metró;Tarlós;dugódíj;

Illusztráció/Népszava fotó

- Tarlós a dugódíjról: ebbe az utcába biztosan nem megyek be

A 3-as metró infrastrukturális felújításának kezdési időpontja még kérdéses, az időtartam azonban változatlan - közölte Tarlós István főpolgármester szokásos pénteki sajtótájékoztatóján, hozzátéve: lehet, hogy nem lesz időveszteség. Az is kiderült, hogy dugódíj ügyében a főváros nem kezdeményez törvénymódosítást.

A városvezető a metrófelújítás kapcsán azt is megfogalmazta, hogy ha az Európai Beruházási Bank (EIB) hitelének emelésével és kormánygaranciával kell végrehajtani a beruházást, akkor ragaszkodik ahhoz, hogy a 137,5 milliárd forintos uniós forrást más projektek beruházására fordíthassa a főváros. Hozzátette: a kérdés azért merült fel, mert elképzelhető, hogy az unió megtérülő beruházásként kezeli a rekonstrukciót és más finanszírozási feltételeket szab.

A pótlóbuszokra vonatkozóan azt mondta, kezdettől azt képviselték, hogy akkor tudnak a nemzetgazdasági érdekekre figyelemmel lenni, ha a legolcsóbb ajánlat és a szolgáltatás közötti különbséget a kormány fizeti. Aki rendeli a zenét, az fizet - jellemezte a helyzetet. Kitért arra is, hogy használt buszok időleges forgalomba állításával, a várakozási idő csökkentésével és a Volán bevonásával is el lehet kerülni a csúszást. Tarlós István ugyanakkor azt is megjegyezte: "erősen reméli", hogy produkálnak olyan szolgáltatót, amely magyar buszokkal szolgáltat. Ha létezik ilyen, akkor az miért nem indult el az őszi nyílt tenderen? - vetette fel.

A Déli pályaudvar kapcsán a főpolgármester úgy foglalt állást: a kormány ötlete "nem ördögtől való", de megítélése szerint megoldhatatlan, ugyanis Kelenföldön - a 4-es metró beruházásához kapcsolódó nyolc vágánypár átadása miatt - nincs lehetőség érdemi bővítésre. Értékelése szerint a fejpályaudvaroknak több a hátrányuk, mint az előnyük, rövid távon azonban kockázatos a Déli pályaudvar kiváltása. Ott hiába tudnak üzemi területeket átadni, tíz vágánypárnak meg kell maradnia - közölte.

Tarlós István azt is kijelentette: a főváros biztosan nem fogja kezdeményezni a behajtási díj bevezetését kizáró jogszabály módosítását, háttérszámításokat azonban végzett arról. Tarlós István az esetleges jogszabály-módosításról azt mondta: ebbe az utcába biztosan nem megyek be.    A számításokat egyfajta műhelymunkaként jellemezte, kifejtve: a város közigazgatási határán belül 5 ezer forint lenne az éves matrica, míg egy belső pesti és budai zónában - a törvényi díjmentességet élvezőkön és az ott lakókon kívül - használatonként 700 forint lenne a díjtétel. 

A belső zónába a pesti oldalon a Margit híd, Szent István körút, Bajcsy-Zsilinszky út, Károly körút, Múzeum körút és Vámház körút által határolt terület, Budán pedig az Erzsébet hídtól a Lánchíd utca, Alagút utca, Attila út, Csalogány utca, Bem rakpart és Margit híd által határolt terület tartozna. Díjmentes lenne a két rakpart, továbbá a Kossuth Lajos utca és az Erzsébet híd.  A bevezetés egy év alatt - 2017 végére - 750 millió és 1 milliárd forint közötti összegből valósítható meg, az éves bevétel 10 milliárd forint lehetne - ismertette a főpolgármester.   Azt is tudatta: ettől függetlenül is tovább kell bővíteni az őrzött P+R parkolók számát, 2016 végére váratóan 3500-3600 férőhely áll rendelkezésre Budapesten.

 Tarlós István kérdésre azt is elmondta: nincs terítéken, hogy a Szabadság hidat végleg lezárják a közúti forgalom elől.

A főpolgármester szerint politikai hátsó szándékok állnak a városligeti tiltakozások mögött. Hangsúlyozta: a Városliget helyzetét a parlament a törvény erejével rendezte, nem választási alternatíva tudomásul venni egy jogszabályt. Párhuzamot vont a kórházak helyzetével, jelezve, nem tud olyan baloldali városról, amely a törvénnyel szemben megtartotta volna intézményeit.

A városvezető kitért arra is, hogy a múzeumi negyed az ő 2010-es választási programjában szerepelt, ugyanakkor azt a Nyugati pályaudvar mögé képzelte el. Ez esetben kevesebb vitára lenne most ok - jegyezte meg. A tiltakozásokról szólva azt hangoztatta: az ellenzék bizonyos körei politikai szándékkal "túllihegik" a kérdést, a "fához láncolásos megnyilvánulások ideje lejárt", "ideje lenne értelmesebbet kitalálni" a valósággal nem egyező érvek ismételgetése helyett.

Szólt arról, hogy a nagyszabású állatkerti fejlesztés, a Pannon Park és a Mesepark megvalósítása jól halad, utóbbit 2017 tavaszán átadják. Nyitott kérdés volt a Hermina garázs, ennek építtetését a nemzetgazdasági tárca vállalja, majd átadja üzemeltetésre a fővárosnak - tette hozzá. A főpolgármester közölte azt is, hogy a Vidámpark teljes bontása - a műemléki játékok megtartása mellett - júniusban befejeződött, a fák ültetése megkezdődött. A biodóm jogerős építési engedéllyel rendelkezik, a közbeszerzési eljárások megindultak. (A biodóm a Pannon Park központi létesítménye, "olyan, ökoszisztémaként működtetett növényház, amelyben állatok is élnek" - olvasható az állatkerti honlapon.)

Tarlós István ismertette azt is, hogy a Széchenyi fürdő felesleges hőjét és vizét a Pannon Park kapja, és két héten belül átadják a volt toxikológiai intézet épületét, valamint a MÁV egy területét az állatkertnek. Kitért arra, hogy az intézmény távfűtésének költségeiről még egyeztetni kell, mert elsőre magas összeget szabtak meg.

Gyorsított eljárásban elítélték a Liget-projekt ellen tiltakozó 21 éves francia állampolgárt, aki szerdán az Olof Palme sétánynál végrehajtott jogszerű rendőri intézkedést erőszakos módon akadályozta.