Ígéretes ifjoncok Forma-1-es lehetőségei

Publikálás dátuma
2016.09.06. 07:51

Az olasz versenyhétvégén előbb Felipe Massa, majd Jenson Button jelentette be, hogy nem folytatja az autósport királykategóriájában. A veterán autóversenyzők döntése után kulcspozíciók szabadultak fel az átigazolási piacon, s az sem elképzelhetetlen, hogy ezek többségét fiatal autóversenyzők fogják feltölteni.

Új helyszínről vagy egy tizenkettedik csapat belépéséről sem hallani, így a szabályváltozások mellett a visszatérő vagy újonc pilóták jelenthetnek újdonságot a száguldó cirkuszban 2017-ben. Button távozása óta immáron hivatalos, hogy megkapja a lehetőséget a McLaren-Hondától Stoffel Vandoorne, aki generációjának egyik legígéretesebb képviselője.

A jelenlegi erőviszonyok szerint a győzelemre esélyes csapatoknál – a Ferrari kivétel – a következő években nem várható „üresedés”, így az ifjú titánok számára a Mercedes-erőforrás által hajtott Williams pilótaülése tűnik a legcsábítóbb lehetőségnek. Kivált, hogy Massa visszavonulása után az arra esélyesnek tartott brit világbajnok is bejelentette, hogy kiszáll a sorozatból. Az alakulatot előbb tartalékpilótaként, majd 2013 óta „főállású versenyzőként” szolgáló Valtteri Bottas maradása bár jelenleg nem megerősített, szinte biztosra vehető, mellé azonban nincs hiány jelentkezőkből.

Miután a Williams nemrégiben burkoltan azt közölte, hogy versenyzőitől bizonyos mértékű anyagi hozzájárulást is elvár, leginkább feltörekvő, vagy éppen stabil szponzori háttérrel rendelkező jelöltekről hallani a csapat háza tájáról. Noha nem dúskál az anyagiakban, a motorpartner Mercedes protezsáltjaként nem kizárt a 21 éves Pascal Wehrlein átpártolása a Manortól: az F1-be német túraautó-bajnokság bajnokként érkező német jó szezont fut a kiscsapat színeiben, így nem volna érdemtelen az előléptetése.

A jelenleg Saubert vezető 24 éves Felipe Nasr kevésbé volt meggyőző a csatlakozása óta eltelt két idényben, mellette szól azonban a támogatók által összeadott tőkeinjekció. A világbajnoki sorozatba komoly reménységként érkező brazil ugyan még nem igazolta hírét, kevésbé volna rizikós vállalás a Williams számára, mint Lance Stroll: a 18. életévét októberben betöltő kanadai tinédzser jelenleg éllovas a királykategória egyik „nevelőszériájának” tekintett GP3-ban, kiválasztásánál mégis valószínűleg inkább a milliárdos édesapja által biztosított euró tízmilliók esnének latba döntő súllyal.

A napjainkban inkább a mezőny hátsó traktusaiban elhelyezkedő Renault-autók következő évi ereje még nem ismert, a gyári háttér – s persze a francia gyártó korábbi sikerei miatt – mégis többek hisznek benne, hogy jó befektetés lehet az istállónál versenyezni.

A visszatérő évben még kevésbé az eredményre fókuszáló franciák hosszú távú céljainak eléréséhez illeszkedne, ha korábbi terveiknek megfelelően kinevelnék a „saját Sebastian Vetteljüket”. Jelölt lehet az F1-ben két hete, a Manor színeiben bemutatkozó Esteban Ocon, aki amellett, hogy a gyártóhoz hasonlóan francia nemzetiségű, korábban többször tesztelt a Renault színeiben.

A Red Bull második számú gárdájához „külsősként” aligha juthat be bárki, a bikások egyik fiatalja azonban helyzetbe kerülhet jövőre. Az idei évad elején a Toro Rossóhoz visszasorolt Daniil Kvyat látványos összeomlása elgondolkodtathatja az istálló irányítóit, az erről szóló pletykák szerint pedig akár az idény végén lapátra kerülhet az orosz. Helyét a sportág közvetlen előszobájának tartott GP2 jelenlegi listavezetője, Pierre Gasly veheti át.

„Amikor elég információ áll a rendelkezésünkre, és eleget tudunk Kvyatról, akkor döntést hozunk. Jelenleg nincs sok szerencséje technikai oldalon és sportszakmailag, szóval nem lenne tisztességes így megítélni a helyzetét” – nyilatkozta Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója.

A depóban azt rebesgetik, hogy az új generáció képviseletében a GP2-ben vitézkedő Raffaele Marciello és a mindössze 18 éves Charles Leclerc is bevetésre kész. Mindketten a Ferrari pilótanevelő-programjának jeles képviselői, így az sem kizárható, hogy Marciello az olaszokkal legendásan jó kapcsolatot ápoló Sauber, míg Leclerc a Haas színeiben versenyezhet a következő évben. Több más, ígéretes fiatal társaságában.

Új többségi tulajdonos?
A Monzában szárnyra kapott pletykák szerint ma szentesíthetik azt az üzletet, melynek értelmében a Forma-1 többségi tulajdonosa, a CVC Capital Partners megválik jelenleg birtokolt részvényeitől. A 35,1 százalékos részesedéssel bíró CVC amerikai kézbe adhatja tovább a részét: a német Auto Motor und Sport szerint a Liberty Média nevű cégcsoport lehet a vevő.
„Kedden a Liberty Media át fogja utalni az első részletét a 8,5 milliárd dolláros vételárnak. Bernie Ecclestone a kérdésünkre megerősítette, hogy az üzletet a jövő héten lebonyolítják” – írta a német szakportál.
Mindez hosszú távon nemzetközi értesülések szerint azt jelentheti, hogy a sportágban előbb versenyzőként, majd csapattulajdonosként, s jelenleg a kereskedelmi jogok birtokosaként jelen lévő Ecclestone fokozatosan eltűnne az F1 éléről, hiszen az új tulajdonosok a saját embereiket ültetnék a legmagasabb pozíciókba.
Szerző

Nyerhet a Közgép

Publikálás dátuma
2016.09.06. 07:23
Fotó: Szalmás Péter
Versenytársaihoz képest egyharmaddal kevesebbért építené meg az M4-es autópályának a magyar-román országhatártól Berettyóújfaluig tartó 27 kilométeres szakaszát és az arra eső műtárgyakat a Közgép és partnere, az olasz Itinera cég.

A Világgazdaság birtokába került adatok szerint ugyanis a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép és az Itinera párosának ajánlata 58 milliárd forintról szólt. A következő legalacsonyabb árat az utóbbi idők legtöbb beruházását elvivő, Hódút-Duna Aszfalt-A-Híd konzorcium tette, a magyar hármas csaknem 83 milliárd forintért (!) vállalná a munkát, a francia tulajdonú Colas Hugária és a Colas Közlekedés Építő 84 milliárdért, a szlovák és a cseh cégekkel (Doprostav, Subterra) együtt pályázó út- és vasútépítéssel is foglalkozó lábatlani Dömper Kft. pedig 87 milliárd forintért építené meg az M4-es autópálya keleti végét - írta a Világgazdaság.

A Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép a pozícióját azzal is erősítette, hogy Olaszország második legnagyobb autópálya-üzemeltetőjének számító Gruppo Gavio-hoz tartozó, ingatlanfejlesztéssel és építőipari szolgáltatásokkal foglalkozó cégével alkotott konzorciumot. Az Itinera 2900 munkavállalót foglalkoztat, tavalyi árbevétel pedig elérte a 719 millió eurót. A társaság portfóliójában szerepel közút-, vasút- és vasútialagút-, valamint gátépítés is szerepel, de az utóbbi időben a magasépítésben is megjelent.

A Gruppo Gavio a Rómában és Torinóban is székhellyel rendelkező csoport Olaszországban 1460 kilométer autópályát üzemeltet - ez a teljes olaszországi sztrádahálózat 18 százaléka.

Az olasz cég a régióban például Romániában is jelen van, ahol a kartellvizsgálattal is megregulázott útépítési piacon több beruházásban is részt vett.

Az ajánlati ár alapján a Közgép-Itinera konzorcium lenne a legesélyesebb, a nemrég módosított közbeszerzési törvény szerint azonban nem feltétlenül a legjobb árajánlatot benyújtót kell kihozni nyertesként, hanem az összességében legjobb ajánlattevőt.

A Közgép-Itinera azonban pontozásos versenyben a második legnagyobb súllyal (20 százalékkal) szereplő környezetterhelési értékben is a legjobb ajánlatot tette. Ennél a szempontnál kell az ajánlattevőnek kifejteni, hogy a beruházás helyszínéhez képest hol helyezkedik el az aszfaltkeverő, de az egyéb szén-monoxid-terhelést - például a szállító járművek környezetterhelését - is itt kell a pályázóknak bemutatniuk. Ahogyan az ajánlati árnál, úgy ennél a szempontnál is a Hódút-Duna Aszfalt-A-Híd követte a Közgép-Itinera kettőst.

Szerző

Nyerhet a Közgép

Publikálás dátuma
2016.09.06. 07:23
Fotó: Szalmás Péter
Versenytársaihoz képest egyharmaddal kevesebbért építené meg az M4-es autópályának a magyar-román országhatártól Berettyóújfaluig tartó 27 kilométeres szakaszát és az arra eső műtárgyakat a Közgép és partnere, az olasz Itinera cég.

A Világgazdaság birtokába került adatok szerint ugyanis a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép és az Itinera párosának ajánlata 58 milliárd forintról szólt. A következő legalacsonyabb árat az utóbbi idők legtöbb beruházását elvivő, Hódút-Duna Aszfalt-A-Híd konzorcium tette, a magyar hármas csaknem 83 milliárd forintért (!) vállalná a munkát, a francia tulajdonú Colas Hugária és a Colas Közlekedés Építő 84 milliárdért, a szlovák és a cseh cégekkel (Doprostav, Subterra) együtt pályázó út- és vasútépítéssel is foglalkozó lábatlani Dömper Kft. pedig 87 milliárd forintért építené meg az M4-es autópálya keleti végét - írta a Világgazdaság.

A Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép a pozícióját azzal is erősítette, hogy Olaszország második legnagyobb autópálya-üzemeltetőjének számító Gruppo Gavio-hoz tartozó, ingatlanfejlesztéssel és építőipari szolgáltatásokkal foglalkozó cégével alkotott konzorciumot. Az Itinera 2900 munkavállalót foglalkoztat, tavalyi árbevétel pedig elérte a 719 millió eurót. A társaság portfóliójában szerepel közút-, vasút- és vasútialagút-, valamint gátépítés is szerepel, de az utóbbi időben a magasépítésben is megjelent.

A Gruppo Gavio a Rómában és Torinóban is székhellyel rendelkező csoport Olaszországban 1460 kilométer autópályát üzemeltet - ez a teljes olaszországi sztrádahálózat 18 százaléka.

Az olasz cég a régióban például Romániában is jelen van, ahol a kartellvizsgálattal is megregulázott útépítési piacon több beruházásban is részt vett.

Az ajánlati ár alapján a Közgép-Itinera konzorcium lenne a legesélyesebb, a nemrég módosított közbeszerzési törvény szerint azonban nem feltétlenül a legjobb árajánlatot benyújtót kell kihozni nyertesként, hanem az összességében legjobb ajánlattevőt.

A Közgép-Itinera azonban pontozásos versenyben a második legnagyobb súllyal (20 százalékkal) szereplő környezetterhelési értékben is a legjobb ajánlatot tette. Ennél a szempontnál kell az ajánlattevőnek kifejteni, hogy a beruházás helyszínéhez képest hol helyezkedik el az aszfaltkeverő, de az egyéb szén-monoxid-terhelést - például a szállító járművek környezetterhelését - is itt kell a pályázóknak bemutatniuk. Ahogyan az ajánlati árnál, úgy ennél a szempontnál is a Hódút-Duna Aszfalt-A-Híd követte a Közgép-Itinera kettőst.

Szerző