Uber;

2016-07-23 21:09:00

Viszlát, Budapest! - Demonstrációval búcsúzott az UBER (Fotók)

Az Uber közösségi személyszállító megrendezte "Az utolsó kör" című demonstrációját Budapesten, mivel a cég július 24-én délben felfüggesztette szolgáltatását Magyarországon, így itthon már elérhetetlen az applikáció. A drasztikus lépés annak köszönhető, hogy vasárnap lépett életbe a közösségi szolgáltatás működését ellehetetlenítő jogszabály, melynek értelmében az engedély nélkül taxizóktól a rendszámukat is elvehetik. A KÉPRE KATTINTVA GALÉRIA NYÍLIK!

Korábban írtuk: Fekete Zoltán, az Uber Magyarország operatív igazgatója július 13-án jelentette be, hogy a személyszállításban utazó startup cég határozatlan időre felfüggeszti hazai tevékenységét. Az intézkedés július 24-én, 12 órakor lép életbe, miután jogerőre emelkedik az a sokat emlegetett jogszabály, amely ellehetetleníti a társaság további működését. Bár az Uber pusztán „felfüggesztésről” beszél, a közbeszéd szinte természetesnek veszi a kivonulás tényét. Annyi bizonyos, hogy belátható időn belül nem lehet majd a magyar fővárosban Uber-sofőrökkel utazni – ennek ellenére érdemes összefoglalni a kaliforniai vállalat rövid, ám annál eseménydúsabb hazai életpályáját.

MTI Fotó: Balogh Zoltán

MTI Fotó: Balogh Zoltán

A történet fonala egészen 2009-ig nyúlik vissza, ekkor jegyezték be az akkor még UberCab névre hallgató céget Kaliforniában. A vállalkozás alapötlete az volt, hogy a személyszállításban addig általános utas – taxitársaság – sofőr láncolatból kiiktassa a középső elemet. Az utasok ezáltal közvetlenül a sofőrt hívják a helyszínre egy mobilalkalmazáson keresztül, amelyet csak regisztrált felhasználók érhetnek el. Az Uber kezdetben az amerikai nagyvárosokban terjeszkedett – elsőként San Franciscóban indították el szolgáltatásukat még 2011-ben – majd Párizs lett az első európai működési helyük. Mára a világ 6 kontinensének 480 városában találhatóak meg.

Az innovatív cég 2014 novemberében indította el szolgáltatását Budapesten. A későbbiekben kibontakozó konfliktus már az induláskor borítékolható volt: alig egy évvel korábban, 2013 szeptemberében lépett életbe az új taxisrendelet, amely az egyébként is szigorúan szabályozott személyszállítási piacot helyezte további megkötöttségek alá. A maximális viteldíjak megszabása helyett a jogalkotó fix fuvarozási díjakat határozott meg minden taxistársaság számára, és más módon is korlátozva a verseny lehetőségét. Szintén ez a rendelet vezette be a taxik egységes, sárga színét, valamint 10 évben maximálta a gépjárművek életkorát.

MTI Fotó: Balogh Zoltán

MTI Fotó: Balogh Zoltán

A taxistársadalom már a kezdetektől fogva tiltakozott az Uber ellen, 2015 tavaszára szervezték meg első tüntetésüket az Alkotmány utcában, és vélhetően az ő lobbijuk hatására fordult a kormány figyelme a cég kétes ügyei felé. A bomba végül 2016 januárjában robbant, amikor a taxisok egy csoportja több napra blokád alá vette a Bajcsy-Zsilinszky utat Budapesten. Az Uber egy csapásra a figyelem középpontjába került és elmondásuk szerint a médiafelhajtás hatására jelentősen megnőtt a forgalmuk is: Fekete Zoltán szerint az idei évre már 1200 sofőr és 160 ezer felhasználó használta az alkalmazást. A kormány pedig korábbi intézkedéseinek foglya lett: az általuk megszabott kereteknek köszönhetően is képtelenek voltak a taxisok felvenni a versenyt az Uberrel, amely a fix 280 forintos kilométerdíjjal szemben akár 130 forintért is kínálhatta saját szolgáltatását. A döntéshozók a kiélezett helyzetben végül a taxisok mellé álltak, és a következő két hónap folyamán több szigorított intézkedés is napvilágot látott: akár 300 ezres bírságokat is kaphattak az engedély nélkül taxizók, valamint a rendszámukat is elveszthették, ha lebuknak.

Alternatívák az Uber után: Taxify, Hoopps
Taxify az Uberhez kísértetiesen hasonlító szolgáltatás. Ezt egy észt cég üzemelteti, és eddig 14 városban vannak jelen. Az applikációs felület szinte teljesen azonos az Uberével. Az index.hu úgy tudja, maradéktalanul eleget fognak tenni minden vonatkozó szabályozásnak. Ezt tükrözi az árazás is, amely a budapesti fix díjakat követi, tehát 450 forintos alapdíj, 280 forintos kilométerenkénti díj és 70 forintos percdíj van.
A Hoopps egy új, készülő magyar alkalmazás lesz, amely az ötletgazda, a szombati Uber-búcsúfelvonulást is szervező Kollár Steve István szerint az Uberhez képest extra szolgáltatásokat is fog nyújtani. Nagyjából két hónap múlva indulhat az alkalmazás, amely mindenben meg fog felelni a speciális magyar személyszállítási törvényeknek. A Hoopps a tervek szerint nemcsak Budapesten, hanem az egész országban elérhető lesz, viszont a szabályoknak való megfelelés miatt fix tarifával fog dolgozni.

Az Országgyűlés június 13-án fogadta el a Seszták Miklós fejlesztési miniszter által benyújtott törvényjavaslatot. Ez alapján akár már egy évre is blokkolhatják azokat az oldalakat, amelyek a hatóság szerint jogszerűtlenül kínálnak személyszállítási szolgáltatást. Ez utóbbi feltétele például a diszpécserszolgálat megléte, amely ugye az Uber esetében tökéletesen felesleges, hiszen az internetes alkalmazás erre nyújt platformot. Ez az intézkedés végképp betette a kaput a startup cégnek, így egy hónapos kivárás után végül bejelentették kivonulásukat. Ám nem égetnek fel minden hidat maguk után: a magyarországi leánycég nem szűnik meg, és felmerült az is, hogy például ételszállítással foglalkozzanak a jövőben.