Megpecsételődni látszik annak a 175 egészséges, 30-40 éves fának a sorsa Újbudán, amelyek az 1-es villamos meghosszabbításának útjában állnak. Mint ismert, már csak az Etele úti szakasz megépítése szükséges ahhoz, hogy a villamos kiérjen Kelenföldig; az évek óta tartó beruházást két ütemben tervezte levezényelni a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), az elsőt tavaly fejezték be, a villamos már a Fehérvári út-Etele út kereszteződéséig jár.
Az elmúlt évben megkezdték a következő szakasz építéséhez szükséges előkészületeket, annak ellenére is, hogy a környéken lakók nem nézik jó szemmel a tervezett fapusztítást és az azzal járó negatív hatásokat. A közelmúltban tartott lakossági fórumon lényegében kész tények elé állították a lakosságot.
A Népszava tavaly megírta: több civilszervezet is létrejött a fák és az érintett lakótelep védelmében, mint az Összefogás Zöldterületeink Védelmében vagy a Civilek az Etele útért. Aktivistáik nem voltak restek felkeresni a többi lakót, minden lakásba bekopogtak, hogy megismerjék a helyiek véleményét; kiderült, hogy az Etele útiak 70 százaléka ellenzi az 1-es villamos újbudai szakaszának továbbépítését.
A civilek szakértők bevonásával alternatív javaslatokat is készítettek, több alkalommal is felhívták a BKK, a kerület és a főváros vezetésének figyelmét a környezetrombolás veszélyeire. Észrevételeiket lesöpörték az asztalról.
A BKK képviselője július elején lakossági fórum keretében jelentette be: semmi nem állhatja útját a fák kivágásának, minden szakhatósági engedély rendelkezésükre áll a munkálatok folytatására. A szükséges közbeszerzési pályázatokat hamarosan kiírják, a munka pedig év végén, legkésőbb 2017 elején elkezdődhet. Az építkezésre 13 hónapot szánnak, vagyis még a 2018-as választások előtt átadnák az új szakaszt.
A villamosvonal meghosszabbítását a fővárosi vezetés már korábban is Budapest egészének "büszkeségeként" értékelte, a lakossági fórumon Csernus László, Újbuda önkormányzatának egyik fideszes képviselője már konkrétabban fogalmazott: szerinte a villamosvonal építése elsősorban fővárosi érdek, de a kerületnek is előnyös lehet.
A fórumon kiderült, a 175 fa kivágása a BKK szerint is komoly veszteség, ezért a következőkkel álltak elő: a villamospályát gyeppel borítják majd be, a kivágott fákat pedig fatörzsátmérő szerint pótolják majd az Etele úti parkokban. Ami lényegében annyit jelent, hogy a több évtizedes fák elpusztítása után facsemetéket ültetnek. A civilek megpróbálták elérni, hogy a törzsátmérő szerinti pótlás helyett a fák lombkorona-átmérője alapján határozzák meg azok értékét, mindhiába.
A helyiek és a környezetvédők szerint ennyi fa kiirtása hatalmas pusztítást jelent, ennek ellenére az egykori Közép-Duna-Völgyi Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség 2014-es határozatában arra jutott, hogy az Etele úton a fák kivágásának jelentős környezeti hatása nincs. Annak ellenére sem - és ezt ugyancsak a felügyelőség írta -, hogy "a fák nagyarányú kivágásával a biológiailag aktív felület radikális csökkenése várható", és hogy "a fejlesztés sűrűn beépített, alacsony zöldfelület intenzitási értékű területen valósul meg".
A lakosok attól is tartanak, hogy ha a villamos éjjel-nappal az ablakaik alatt fog robogni, az érintett területen a zajterhelés is jelentősen megnő - ami egyébként már most is határérték fölötti, különösen az éjszakai órákban. A BKK szerint, mivel az Etele út "csendes útburkolatot" kap, a villamos nem fogja növelni a zajszintet, annak ellenére sem, hogy egy kisebb erdőnyi fát likvidálnak, pedig a terebélyes lombkoronák zajcsökkentő hatása közismert.
A környék lakói azt is kifogásolják, hogy az 1-es villamos megjelenésével megszűnik 103-as buszjárat, ami elvágja őket attól, hogy gyorsan és kényelmesen eljuthassanak például az Újbuda Centerbe. Állítólag a BKK erre igyekszik megoldást találni, a fórumon azonban nem tudtak semmilyen konkrét tervvel előállni.