elektromos autók;töltőállomások;

2016-08-29 07:20:00

Rázós kormányprogram

Magyar fejlesztésű elektromos villámtöltő állomás prototípusát avatta fel a napokban Budapesten Varga Mihály. A nemzetgazdasági miniszter egy hamarosan kiépülő hálózat első állomásának nevezte ezt a berendezést. A kormány pályázatot is kiírt az önkormányzatok számára az ilyen eszközök telepítésére. A szakemberek szerint azonban ez a program nem oldja meg az országos lefedettséget, és még mindig rengeteg a nyitott kérdés.

Elektromos autók "tankolására" alkalmas villámtöltőt fejlesztett ki két esztendő alatt 10 hazai kis- és közepes vállalkozás, közöttük az elektromos busz gyártásban érdekelt Evopro is. A munkában részt vett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem is. A berendezés 15-20 perc alatt tölti fel az elektromos gépkocsik akkumulátorait. Ezen felbuzdulva a kormány 1,25 milliárd forintos keretösszeggel pályázatot írt ki minden 15 ezer lelkesnél nagyobb település önkormányzata számára elektromos töltőállomások telepítésére. Varga Mihály is bejelentette: ily módon ezer e-töltő állomás alakítható ki országszerte.

A Népszava által megkérdezett szakértő azonban meglehetősen szkeptikusan nyilatkozott ennek realitásáról. Elmondta, hogy a piacon sokféle villámtöltő kapható, német, osztrák, és francia egyaránt, olyanok amelyek máris nagy sorozatokban készülnek, és átlagosan 20-25 ezer euróba ( 6,0 - 7,5 millió forint) kerül egy ilyen készülék, attól függően, hogy milyen teljesítményű a berendezés. (Ezek az e-kutak - általában egyen- és váltóárammal is - képesek 15-20 perc alatt "teletankolni" az elektromos gépkocsikat.)

Az általunk megkérdezett szakértők üdvözölik ugyan a hazai erőfeszítéseket, de kérdésesnek tartják, hogy a magyar piacra érdemes-e egy önálló gyárat létrehozni. Ráadásul mire egy prototípusból sorozatgyártásra alkalmas termék lesz, még hosszú utat kell bejárnia, és legkevesebb egy év is eltelik, mire indulhat a termelés. Egyebek mellett hitelesített jegyzőkönyvekkel szükséges igazolni a teszteket, és be kell szerezni a működéshez más engedélyeket is. Azt is célszerű azonban figyelembe venni, hogy egy prototípusnak számító gyorstöltőnek nincs még működési referenciája, hiszen nem volt több ezer órán át használatban.

Emellett szigorú előírásoknak is meg kell felelnie a töltőállomásoknak, például a szolgáltatásból legfeljebb éves szinten másfél napra eshet ki a működése. Vagyis ha elromlik, az üzemeltetőnek ennyi ideje van az ismételt üzemképessé tételben. Ehhez viszont arra van szükség, hogy a gyártónak megfelelő szervizhálózata és elegendő szakembere is legyen. Emellett az előírások szerint legalább öt évig működtetni kell a töltőállomást, és 20 évig gondoskodni kell az alkatrészellátásról is. Ha a gyártó nem tudja tartani ezeket a feltételeket, akkor a tulajdonosnak kell majd visszafizetni az állami támogatást - figyelmeztetettek a szakértők, akik arra is felhívták a figyelmet, hogy a berendezés megvásárlása csak egy a költségek listáján, fizetni kell engedélyeztetésért, éppúgy mint a hálózati csatlakozásért és a szerelésért is, mindez hónapokig is eltarthat.

Nehéz megjósolni az elektromos autó töltőállomás hálózat működésének jövőjét, mert még nincsenek meg a rávonatkozó jogszabályok, és arról sem szabad megfeledkezni, hogy jelenleg a töltőállomások többségénél még ingyenes a "tankolás".

A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségével (TÖOSZ) nem egyeztetett a kormány a pályázat kiírása előtt - tudta meg lapunk Schmidt Jenőtől, a szervezet elnökétől, akinek véleménye szerint az első időszakban, vagyis 2-3 éven belül, 80-100 önkormányzat nyújthat be pályázatot, elsősorban Budapesten, az agglomerációban, és más megyeszékhelyeken, nagyobb városokban.

A jelenlegi, kizárólag elektromos meghajtással közlekedő autók hatótávolsága egyébként legfeljebb 200 kilométer, ezért sűrű e-kúthálózatra lenne szükség. A TŐOSZ elnöke szerint először nyugaton a Komárom-Győr vonalon épülhet ki a hálózat, majd keleti irányban Miskolc-Debrecen, illetve délen Kecskemét-Szeged lehet az éritett. Viszont az úthálózat állapota miatt a Dél-Dunántúlon, valamint Zalában nem igen várható a hálózat kiépülése.

Az önkormányzati szakember is utalt rá, hogy a berendezéseket folyamatosan fenn kell tartani, és ha nem saját napelemekkel üzemel - ami szintén nem olcsó mulatság - akkor veszteséget termelhet az önkormányzatnak az e-kút, különösen azért, mert egyenlőre nem világos, hogy az üzemeltető honnan, milyen feltételekkel vásárolhat majd villamos energiát.

Természetesen megkerestük a gazdasági tárcát és az Evoprot is a villámtöltő pályázattal kapcsolatban, az Evoprotól érkezett reagálás, eszerint Mészáros Csaba elnök-tulajdonos szeretné megírni a válaszokat a kérdésre, azonban elfoglaltságai miatt sajnos nem tudták még ezt lapunknak elküldeni.