkezdje a 3-as metró pótlásához szükséges buszok beszerzését. Akkor még arról volt szó, hogy 150 járművet vásárolnak, amihez a főváros 13,7 milliárd forintos kölcsönt biztosít. December végén Budapest vezetése háromszáz millió eurós hitelkeret-megállapodást írt alá az Európai Beruházási Bankkal, részben ebből akarták finanszírozni a 3-as metró infrastruktúrájának felújítását. Május közepén viszont a kormány visszavonta a metrópótló buszok hitelből történő megvásárlására (is) adott korábbi hozzájárulását, és új feltételeket jelölt ki, mire költheti a EIB-hitelkeretét a főváros. A Magyar Közlönyben megjelent új feltételek között több tétel szerepelt, például vágányfelújítás vagy villamosbeszerzés, de buszbeszerzés már nem. Pedig február végén készen volt az a szerződés, aminek értelmében a BKV 150 dízel csuklós buszt rendel két gyártótól.
Az egyik a lengyel Solaris, amelyik versenytársánál olcsóbb, kész buszokat akart és jelenleg is kész eladni, a másik a magyar Mabi-Bus. Utóbbi nem kész termékként, hanem elemenként érkezett volna, amit a BKV szakembereinek kell összeszerelni. A szerződéseket azonban nem írták alá, mert az előterjesztést akkor indoklás nélkül levették a Fővárosi Közgyűlés napirendjéről. Május közepén Kocsis Máté, VIII. kerületi fideszes polgármester javaslatára vették le a közgyűlési napirendről a beszerzés ügyét, mert időközben a kormány elfogadta a nemzeti buszstratégiát és a tanácsnok - vélhetően a kabinet utasítását követve - közölte, további egyeztetések szükségesek az ügyben. Tarlós akkor nem szavazott, a kormánypárti városatyák viszont támogatták Kocsis javaslatát.
Addigra a kormányból valaki bedobta, hogy buszok helyett szolgáltatást vásároljon a főváros, ami a legdrágább megoldás. Ráadásul a buszok így nem kerülhetnek a BKV tulajdonába, a cég elesik a metrópótlásért kapott szolgáltatási díjtól, illetve sofőröket kell elbocsájtani. Pedig a felújításra készülve a BKV 150 járművezetőt toborzott, akiket már elkezdtek kiképezni. Egy sofőr képzése 3-400 ezer forintjába kerül a vállalatnak. Tarlós akkor kijelentette, két héten belül mindenképpen dönteni kell a 3-es metró infrastruktúrájának felújítása miatti járműpótlásról, különben veszélybe kerül a beruházás rekonstrukciós ütemterve, Ultimátuma úgy szólt: ha a kormány május 31-ig nem nyújt garanciát arra, hogy fedezi az eredetileg tervezett lengyel buszok, illetve a szolgáltatásvásárlás költsége közötti többletköltséget, úgy új autóbuszokat vesznek. Határidőt korábban is szabott Tarlós, de hiába. A főpolgármester a Népszavának adott interjújában akkor bevallotta, számára nem egészen világos az ügy. Magyar busz jelenleg nem létezik, a szolgáltatást pedig nem ők találták ki, és nem is a miniszterelnök vagy Lázár János. Neveket nem akart mondani, de fideszes forrásaink szerint Rogán Antal környezetében született az ötlet.
Végül június 8-án döntött a Fővárosi Közgyűlés: szolgáltatás megrendeléssel oldják meg a járműpótlást, ha a kormány ezt támogatja, és ezen konstrukcióval felmerülő teljes többletköltség fedezetét biztosítja. Ennek feltételéül szabták, hogy az erről szóló kormányzati döntés július 5-ig megjelenjen a Magyar Közlönyben. A döntés értelmében a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indít a szolgáltatás megrendelésre.