Hadat üzent a Google az Ubernek

Bár a Google korábban dollármilliókat fektetett az Uber személyszállító szolgáltatás kiépítésébe, a két cég viszonya egyre feszültebb, előbbi befektetőből vetélytárssá kezd válni. Ősztől akár el is indulhat a Google saját fuvarmegosztó szolgáltatása, igaz, egyelőre csak az Egyesült Államokban.

Egy új fuvarmegosztó szolgáltatást indíthat útjára hamarosan az Egyesült Államokban a Google, ami az általa korábban protezsált Uber és az ahhoz hasonló Lyft konkurenciája lehet. A Wall Street Journal információi szerint a keresőóriás a Google Maps és a Waze navigációs rendszer összevonásával szeretné létrehozni a fuvarmegosztó alkalmazását.

Az üzleti modell azonban teljesen más lesz, mint például az Ubernél, lényegében olyan telekocsi-szolgáltatást fejlesztenek mint a Wundercar.

Az utasokat a Waze köti össze a sofőrökkel, a rendszeren keresztül találhatnak egymásra azok, akik egy irányba tartanak, a sofőrök azonban nem vállalkozók, így a szolgáltatás nem válhat az autósok számára már-már főállású tevékenységgé, ahogy az az Ubernél történt. Az olcsóságon van a hangsúly, az utasoknak mérföldenként körülbelül fél dollárt kellene fizetniük, s a Google sem kér részesedést a sofőrök fuvardíjaiból.

A cég szerint a díjakat adóztatni sem lehet, hiszen épp csak az üzemanyagköltséget fedezik, a sofőrök nem tesznek szert valós bevételre, a Google pedig minden valószínűség szerint reklámbevételekből tartaná fent a szolgáltatást. Elemzők úgy vélik, a Google fuvarmegosztója az ingázóknak jöhet jól, illetve azok a munkaadók is érdekeltek lehetnek, akiknek költségtérítést kell fizetniük alkalmazottaik munkával kapcsolatos utazásai után.

A Google és az Uber kapcsolata azonban továbbra is összetett, annak ellenére is, hogy egymás vetélytársává kezdenek válni. A keresőcég befektetési alapja, a Google Ventures 2013-ban 258 millió dollárt fektetett az Uberbe, amelynek vezetőségéhez David Drummond, a Google korábbi vezető jogtanácsosa is csatlakozott. A köteléket az is szorosabbra fűzi, hogy az Uber alkalmazása a világ több országában a Google térképeire épül.

Ám ahogy az Uber egyre népszerűbb lett, a két társaság viszonya is megváltozott, utóbbi pedig már egy saját térképszolgáltatáson dolgozik, hogy függetlenítse magát a Google-től. A rivalizálás egyre erősebb, ám az biztos, hogy a Google semmi esetre sem akar az Uber taxiszerű modelljének irányába mozdulni. A cég egy újabb lépésként a sofőr nélküli járművekre épülő szolgáltatás előkészítésén is dolgozik.

Már Uber helikopter is van
"Gondolt már arra, hogy milyen élmény lenne, ha helikopterrel menne például a Sziget Fesztiválra? A hollandiai Mysteryland fesztiválon a hétvégén ez megtörtént: sok szerencsés érdeklődőt repített az Uber helikoptere, az UberCHOPPER, Amszterdamból és Hágából egyenesen a fesztivál területére" - olvasható a Flow PR ügynökség tájékoztatójában.
Az érdeklődés minden elvárást felülmúlt, több ezren szerették volna igénybe venni a szolgáltatást. Először januárban olvashattunk arról, hogy a cég megpróbálkozik a helikopteres üzletág bevezetésével, s az Airbusszal kötöttek együttműködési megállapodást.
Az UberCHOPPER azóta már olyan neves fesztiválokon volt jelen, mint a Cannes-i Filmfesztivál, a Sundance Filmfesztivál, a Los Angeles-i Coachella, a Tennessee állambeli Bonnaroo Fesztivál és a dániai Roskilde Fesztivál.
Szerző

May: Már nem lehetséges a megállapodásos kilépés a jövő héten

Publikálás dátuma
2019.03.20 22:06

Fotó: AFP/ JONATHAN BRADY
A brit miniszterelnök kiemelte: ez annak a következménye, hogy a londoni parlament két év alatt sem tudott egyetértésre jutni.
Theresa May brit miniszterelnök szerint a londoni parlament két év alatt sem volt képes egyetértésre jutni a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) módjáról, és ennek következményeként az Egyesült Királyság már nem tud időben, vagyis jövő pénteken elfogadott Brexit-megállapodással kilépni az Európai Unióból – írja az MTI. Mint megírtuk, ezer nappal a népszavazás után, egy nappal az EU kulcsfontosságú csúcstalálkozója és alig több mint egy héttel a március 29-én késő estére kitűzött kapuzárás előtt Theresa May Donald Tuskhoz, az Európa Tanács elnökéhez intézett hivatalos levélben kérte az 50. cikkely tényleges életbe lépésének elhalasztását. Mint az már előzetesen kiszivárgott, May viszonylag rövid időre, június 30-ig kér hosszabbítást. A határidő jelentősége, – ahogy erre a kormányfő Jeremy Corbynnal, az ellenzék vezérével folytatott pengeváltása során utalt, – ez az utolsó nap, amíg az Egyesült Királyság anélkül őrizheti meg tagsági igazolványát, hogy részt kelljen vennie a május végén sorra kerülő európai parlamenti választáson.

Elbocsátják a Ledina Kft. dolgozóit

Publikálás dátuma
2019.03.20 21:58

Fotó: MTI/ Sóki Tamás
Újabb drámai eseménnyel folytatódott a Zsolnay Porcelánmanufaktúra sikertelen einstandjának története: megszűnt a gyártótevékenység a Zsolnay ellencégeként létrehozott Ledina Kft. pécsi üzemében.
A történet előzménye – mint arról többször írtunk – az volt, hogy egy, a kormányhoz közel álló befektetői kör meg akarta szerezni a Zsolnayt, s ennek részeként a fideszes vezetésű pécsi önkormányzat létrehozta a Ledinát, amelybe átcsalták a Zsolnay dolgozóinak 80 százalékát. A Zsolnay bekebelezése azonban nem sikerült, így a Ledina funkciótlanná vált. Az értékesítési gondokkal küszködő – és többször tulajdonost váltó – Ledina alig termelt, s 120 dolgozóból mostanra 60 maradt. A tulajdonosok végelszámolással akarták megszüntetni a perspektívátlan céget, ám az általuk felkért végelszámoló, Megay Róbert úgy látta, ennek az eljárásnak nincsenek meg a feltételei, ugyanis a Ledina adóssága lényegesen meghaladja a kft. vagyonát, ráadásul a cég iratai pótolhatatlanul hiányosak. Ezért Megay – mint azt lapunknak elmondta – felszámolást kezdeményezett a Ledina ellen. Megay mindezt kedden közölte a dolgozókkal, s döntést hozott arról is, hogy leáll a Ledina termelése. Hogy mi lesz a cég és sorsa, az már a felszámolás során dől el, ám aligha várható, hogy valaki megveszi a piac nélküli, saját gépekkel és épülettel nem rendelkező kft.-t. Az érdemi bevételt nem termelő Ledina fenntartása az elmúlt két és fél évben hozzávetőleg egymilliárd forintba kerülhetett. Hogy kik és miért finanszírozták a cég működését, arról az érintettek sosem nyilatkoztak. A folyamatosan leépülő dolgozói állomány bérét – ami 20 hónap alatt 5-600 millióra rúgott - megfizették a tulajdonosok, a bérek terheinek százmilliós nagyságrendű tételével viszont elmaradtak. Hogy pontosan mekkora tartozást halmozott fel a Ledina, azt Megay nem árulta el. A dolgozók felmondási időre járó bérét és végkielégítését a bérgarancia alapból lehet majd kifizetni. Ismert, hogy a Zsolnayból a Ledinába átcsalt dolgozók pert veszítettek volt munkaadójuk ellen, mivel azonnali felmondásuk jogtalan volt, s emiatt egyhavi bérüknek megfelelő kártérítést kell fizessenek. A bérgarancia alap azonban erre a dolgozói kötelezettségre már nem nyújthat fedezetet.