Jogsértő az a magyar szabályozás, melynek alapján az öregségi nyugdíjban részesülő, de ezzel párhuzamosan közalkalmazottként munkát vállaló Fábián Gyulának 2013. július 2-ától felfüggesztették a nyugdíja folyósítását – döntött a strasbourgi emberi jogi bíróság (EJEB) tavaly decemberben - számolt be elsőként a Népszava.
A 2013. január 1-jétől hatályos nyugdíjtörvény értelmében ugyanis a közalkalmazotti jogviszonyban nyugdíjasként továbbfoglalkoztatottaknak le kell mondaniuk az öregségi nyugdíjuk, és illetményük párhuzamos folyósításáról, holott mindkettőért megdolgoztak. Ez – szinte természetesen – a magyar politikusokra, miniszterekre vagy polgármesterekre ez nem vonatkozik.
A bíróság döntésének jogerőre emelkedése előtti napon azonban – idén márciusban - megtámadta a magyar kormány az elmarasztaló határozatot. Orbánék azonban csak időhúzásra játszottak, és ezzel – minden jel szerint - tizenkilencre húzhattak egy nagy ászt.
Magyarország ugyanis kérte annak megállapítását, hogy az első fokú ítéletben foglaltakkal szemben nem tekinthető diszkriminációnak, ha az országgyűlési képviselők, polgármesterek, politikusok fizetésük mellett felvehetik a nyugdíjukat is, szemben a közalkalmazottakkal és a köztisztviselőkkel.
Így a bíróság Nagytanácsa elé került az ügy. Csakhogy éppen ezzel a támadással a magyar kormány tisztességtelen eljárása a nemzetközi közvélemény figyelmét is felkeltette. Szinte példátlan módon az Európai Szakszervezetek Szövetsége beavatkozóként jelentkezett be az eljárásba Fábián Gyula oldalán, amit a Nagytanács be is fogadott. Ez pedig arra utal, hogy az ügy elbírálása európai szintű érdeklődésre számíthat.
Megírtuk: az EJEB - bár legitim célként fogadta el a költségvetési kiadások csökkentését - úgy látta, hogy a magyar hatóságok nem indokolták meg ésszerűen és tárgyilagosan a különbségtételt. Az Európa Tanács által létrehozott bírói testület egyhangúlag elfogadott ítélete szerint a magyar államnak ezért összesen 18 ezer euró kártérítést és perköltséget kell kifizetnie Fábiánnak.
Grád András jogászprofesszor, a panaszos jogi képviselője a Népszavának korábban úgy vélte, hogy a Nagytanácshoz a döntés jogerőre emelkedése előtti napon puszta időhúzásból fordulhatott a magyar állam. Felhívta a figyelmet: kizárt, hogy egy korábbi egyhangú döntést a Nagytanács megváltoztatna. Ráadásul a Fábián-ügy afféle pilot-döntésnek, precedensnek tekinthető a jövőbeli panaszosok számára. Sőt, ha az állam az ítélet hatására reparálja a vonatkozó jogsértést, azután is további fél év áll rendelkezésre további beadványok benyújtására. Ha minden érintett perre viszi az ügyét, az több ezer eljárásban tízmilliárd forintnyi kártérítést jelenthet.
Fábián Gyula, a precedensper elindítója a Népszavának az állam fellebbezése kapcsán lapunknak korábban így fogalmazott: „számomra a kormány kísérlete arra utal, hogy a jogsértés tudatos volt, és az állam jobban ragaszkodik a jogsértő helyzet fenntartásához, mint a törvényesség helyreállításához”.
Az EJEB Nagytanácsa november 9-én hozza meg végső döntését.