Tarlós Istvánt a Népszabadságban csütörtökön megjelent információról kérdezték, amely szerint a fővárosi önkormányzat ismét előveszi az M3-as metróvonal meghosszabbításának tervét.
Mint a lap a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban szervezett háttérbeszélgetésen elhangzottak alapján megírta, Budapest saját forrásból rendeli meg a kiviteli terveket, de a megvalósításhoz uniós támogatást kérne. Az erről szóló előterjesztést a Fővárosi Közgyűlés következő ülésén tárgyalják. Tarlós egyébként két hete még azt bizonygatta, hogy vonalbővítés terve már évekkel ezelőtt lekerült a projektlistáról, de a Népszabadság szerint ez csak részben igaz.
A 2014-2020-as uniós pénzügyi ciklusról lekerült ugyan a 3-as metró projektje, de a 2013-ban elfogadott 2030-ig szóló közlekedési-fejlesztési projektlista tartalmazza a metróvonal Káposztásmegyerig történő meghosszabbítását. A hosszabbítás költségét akkor 150 milliárd forintra becsülték, ma a járműfelújításokkal együtt a 200 milliárdot is elérheti. Az infrastruktúra-felújítás költségének legfeljebb 85 százalékára kérhető vissza nem térítendő uniós támogatás, a fennmaradó 15 százalékot a tagállamnak kell hozzátennie. A kormány egyelőre még nem nyújtotta be a támogatási kérelmet, jelenleg a projekt műszaki tartalmának felülvizsgálata folyik.
A főváros mindenesetre igényt tart a 2014-2020 között kapható 340 milliárd forintos uniós támogatási keret egészére. Ahhoz azonban, hogy ezt megfelelően ki lehessen tölteni, szükség van olyan kiegészítő projektekre, mint a jelenlegi vonal meghosszabbítása.
A főpolgármester a cikk kapcsán elmondta, hogy a meghosszabbításról nem léteznek tervek, de azokat szeretnék elkészíttetni. A főváros ezt saját forrásból meg tudja tenni - tette hozzá.
Közlése szerint a meghosszabbítás "lényegileg független" a meglévő metróvonal felújításától, az annak támogatására megpályázott uniós forrásoktól. "Ha a tervek készen vannak, akkor ott is egy lépéssel előbbre vagyunk, hogy annak a kivitelezése ebben a ciklusban megkezdődhetne, ez teljesen illuzórikus, és ilyet senki nem ígért soha" - fogalmazott Tarlós István. Hangsúlyozta: most nem a meghosszabbításra kell koncentrálni, hanem a napi félmillió utast szállító rossz állapotú vonal felújítására.