A koncepciót kétévente frissíteni és aktualizálni kell majd, az államiak mellett pedig az egyházi és magán fenntartók is kötelesek lesznek együttműködni az önkormányzatokkal ezeknek a terveknek az elkészítésében. A polgármesteri hivataloknak ugyanakkor nem lesz kötelező figyelembe venni az intézményvezetők javaslatait, bár erre vélhetően ráveszi majd őket az az országos névjegyzékből kiválasztandó szakértő, akivel minősíttetni kell a terveket. Az ő kézjegye nélkül ugyanis nem lehet majd továbbküldeni a koncepciót a járási család- és gyermekjóléti központnak. Az előterjesztésből nem derül ki, hogy mi lesz a szakértő dolga a szöveg elbírálásakor, ahogyan azt sem lehet tudni, miért kell évente elküldeni a koncepciót járási szintre.
Azt biztosan rögzíteni kell, hogyan akarják megoldani azt a másik kötelező feladatot, hogy szélsőséges időjárási viszonyok közt az illető akarata ellenére is megfelelő szállásról kell gondoskodnia az önkormányzatnak. Ez azt jelenti, hogy a kiskorúak, várandós anyák, az idősek, esetleg krónikus betegséggel küzdő vagy önmaguk ellátására nem képes személyek és a hajléktalanok számára mínusz 10 fok alatti hidegben vagy 27 fokos középhőmérsékletű kánikulában biztonságos fedelet kell adni akkor is, ha ezt a rászoruló nem kéri. Ezt a hajléktalanokat ellátó intézményekkel, és egyéb szociális, vagy gyermekjóléti szolgáltatókkal, a rendőrséggel és a mentőkkel, egészségügyi intézményekkel, a közterület-felügyelet és a polgárőrség munkatársaival együttműködve tehetik meg a települések. Arról nem esik szó a javaslatban, hogy ez mit jelent a gyakorlatban azokon a kistelepüléseken, ahol a mélyszegénységben élő egyedülállók közül minden télen többen megfagynak saját fűtetlen házaikban.