Előfizetés

Bejön a forgatókönyv - Jobbos Népszabadságot varázsolnak?

Publikálás dátuma
2016.10.18. 20:30
A tábla marad, a tulaj változik? - Népszava fotó/Szalmás Péter
Forrásaink szerint néhány napon belül Fidesz-közeli cég tulajdonába kerül a Népszabadságot felfüggesztő Mediaworks. A botrányos körülmények között elhallgattatott napilapot állítólag Liszkay Gábor, a Magyar Idők alapítója és kiadója fogja "feltámasztani". Kérdés, kiket tud majd megnyerni egy új, jobboldali Népszabadság előfizetőjének. Eközben szerdán Brüsszelben tüntetnek a szerkesztőséggel szolidaritást vállaló civilek.

Napokon belül új gazdája lesz a Mediaworksnek - értesült a Népszava. Úgy tudjuk, hogy a vidéki napilapokkal is rendelkező kiadó Mészáros Lőrinc érdekeltségébe kerül. Megírtuk, piaci (politikai) hírek szólnak arról, hogy az "ország gázszerelője" közös céget alapított Liszkay Gáborral, a Magyar Idők alapítójával és kiadójával, és ez a társaság vásárolja fel a Mediaworks médiaportfólióját. A tranzakció lebonyolításáról már hetekkel ezelőtt szó esett, aztán arról lehetett hallani, hogy megelégednek egy opciós szerződéssel, vagyis azzal, hogy bármikor lehívható a tulajdon.

Állítólag Liszkay fel akarja majd támasztani a botrányos körülmények között elhallgattatott Népszabadságot, ám ez a lap már a jobboldalt szolgálná. Az még kérdés, hogy erre tudnak-e előfizetőket toborozni, bár forrásaink figyelmeztettek, Orbán Viktornak a pénz nem számít, különösen azért nem, mert az adófizetők forintjaiból építi birodalmát. A Magyar Idők kiadójánál már meg is van azok listája, akiket átvesznek az új napilaphoz. A múlt szombaton felfüggesztett Népszabadság munkatársait viszont nem csoportos leépítés keretében teszik utcára, hanem mindenkivel egyenként akarnak megállapodni. Ez akár hátrányt is jelenthetne a szerkesztőség tagjainak, ám munkajogászok szerint annyi hibát követett el velük szemben a múlt szombat óta a Mediaworks, hogy a kiadónak az októberi bér, illetve a végkielégítés mellett minden egyéb juttatást akkor is ki kell fizetnie, ha valaki azonnal felmond.

Eközben a felfüggesztett lappal szolidaritást vállaló civilek szerdára az Európai Bizottság brüsszeli Berlaymont épülete elé hirdettek tüntetést. A magyar és angol nyelvű felhívás szerint a demonstrálók a sajtószabadság szimbólumaként tollat tartanak majd a kezükben. Lesznek transzparensek is, de a civilek mindenkit kérnek, tartózkodjanak a durva üzenetektől, a gyűlöletbeszédtől. A szervezők úgy fogalmaznak: "a Népszabadságot október 8-án, közvetlenül a kormányt kritizáló, korrupciót és hatalommal való visszaéléseket feltáró cikkek megjelenése után váratlanul és rendkívül aljas módon megszüntették. Dolgozóit, az újságírókat, szerkesztőket a mai napig nem engedik dolgozni, más lapban publikálni, és személyes holmijaikhoz hozzáférni. A Népszabadság archívuma azóta is elérhetetlen. Az ilyen módszerek aláássák az Alaptörvény által is védett sajtószabadságot! Az Európai Unió egyik legfontosabb alapelve sérül".

Tegnap a Hír TV megszólaltatta Szőcs Gézát, a miniszterelnök kulturális főtanácsadóját is az ügyben, aki saját bevallása szerint a történteket rendkívüli csapásnak érzi a magyar sajtószabadságra nézve. "Nagyon sajnálom mindazt, ami történt, és próbálunk ami szerény eszközeinkkel valamiféle közvetítést is felajánlani azért, hogy a történet átvilágítható legyen, és a jövőre nézve valamilyen konstruktív megoldás születhessen. Különösen nagy csapásnak érzem azt, hogy amennyiben jól vagyok értesülve, az archívum sem hozzáférhető, melynek nincsenek, nem lehetnek gazdasági okai, sem bármiféle elfogadható ok - az a magyar kultúra része, a magyar jelenkor történetének része" - tette hozzá. Havasi Bertalan, a miniszterelnök szóvivője Szőcs nyilatkozatára úgy reagált az Origo-nak: "Érthető, hogy vannak, akik vonzódnak a balos szubkultúrához, és nekik most hiányérzetük van".

Ahogy lapunk is beszámolt róla, Heinrich Pecina, a Népszabadságot is kiadó Mediaworks tulajdonosa, a Vienna Capital Partnersnek (VCP) a vezetője a Profil című osztrák gazdasági hetilap hétfői nyomtatott kiadásában megjelent interjúban azt mondta, a magyarországi menedzsment rosszul kommunikált, és alábecsülte az ellenséges reakciókat. Mint fogalmazott: boldog lenne, ha valaki levenné róla a Népszabadság "koloncát", azonban nincs senki, aki ezt megtenné, unja az egészet és fontolgatja, hogy otthagyja a Mediaworksöt.

Pecina cége, a VCP 2014 januárjában írta alá a Ringierrel és az Axel Springerrel azt a megállapodást, melynek révén a Népszabadságot, a Nemzeti Sportot, néhány vidéki napilapot és országos hetilapot magába foglaló médiaportfólió a birtokába került. A VCP Népszabadsággal kapcsolatban akkori közleményében úgy fogalmazott: "a balliberális irányultságú politikai napilapnak tiszteletet parancsoló hagyományai vannak, amelyre építeni lehet - nyomtatott és digitális formában is". A tranzakciót követően arról lehetett hallani, hogy Pecina - aki pénzügyi- és nem szakmai befektető - elsősorban Orbánnal tárgyalt a vásárlásról. A miniszterelnökkel abban állapodott meg, hogy a portfóliót később tovább adja Simicska Lajosnak. Csakhogy időközben Orbán és Simicska viszonya megromlott. A G-nap után tudható volt, hogy a Mediaworks addig nem cserél gazdát, amíg a miniszterelnök nem találja meg a birodalom működtetésére számára legmegfelelőbb szereplőt.

Erős mozgásról beszélnek a piacon
Két olvasó nélküli, ámde közpénzből fenntartott lap pontosan ugyanannyit ér, mint egy így működő újság, ha tényleg összevonják a Magyar Hírlapot és a Magyar Időket, annak színtisztán gazdasági megfontolásai lehetnek. Egyébként eddig sem értettük, mi értelme van két ilyen lapot egymás mellett futtatni, eddig sem a józan ész tartotta fent az orgánumokat. Az mondjuk érdekes az ügyben, hogy két külön tulajdonosi körről beszélünk. Nem tudom, Széles Gábor mennyire önszántából adná majd a Hírlapot, vagy szabadulna meg a kis házi hírmondójától, az Echo Tv-től. Mondjuk azt is annyian nézik, ahányan a lapokat olvassák. Polyák Gábor médiajogász így reagált lapunk értesülésére, miszerint Széles megválik médiumaitól, majd a Magyar Hírlapot beolvasztják a Magyar Időkbe.
Szeptember elején, amikor a Századvég Alapítvány több vezető munkatársa megjelent az Echo Tv-nél elindult a találgatás, vajon az Orbán-kormány agyaként emlegetett céghez kerül-e a portfólió, amit a tulajdonos akkor cáfolt. Megkérdeztük a Magyar Idők és a Magyar Hírlap kiadóját, valóban összeolvadnak-e, mivel a tulajdonos el akarja adni a Hírlapot. Válasz lapzártáig nem érkezett, ahogyan az Echo Tv sem nyilatkozott azzal kapcsolatban, hogy a hírek szerint tőlük is szabadulna Széles.
Sz.P.



Bódis harmadik helye

Publikálás dátuma
2016.10.18. 07:53
FOTÓ: VÁCLAV DUSKA
Bódis Richárd, a 220 Volt H-Moto Team versenyzője a második helyről rajtolva a harmadik lett a jerezi első futamon a Superbike-vb betétsorozatában, az EJC-ben.

Már a pénteki szabadedzéseken kiváló formát mutatott – a két edzés alapján az 5. helyen zárt –, míg a délelőtti időmérőn tovább javítva a legjobb köridejét a második helyen végzett, így az első sorból várhatta a délutáni első futamot. Végül a dobogó legalsó fokára állhatott.

„Nehéz verseny végén és több kőkemény csatát követően sikerült dobogóra állnom. Boldog vagyok ezzel az eredménnyel, és annak is örülök, hogy sikerült közelebb kerülnöm az összetett harmadik helyéhez” – értékelt.

Serena idén már nem lehet világelső

Publikálás dátuma
2016.10.18. 07:52
Serena Williams nehéz idényt él FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/CAMERON SPENCER
Serena Williams sérülés miatt lemondta a szereplést a női teniszezők vasárnapi kezdődő WTA-világbajnokságán. Az amerikai sztár videóüzenetben jelentette be, hogy orvosai tanácsára nem vállalja az indulást, mert sérült vállát pihentetnie kell. 

A 35 éves játékos idén rengeteg problémával küzdött, mindössze nyolc tornán lépett pályára, és elveszítette világelsőségét a német Angeliqe Kerberrel szemben. Williams ebben az évben a római tornát nyerte meg, a Grand Slam-versenyek közül pedig Wimbledonban győzött. Utóbbi a 22. Grand Slam-sikere volt egyesben, amivel beérte az örökrangsorban vezető német Steffi Grafot.

A szingapúri WTA-vb-re Serena Williams mellett Kerber, Simona Halep, Agnieszka Radwanska, Karolina Pliskova, Garbine Muguruza, Madison Keys és Dominika Cibulkova szerzett indulási jogot. Babos Tímea viszont annak ellenére megőrizte a 26. helyét a női teniszezők legfrissebb világranglistáján, hogy a múlt héten már az első fordulóban kiesett a tiencsini tornán.

A férfiaknál az ausztrál Nick Kyrgios legalább három játékhétre szóló eltiltást és 25 ezer dolláros bírságot kapott hétfőn a férfi tenisztornákat szervező ATP-től, amiért botrányosan viselkedett a múlt heti sanghaji viadalon. A 21 éves játékos a német Mischa Zverev elleni, elvesztett második fordulós meccsén nemtörődöm módon játszott, egy alkalommal meg sem várta, hogy Zverev visszaüssön egy hanyagul „átpöttyintett" szervát, hanem elindult a széke felé. Egy szurkolóval azért veszett össze, mert az szóvá tette a „lazsálását".

Az ATP most további 25 ezer dollárra bírságolta a világranglistán 14. játékost, és nyolc játékhétre, azaz január 15-ig eltiltotta. A 2017-es esztendő első Grand Slam-viadala, az Australian Open éppen másnap rajtol majd. Ha a fenegyerek beleegyezik, hogy aláveti magát egy sportorvosi kezelésnek vagy elvégzi az ATP hasonló jellegű tanfolyamát, akkor nem nyolc, hanem csak három játékhétre, azaz november 6-ig tiltják el.

Kyrgios korábban is okozott már botrányt a pályán a viselkedésével. Tavaly augusztusban felfüggesztett eltiltást kapott, mert a montreali tornán meccs közben közölte Stan Wawrinkával, hogy a szintén ausztrál Thanasi Kokkinakis lefeküdt Wawrinka barátnőjével. Tavaly Sanghajban pedig 1500 dollárra büntették, mert hangosan szidta a külső pályákon tapasztalható körülményeket.

Női világranglista (zárójelben az előző helyezés)
1. (1.) Angelique Kerber (német) 8310 pont
2. (2.) Serena Williams (amerikai) 7050
3. (3.) Agnieszka Radwanska (lengyel) 6050
4. (4.) Simona Halep (román) 5097
5. (5.) Karolina Pliskova (cseh) 4440
6. (6.) Garbine Muguruza (spanyol) 4425
7. (7.) Madison Keys (amerikai) 3797
8. (10.) Dominika Cibulkova (szlovák) 3625
9. (8.) Szvetlana Kuznyecova (orosz) 3540
10. (9.) Johanna Konta (brit) 3455
…26. (26.) Babos Tímea 1635