Ez már nem újságírás

Publikálás dátuma
2016.07.05. 07:00

Aggályos, hogy a hatalmi játszmákat efféle brutális lejáratásokkal akarják rendezni - mondta lapunknak Polyák Gábor miután kiderült, hogy a TV2 szándékosan torzította el az információkat a Spéder Zoltánról készült riportban. A "rejtőzködő milliárdos" Spédert bemutató összeállítás több helyen is sántít: a milliárdost nem feleségével fotózták le, nem volt "súlyos műtétje", s autója sem került 40 millió forintba. A kormánypárti csatorna akarva-akaratlanul még Csányi Sándor egyik bizalmasát is belekeverte a lejáratásba, amit a hírek szerint az OTP-vezér nem vett jó néven.

A kérdés jogilag egyszerű lenne, hiszen kezdeményezhető helyreigazítási eljárás, és a hamisított kép- illetve hanganyagok használata is büntetőjogi következményekkel járhat. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy Spéder Zoltán nem a bíróságra rohant, hanem szépen a háttérben rendezte az ügyet - mondta lapunknak Polyák Gábor miután kiderült, szándékosan torzította el a tényeket a TV2 a "rejtőzködő milliárdos" Spéder Zoltánt bemutató riportjában. A Mérték Médiaelemző Műhely vezetője úgy látta, a magyar média ezzel eljutott arra a szintre, amikor a politikai megrendelések teljesítése érdekében semmi sem drága, bármit meg lehet tenni különösebb következmény nélkül. "Már-már olyan mértékben kiszolgálja a Fideszt az ahhoz köthető média, amit egyszerűen nem lehet újságírásnak nevezni" - vélte a szakember.

Ezt példázzák a hvg.hu értesülései, amelyek szerint hiába küldtek profi lesifotóst a bankvezérre, mégsem sikerült igazán "intim" pillanatot rögzítenie, a fotókat viszont ilyennek állították be. A Spéderrel lefotózott szőke nő ugyanis a vállalkozó egyik vezető beosztású munkatársa, akivel két évtizede együtt dolgozik, ezért köszöntötték egymást puszival. Mindezzel szemben Andy Vajna csatornája úgy homályosította el, manipulálta a képet, hogy úgy tűnjön: többről van szó. A képet a Habony Árpádhoz köthető 888.hu is leközölte azzal a kommentárral, hogy Spéder "még feleségével is csak az utcán hajlandó találkozni". Az Ómolnár Miklós vezette Ripost is Spéder "kedvese, élete társa" jelzőkkel illette a kolléganőt, akinek egyébként családja, és gyermekei is vannak. A nő a HVG-nek azt mondta, méltatlannak tartja, ahogy a kormánypárti sajtó beállította őket. Hozzátette, nem vette észre a titokban őket követő fotóst, eszébe sem jutott, hogy egy átlag munkanapon ilyenre is kell számítania. A két portál vélhetően félreértette a "forgatókönyvet", hisz a Kunfalvi Nóra készítette riportban többször hangsúlyozták, tönkrement házassága miatt Spéder magányosan él.

Polyák kifejtette, az FHB-elnök lejáratását még maguk a nézők sem értették: "az emberek 90 százaléka a riport megjelenéséig azt sem tudta ki az a Spéder, aztán hirtelen sorosi magasságokba emelte őt a kormánypárti média". A Mérték vezetője aggályosnak tartja, hogy az efféle brutális lejáratás megjelent a hatalmi játszmák lezárásának eszközeként, hiszen korábban nem voltak a magánéletbe ennyire belemenő riportok. "Sajnos arra számíthatunk, hogy ez a módszer hosszú távon rohasztja szét a magyar közbeszédet, és nyilvánosságot."

Ismert, az FHB-elnök ellen az elmúlt hetekben sorozatos kormányzati támadások indultak; a milliárdos vállalkozó ellen többek között az a "vád", hogy a Magyar Posta megvásárolta a Spéder érdekeltségébe tartozó FHB Kereskedelmi Bank mintegy felét. Vélhetően ezt a tranzakciót is vizsgálja a rendőrség, a posta pénzszállító cége Spédernek való eladása mellett.

Már Csányinak is sok

Kapitális öngólt lőttek a kormányközeli orgánumok azzal, hogy Balogh Gabriellát is belekeverték Spéder lejáratásába. A TV2 anyagában kitakarták az arcát, de ismertették, hogy ő is a vállalkozó egyik olyan üzleti partnere akivel szintén "irodaházak előtt, az utcán tárgyal". A 888.hu még ennél is tovább ment, ők azt írták, Balogh "Magyarország legbefolyásosabb üzletasszonya, az Indexhez köthető cégek operatív vezetője". Azt vélhetően egyik szerkesztőség sem tudta, hogy Csányi Sándor bizalmát is élvezi, hiszen egyebek mellett a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) elnökségi tagja, egyben az OTP-vezér által alapított Prima Primissima Alapítvány kuratóriumának tagja. Tehát "Spéder-emberként" állítottak be egy olyan vezetőt, aki legalább ugyanilyen bizalmi viszonyt ápol Csányival. Ráadásul a TV2 Balogh bemutatását követően hosszasan taglalta, hogyan romlott meg az OTP-nél évekig együtt dolgozó milliárdosok viszonya. Kiderült, a Tények-riport több helyen is csúsztatott, s tudatosan manipulált. Állították például, hogy amióta a két üzletember viszonya megromlott, baj bajt követett Spéder életében, és még "egy súlyos műtéten is átesett". A HVG forrásai szerint ez csupán egy egyszerű vakbélműtét volt. Emellett a TV2 többször hangsúlyozta azt is, hogy Spéder "ha kedve tartja, helikoptert ajándékoz ismerőseinek". Ez sem teljesen így történt, valójában csak egyetlen ismerősének, még a közös OTP-s időszakban a bank elnök-vezérigazgatójának vett ilyen ajándékot, annak 50. születésnapjára. Ellenségeskedésük ellenére Csányinál is kiverte a biztosítékot a Spéder-lejáratás színvonala, hiszen a kormánybarát csatorna az MLSZ-t is belekeverte a karaktergyilkosságba.

Volt honnan tanulni
A hírhamisításnak és a csúsztatásnak nagy hagyománya van ebben az országban - emlékeztetett Polyák utalva arra, hogy januárban például egy többéves, Kairóban készült videó-felvételről azt állította az évi 80 milliárd forint közpénzből működő közmédia híradója, hogy az szilveszterkor készült Kölnben. Az M1 hírműsora többször is hangsúlyozta, hogy a felvételen "migránsok" vettek körbe, és erőszakoltak meg egy nőt. Nem csoda, hogy a közmédia jogerősen nevezhető hazugsággyárnak, mivel az MTVA bírálhatósága egy demokratikus társadalomban kitüntetett érték - állt egy szintén januári ítéletben amely kimondta, a DK nem követett el bűncselekményt, amikor 2014 októberében bírálta az MTVA-t, amiért előléptette a "hazugsággyáros" Papp Dánielt. A közmédia tartalomszolgáltatási vezetőjéről a Kúria szerint szintén kimondható, hogy hírhamisító. Emlékezetes, Papp készítette a Hírcentrumnak azt a tudósítást, amelyben manipulatívan vágták össze Daniel Cohn-Bendit EP-képviselő nyilatkozatát.

Hazugság volt a magány

Spéder fényűző életvitelének sulykolása közben a TV2 többször is megemlítette, hogy a vállalkozó egy "35 milliós luxusautóval" jár. Csakhogy Vajna tévéje a szóban forgó BMW teljes felszereltségű listaárával számolhatott, ám a kocsit 2010-ben gyártották, és Spéder bevallása szerint 11 millió forintot ér. Egy hasonló paraméterekkel rendelkező autó a magyarországi piacon jelenleg 9-10 millióba kerül. Ezek után már meg sem lepődünk azon, hogy kiderült, a "rejtőzködő milliárdost" bemutató riport arról sem mondott igazat, hogy Spéder egyedül él abban a budai villában, amelynek egy "kisebb város uszodájának" megfelelő medencéje is van. A HVG forrásai szerint ugyanis az FHB-vezérrel él idős édesanyja is, akiről betegsége miatt Spéder gondoskodik.

A fentiek ismeretében a lap megkereste a TV2-t, amely nem kívánt reagálni a Spéder-közeli források állításaira. Ugyanakkor Vajnáéknak előbb-utóbb ki kell adniuk valamiféle állásfoglalást az ügyben, mivel több érintett is sajtójogi lépéseket tehet a riport kapcsán.

Az ügyeletes lejárató

Nem ez az első eset, hogy a TV2 kemény kritikákat kap elfogult anyagai miatt. Márciusban például a szintén Kunfalvi által jegyzett, Juhász Péterről készült anyag volt erősen tendenciózus. Az Együtt alelnöke a riport után közölte, szerinte bűncselekmény, hogy a riportban a házát mutogatták, ezért feljelenti a csatornát, sőt, a riporthoz készült interjú során a kendertermesztés vádjával kapcsolatban rágalmazással is megvádolta Kunfalvit, akit egyébként a fideszes körökben otthonosan mozgó, az év elején kinevezett hírigazgató, Kökény-Szalai Vivien vitt a Tényekbe. Az Orbán Viktor vagyonosodását firtató Juhász Péter lejáratásába a KDNP-s Hollik István is beszállt, aki állította, Juhász adományokat gyűjt, miközben "luxusban él" budai albérletében. Ezeket az Együtt alelnöke végig cáfolta.

A korábban a Célpontnál, a 888-nál és a Magyar Időknél is megfordult Kunfalvi kapta feladatul Pukli István lejáratását is. A tanártüntetések egyik vezéralakjáról Zuschlag Jánossal beszélgetett. A bűnszervezetben elkövetett csalásért hat év börtönre ítélt volt politikus a hírműsorban elmondta, hogy - mint a szervezet országos ügyvezetője - ott volt, amikor Pukli István megalapította az Ifjú Szocialisták szekszárdi alapszervezetét.

Volner is célkeresztben
Megrendeltek egy titkosszolgálati eszközökkel folytatott magánnyomozást ellenem - állította Volner János Facebook-oldalán miután a Ripost bulvárportál közölt egy olyan fotósorozatot, amin a Jobbik-frakcióvezető egy nőismerősével keres fel egy bozótos területet. A lap, bár egyértelműen nem írta le, arra utalt, hogy a családos politikus szexuális kapcsolatot létesített egy nővel, aki nem a felesége. Volner szerint hosszú ideje tartó, váltott autókkal történő megfigyeléssorozatról van szó, egyébként pedig nem azért álltak meg, hogy szexuális kapcsolatot létesítsenek. "A nyomozás célja az volt, hogy összeálljon egy, a személyemet lejárató anyag, amit az Orbán Viktor szolgálatában álló médiabirodalomban teríteni lehet" - írta. A frakcióvezető közölte, az utóbbi időben több jobbikos, nem közszereplő nőismerősét is megkeresték a privát mobiltelefonszámukon, és arról kérdezték őket, volt-e viszonyuk vele.



Terjeszkedik a Mediaworks

Megvenné a Pannon Lapok Társaságát (PLT) a Mediaworks Zrt. Mint közölték, mindenben megállapodtak a tulajdonos Ost Holding GmbH-val, s benyújtották az ügylet engedélyezésére irányuló kérelmét a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH). 

A PLT csaknem 9 milliárd forintos árbevételű, 500 munkavállalót foglalkoztató cégcsoport, amely négy megyei napilap - Fejér Megyei Hírlap, Napló, Vas Népe, Zalai Hírlap - mellett a Dunaújvárosi Hírlap kiadója is. A PLT megvásárlásához a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a GVH jóváhagyása szükséges.

A terjeszkedés azért is érdekes, mert a Nemzeti Sportot, a Népszabadságot és a Világgazdaságot is kiadó Mediaworks tulajdonosa, Heinrich Pecina információink szerint találkozót kért Orbán Viktortól a Mediaworks jövőjével kapcsolatosan. Nem tudni, hogy a Spéder Zoltánnak is jó viszonyban lévő üzletember találkozott-e már a kormányfővel, ám rendre felröppennek olyan hírek, hogy a vállalat hamarosan a kormánypárti médiába fog olvadni.

Szerző

Terjeszkedik a Mediaworks

Megvenné a Pannon Lapok Társaságát (PLT) a Mediaworks Zrt. Mint közölték, mindenben megállapodtak a tulajdonos Ost Holding GmbH-val, s benyújtották az ügylet engedélyezésére irányuló kérelmét a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH). 

A PLT csaknem 9 milliárd forintos árbevételű, 500 munkavállalót foglalkoztató cégcsoport, amely négy megyei napilap - Fejér Megyei Hírlap, Napló, Vas Népe, Zalai Hírlap - mellett a Dunaújvárosi Hírlap kiadója is. A PLT megvásárlásához a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a GVH jóváhagyása szükséges.

A terjeszkedés azért is érdekes, mert a Nemzeti Sportot, a Népszabadságot és a Világgazdaságot is kiadó Mediaworks tulajdonosa, Heinrich Pecina információink szerint találkozót kért Orbán Viktortól a Mediaworks jövőjével kapcsolatosan. Nem tudni, hogy a Spéder Zoltánnak is jó viszonyban lévő üzletember találkozott-e már a kormányfővel, ám rendre felröppennek olyan hírek, hogy a vállalat hamarosan a kormánypárti médiába fog olvadni.

Szerző