A címvédő könnyedén győzött

Publikálás dátuma
2016.07.25. 07:50
A kerékpárosok csodálatos tájak mentén versenyeztek az elmúlt három hét során.
Chris Froome megvédte címét a legrangosabb országúti kerékpáros versenyen, a Tour de France-on, ahol összességében harmadik győzelmét aratta. A Champs-Élysées-én záruló utolsó szakaszt végül a német André Greipel nyerte.

Az idei Tour de France a megszokottnál kevesebb hegyi befutós szakasz tartalmazott, így bízhattunk abban, hogy szoros verseny szemtanúi leszünk. Alberto Contador az első és a második szakaszon is bukott, s sérüléseinek illetve lázának köszönhetően a kilencedik etap közben feladta a küzdelmet. Froome időközben, már egy nappal korábban magára ölthette a sárga trikót, s innentől kezdve kétség sem merülhetett fel azzal kapcsolatban, hogy ő lesz a végső győztes.

Az egyéni időfutamokon súlyos perceket vert riválisaira, de a hegyekben is a legjobbak között volt. Az egyetlen megingást múlt pénteken láthattuk tőle, akkor is csak egy bukás miatt veszített időt. Ezúttal két korábbi sikerével ellentétben a legjobb hegyi kerekesnek járó pöttyös trikó nem lett az övé, ám kétség sem férhetett ahhoz, hogy a háromhetes versenyen ő volt a legerősebb.

A hazai szurkolók sokáig csalódottan szemlélhették a versenyt, ugyanis a francia versenyzők nem jeleskedtek. A 19. etapon végül Romain Bardet lépett meg, s nem csak a szakaszgyőzelmet szerezte meg, összetettben a második helyre lépett előre. Noha Nairo Quintana két második helyet követően győzelmi esélyekkel vágott neki a versenynek, végül a harmadik pozícióval kellett beérnie.

Miután Contador feladta a versenyt, csapatának, a Tinkoffnak azért maradtak céljai. Peter Sagan révén az orosz alakulaté lett a legjobb sprinternek járó zöld trikó, Rafal Majka pedig a legjobb hegyi kerekesnek járó pöttyös trikót tudhatja magáénak.

A kerékpárosok csodálatos tájak mentén versenyeztek az elmúlt három hét során.

A kerékpárosok csodálatos tájak mentén versenyeztek az elmúlt három hét során.

A legnagyobb siker azonban mégsem a Tinkoffé, hanem a Sky csapatáé, amely kiemelkedett a mezőnyből, így rendkívül kedvező helyzetbe hozta a végső győztes Froome-ot. Nagy-Britannia tehát újabb elsőséget mondhat magáénak a Tourok történetében, sokáig azonban távolról sem volt egyértelmű, hogy Froome melyik országot választja hazájának. A 31 esztendős versenyző szülei britek voltak ugyan, ám Kenyába emigráltak, s fiuk már Nairobiban született 1985-ben. Először édesanyja vitte el egy kerékpárversenyre, amit meg is nyert. Ott találkozott először a profi kerekes David Kinjah-val, aki mentora és edzőpartnere lett.

Froome az általános iskolát Nairobiban végezte, ám 14 évesen Dél-Afrikába költözött, s beiratkozott egy johannesburgi iskolába. Úgy érezte, sok köze nincs Nagy-Britanniához, ezért dél-afrikai színekben kezdett versenyezni. Rendkívül tehetséges hegyi menőnek tartották. Az első komolyabb versenyén, 2006-ban, a melbourne-i Nemzetközösségi Játékokon, a 17. helyen végzett. 2006-ban már kenyai színekben versenyzett az országúti világbajnokságon, ám az egyéni időversenyen bukott.

2007 fontos év volt pályafutásában, hiszen megkapta első profi szerződését: a dél-afrikai Konica Minolta csapatánál szerepelhetett. Ekkor fel is hagyott egyetemi tanulmányaival. Első jelentősebb eredményét még ugyanebben az évben, május végén érte el, amikor megnyerte a japán körverseny hatodik szakaszát. Júniusban pedig Fokvárosban a második helyen végzett a B világbajnokságon. 2008-ban a szintén dél-afrikai UCI Professional Continental csapatához szerződött. Márciusban összetettben második lett a dél-afrikai Giro del Capo körversenyen.

Egyre acélosabb szereplésére felfigyelt az ismert brit kerékpáros edző, Rod Ellingworth is. Ő győzte meg Froome-ot arról, hogy britként versenyezzen. „Bár kenyai zászló alatt szerepeltem, valójában britnek éreztem magam.” – indokolta Froome akkori döntését.

Első profi győzelmét 2009-ben aratta: a dél-afrikai Durbanville-ben megnyerte a Giro del Capo második versenyét. Ugyanebben az évben pályafutása során első ízben próbálta ki magát a Giro d’Italián. Összetettben 36. lett, a fiatal kerekesek között viszont a hetedik legjobb eredményt mondhatta magáénak. 2009 szeptemberében bejelentették, hogy a brit Sky profi csapathoz szerződik. 2010 nagy részében gyógykezelésen kellett részt vennie: egy ritka trópusi betegséget diagnosztizáltak nála.

Az igazi áttörést a 2011-es év jelentette számára. Már a svájci körversenyen, a Tour de Romandie-n és a Vuelta Castillán is bekerült a legjobb 15 közé, a Vuelta Espanán azonban a 10. szakaszon váratlanul az élre került. Később a második helyen végzett összetettben. Brit színekben versenyző kerekes még sosem szerepelt ennyire jól.

Trópusi betegsége 2012-ben is többször kísértette. Ugyanakkor csapata, a Sky bejelentette, indítja őt a Tour de France-on. Sokáig a szerencse sem segítette, bukások tarkították az első szakaszokat. Később azonban elképesztő akaraterőről tett tanúbizonyságot, s összetettben második lett honfitársa, Wiggins mögött. A brit kerékpáros sport történetének legnagyobb sikere volt ez: a 103 Tour de France alatt sosem volt példa arra, hogy a pódium első két helyén brit végezzen. A Vueltán már ő volt a Sky csapat első számú versenyzője. Összetettben negyedik lett, a versenyt Contador nyerte.

A 2013-as esztendő igazi sikerév lett Froome pályafutásában. Több kisebb versenyen vett részt az év első felében, a nagy attrakció azonban a Tour de France volt számára. Nagyon balszerencsésen indult a verseny, rögtön az első szakaszban bukott, de nem esett baja. Az első hegyi szakaszt megnyerte, amivel rögtön az élre is ugrott. A Tour során komoly gondot jelentett számára, hogy csapata egyszerűen nem tudta követni, nem volt képes kellő támogatást nyújtani számára.

Az egyéni időfutamon második lett, amivel tovább növelte előnyét összetettben, s megőrizhette a sárga trikót. Sőt, a 15. szakaszon ismét nyerni tudott. Messze megelőzte a nagy rivális Contadort. 2013. július 21-én aztán történelmet írt: megnyerte a Tourt, s ő lett a hegyek királya is. Ez a háromhetes verseny azért is volt különleges a kerékpársport történetében, mert az első Tour volt azután, hogy kiderült: doppingolt Lance Armstrong. Froome-ot 19 alkalommal vetették alá doppingtesztnek az akkori Tour alatt.

A 2014-es év elején ismét megnyerte a Tour de Romandie-t. Címvédőként indulhatott Tour de France-on, a verseny azonban nem úgy sikerült, ahogyan remélte. Három nap alatt kétszer is bukott, így fel kellett adnia a versenyt. A végső győzelmet az olasz Vincenzo Nibali szerezte meg. A Vuelta Espanán azonban némiképp javított, második helyen ért célba Contador mögött.

A 2015-ös első versenyén, a spanyolországi Ruta del Solon azonban sikerült visszavágnia Contadornak. A Tour de Romandie-t nem tudta sorozatban harmadszorra megnyerni, bronzérmes lett. Az év fénypontja azonban természetesen ezúttal is a „Tour” volt számára. Már az első héten az élre került, a második héten pedig a hegyi szakaszokon egyértelművé vált a fölénye, még ha az utolsó szakaszokon kezdett rajta kiütközni a fáradtság.

A 2016-os esztendőben sem változtak a célok, címvédésre készült a Tour de France-on. A szezon első fele felemásra sikeredett, azonban a Critérium du Dauphinén már látszott, jó formában vág majd neki az idei versenynek. A Pireneusokban ő volt a legerősebb, majd a 18. szakaszon egy egyéni időfutamon közel négypercesre növelte előnyét, ezáltal bebiztosította végső sikerét. Miguel Indurain, Marco Pantani után Chris Froome is a kerékpársport „királynőjének” tartott Tour de France történelmi alakjává vált. A 31 esztendős versenyzőnek még lehet néhány kiemelkedő éve, így akár tovább is növelheti majd Tour-győzelmei számát.

Szerző

Kissé javultak az üzleti várakozások

Júliusban érezhetően emelkedett a GKI konjunktúraindexe. A GKI által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint az üzleti és fogyasztói várakozások is javultak, de még kissé elmaradtak az év elei magas szinttől. 

Az üzleti szférán belül az ipari és főleg szolgáltatási cégek várakozása júliusban jelentősen javult, a kereskedelmi és építőipari vállalkozásoké viszont kissé romlott. Az ipari bizalmi index másfél éve nem volt ilyen magas. Egyaránt jobb lett a termelési helyzet, a rendelésállomány – ezen belül az export - és a készletek megítélése. Az ipari cégek kapacitásaik kihasználását az egy negyedévvel korábbinál kedvezőbbnek, versenyhelyzetüket azonban romlónak értékelték, növekedésük fő akadályának pedig a szakképzett munkaerő hiányát tekintették. Az építőipari bizalmi index júliusban kissé csökkent, s megközelítette idei mélypontját.

Némileg a magas- és a mélyépítő cégek kilátásai is rosszabbak lettek. Az előző háromhavi termelés megítélése júliusban lényegében nem változott, a rendelésállományé viszont érezhetően kedvezőtlenebb lett. A kereskedelmi bizalmi index értéke 2016 hetedik hónapjában igen magas szintről idei mélypontjára került. Az eladási pozíció megítélése - enyhén csökkenőnek érzett készletszint mellett - nagyon jelentősen, 2013. végi szintjére esett, s a rendelések várható alakulásáról alkotott vélemény is kedvezőtlenebb lett. A szolgáltatói bizalmi index a májusi és júniusi zuhanás után visszaemelkedett a tavaszi szintre. Egyaránt jobb lett az általános üzletmenet valamint az elmúlt időszakban elért és a várható forgalom megítélése. 

A foglalkoztatási szándék az iparban és a szolgáltató szektorban erősödött, az építőiparban nem változott, a kereskedelemben – igaz nagyon magas szintről – számottevően, a februári szintre csökkent.

Szerző
Témák
GKI

E-autók - Döcögve indul a program

Publikálás dátuma
2016.07.25. 07:21
Ma még feltűnést keltenek az elektromos meghajtású autók FOTÓ: VAJDA JÓZSEF
Dinamikusan növekszik a hazai elektromos autó piac, de az eladásokat nem csak a magas árak, hanem a rendkívül kevés elektromos töltőoszlop is fékezi. Konferenciák, programok már vannak, hálózat még nincs. Sokan keresnek használt autót is.

Idén az első félévben 100 elektromos személyautót értékesítettek a márkakereskedések. Ez roppant kevésnek tűnik, de korábban évente alig néhány modellt értékesítettek. Ebben kétségtelenül szerepet játszott a tisztán elektromos meghajtású autók magas ára: 8-11 millió forintot is elkérnek egyért.

Mint emlékezetes a kormányzat a Jedlik Ányos Terv ösztönözni kívánja az elektromos gépkocsik elterjedését. Ennek nyomán azonban túl sok minden nem történt. Ugyanakkor ma már egyetlen nagy autógyár sem engedheti meg magának, hogy ne foglalkozzon alternatív, "zöld" autókkal, jelesül elektromos gépkocsikkal - nyilatkozta a Népszavának a téma szakértője Gablini Gábor. A Gépjárműkereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint a dízel- autók káros-anyag kibocsátása körül kirobbant botrány kevés pozitív hozadékainak egyike, hogy a figyelmet és a keresletet is ráirányította az elektromos, illetve a hibrid, valamint a hidrogén maghajtású járművekre. Mint az közismert a széndioxid kvótához hasonlóan a gyártókra is folyamatosan szigorodó káros-anyag kibocsátási limitet szab ki Brüsszel. Ezt egyre inkább csak az alternatív, így az elektromos autókkal képesek betartani a a cégek. (Egy e-autó 2 hagyományos robbanómotoros kocsi kvótáját válthatja ki.)

A szakember elmondta, a korszerű 30 kW-os akkumulátorokkal már 150-200 kilométert tehetnek meg egy töltéssel az e-gépkocsik. Az előrejelzések szerint azonban 2018-ra már piacra dobják a gyártók azokat a modelleket, amelyek 350-400 kilométerre is elegendőek lehetnek újratöltés nélkül. Ezzel az e-gépkocsik kiléphetnek a városok körzetéből is. Az e-gépkocsik napi üzemeltetése általában csak 20-25 százaléka a belsőégésű motorral felszerelt autókénak. A karbantartást is beleszámítva, a teljes fenntartási költség mindössze tizede a benzin-, illetve a dízelüzemű járművekének, így nagyjából 5 évnél hamarabb megtérül a többlet ár.

Az elektromos autók tankolása ma azonban nagy gond. Jelenleg 80 elektromos töltőállomás található Magyarországon. Egy neve elhallgatását kérő iparági szakértő a Népszavának megemlítette, hogy az uniós előírás szerint 2020-ig Magyarországon is legalább 30 ezer e-személyautónak kellene közlekednie. Ha a magán-, illetve a versenyszféra vásárlóereje ehhez kevés lesz, akkor az állami autópark számára kell ilyeneket vásárolni. Bár a kormány korábban 150 ilyen új, elektromos autók tankolására alkalmas berendezés átadását ígérte, eddig ebből eddig egy sem készült el. Márpedig a töltők számát uniós előírás szabályozza és támogatást is el lehet nyerni ilyen célra.

A már működő elektromos töltőállomásokat cégek, az Elmü, az E.O.N. telepítette. (A Nissan Gablini a már meglévő töltőállomásához két új 50 kW-os elektromos autó gyorstöltőt ad át e hét közepén.) A tervek szerint hamarosan 50 töltőállomás építésére ír ki pályázatot a kormány és jövő januártól megkezdik az országos hálózat telepítését. Az elképzelések szerint egy-másfél év alatt készülhet el a hálózat nagyvárosokban és az autópályák mellé telepítve. A szakemberek azonban tartanak attól, hogy az ország széndioxid kvótájának eladásából származó bevételből finanszírozott pályázatot - sok korábbi projekthez hasonlóan - ismét néhány kiválasztott vállalkozóra lesz szabják majd.

A hálózat egy részét a kormány az áruházláncokkal, bevásárlóközpontokkal, parkolóházakkal fizettetné meg, hiszen egy 2016-ban megjelent jogszabály a 300 négyzetméter feletti parkolók esetében 100 parkolóhelyenként 2 elektromos kutat ír elő. A lapunknak nyilatkozó szakember elmondta, egy ilyen korszerű villámtöltőállomás berendezés beszerzése és telepítése jelenleg valamivel több mint 10 millió forintba kerül. Információink szerint egyelőre 6 bevásárlóközpont 100 elektromos töltőállomás kialakítását tervezi, aminek a költségét egymilliárd forintra becsülik.

Keresik a cabriókat
Az egyik legjellemzőbb trend idén a használt autó-piacon a nyitott tetős autók iránti folyamatosan növekvő kereslet. Már az utóbbi években is egyre több vásárló választotta ezeket a modelleket, ugyanakkor az idei első félévben robbanásszerű növekedés mutatkozott a kabriók piacán. A Magyarországon értékesített kabriók számának nyolcszoros növekedését tapasztalták, ami egyedülálló eredmények számít Európában.
Idén a második negyedévében tovább erősödött a hazai használtautó-piac, míg a behozott használt autók száma több mint 20 százalékkal haladta meg a tavaly ilyenkor regisztrált értéket, addig az új autók eladása is 32 százalékkal bővült a második negyedévben az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest. Története során először, március óta folyamatosan 50 ezer darab feletti számú adásvétel zajlik havonta a hazai használtautó-piacon.

Szerző