Mese akadályok nélkül

Publikálás dátuma
2016.10.20 07:49

Fotó: /
A Kuku és barátai – Ismerjük meg közösen a segítőkutyák világát! című mesekönyv célja a gyermekek fogyatékosság és másság iránti érzékenységének korai fejlesztése. A publikálás mögött álló NEO Magyar Segítőkutya Egyesület a 2015-ös kiadás után újabb küldetésbe kezdett, és közösségi gyűjtést kezdeményezett, hogy az érzékenyítő mesekönyv audionarrált változata a vak- és gyengénlátó személyek számára térítésmentesen legyen elérhető.

- A 44 oldalas könyv bemutatja a vakvezető, hallás- és mozgássérült, valamint személyi (autista) segítő és terápiás kutyák világát, illetve fogyatékossággal élő gazdáik mindennapjait. A hangos könyvvel a látássérült gyermekek illetve szülők is átélhetik az állatok és a mese jótékony hatását: olyan érzékeny jelenségekről kapnak reális képet, mint a fogyatékosság, segítőkutyák és az elfogadás – ez az élmény kihathat további életükre – mondta el Loványi Eszter, a könyv szerzője.

Az audionarrált mesekönyv létrehozása mellett további cél, hogy az térítésmentesen elérhető legyen a vak- és gyengénlátók számára. Ezért az egyesület közösségi gyűjtésbe kezdett az Adjuk össze! weboldalon. - A kitűzött célösszeg 160 000 forint, amelyet egy kilencvennapos kampányidőszak alatt szeretnénk elérni.

Ha ez megvalósul, akkor – előzetes egyeztetés alapján – minden látássérült személynek térítésmentesen juttatjuk el az audionarrált mesekönyvet, illetve terápiás kutyával tartott foglalkozást és meseolvasást szervezünk olyan óvodás/kisiskolás csoportnak, ahova látássérült gyermekek járnak.

Ezen felül minden adományozónkat megemlítünk a honlapunkon, valamint az öt legnagyobb összegű adománnyal segítő támogatónkat megajándékozzuk egy Kuku és barátai című mesekönyvvel és vendégül látjuk egy segítőkutya-képzésen – mondta a szerző.

A tervezett hangos könyvben a mese szövege mellett Jobbágy Bernadett audionarrátor ismerteti az illusztrációk által közvetített vizuális üzeneteket a látássérült gyermekeknek – Simon Tibor grafikus színes rajzai az ő hangján kelnek életre. A hanganyagot Mészáros Gabriella tapasztalati szakértő véleményezte felhasználói szempontból, és a könyv egyik szereplője, Gál Enikő is közreműködött a munkában. További információk itt.

Gyógyítson beteg gyerekeket!
Tovább bővült a K&H Gyógyvarázs mesedoktor kórházak száma: országszerte 38 város 49 kórházának kis betegei kaphatnak gyógyító meséket az önkéntes meseolvasóktól. Az októbertől decemberig tartó időszakban ezúttal 139 meseórából választhatnak a mesedoktorok. A K&H Gyógyvarázs mesedoktor kórházak listája ezúttal egy gyulai, egy győri, egy szegedi, egy zalaegerszegi és egy budapesti intézménnyel bővült.
Így már 34 vidéki és 15 budapesti kórház, azaz nagyjából minden harmadik hazai gyermekegészségügyi intézet várja az új és a már gyakorlott meseolvasókat az őszi–téli időszakban is, hogy egy-egy mesével megtörjék a kórházi lét monotonitását, és elrepítsék a kis betegeket a mese varázslatos világába.
A meseolvasásra bárki könnyedén jelentkezhet az alábbi weboldalon keresztül, az egyetlen feltétel, hogy legalább 14 éves legyen.

Szerző
2016.10.20 07:49

A színkeverés mesterei a Müpában

Publikálás dátuma
2019.02.17 15:49

Fotó: Müpa/
A kiváló kölni zenekar kivételesen bőkezűen bánt a hangszínekkel mind Mendelssohn, mind Mahler művének előadása során.
Isabelle Faust Kurtág Doloroso című művét játszotta ráadásként, ezzel tovább erősítette a kontúrjait annak a képnek, amit a versenymű előadójaként rajzolt fel magáról. Megmutatta ismét, hogy a hegedülésben a hangszeres játék csak eszköz, a lényeg, hogy értékes műveket játsszunk, a bennük rejlő gondolatokra irányítva a figyelmet. A német hegedűs a rá jellemező technikai fölénnyel szólaltatta meg Mendelssohn közismert dallamait is, ez, és a szintén sokszor hangoztatott elmélyült előadásmódja azonban arányban állt egymással, utóbbi nem telepedett rá a műre. Az első tétel fülbemászó dallamait, a lassútétel melankóliáját, a zárótétel könnyedségét a helyén kezelte, szép és elismerésre méltó olvasatát kivitelezve a darabnak. Már itt kiderült, a Gürzenich zenekar átlagon felüli képességekkel rendelkezik a hangszínek kikeverése terén: sokszor hívta fel legalább olyan erővel fel magára a figyelmet, mint a szólista.
A zenekar messzire nyúló hagyományokkal rendelkezik, ők mutatták be 1904-ben a Mahler szimfóniát is a szerző vezényletével. François-Xavier Roth négy éve áll a zenekar élén, és úgy tűnik, nem nyúlt mellé a város, amikor zeneigazgatónak választotta – ő az opera vezetőkarmestere is – az egykori fuvolistát. Olyan forradalmi tett is fűződik nevéhez, mint Sztravinszkij Tavaszi áldozatának korabeli hangszereken való előadása, a mű bemutatójának százéves évfordulója tiszteletére hat évvel ezelőtt. Ilyenkor persze el kell hagyni a Roger Norrington által sokszor kárhoztatott vibrátózást, vagy legalább is korlátok közé kell szorítani, hogy az általa „hollywoodi glamournak" nevezett megszólalási mód ne telepedjen rá hangzásra. Ez az olyan csillogó-villogó mai hangszerek használatakor is fontos, mint amilyenekkel most ült ki a színpadra a zenekar, mert ez kell ahhoz, hogy Mahler néha kegyetlenül metsző szólamai kiteljesedhessenek. Kiváló volt a rézfúvós szekció, ha szólózni, ha együttesen harsogni (nem harsánykodni) kellett, de nem maradtak el tőlük a fuvolások, klarinétosok, oboások és a fagottosok sem. Olyan szintű zenekari munka volt ez, ami már önmagában is sikerre ítéli egy olyan hatalmas - majd hetven perces - bonyolult mű előadását, mint az 5. szimfónia. Nehézségekkel teli utat kell bejárniuk a zenészeknek, az első tétel kezdő trombitaszólójától,a gunyoros gyászindulótól, a szerelmi vallomásként írt Adagiettón, és a többi tételen keresztül a zárótétel kontrapunktikus forgatagán át az utolsó hangig. Ha egy zenekar képes ezt a gazdagságot a maga teljességében, hiányosságok nélkül bemutatni, már nagyon sokat tett az élményért. De a kölniek ennél szerencsére jóval többre voltak képesek, a hangszíneik sokszor önálló előadói alkotóeszköznek tűntek. François-Xavier Roth csak azt a kérlelhetetlen élességet nem tudta hozni, ami a legjobb előadásainak sajátja. Hiányzott az a bizonyos életigenlés, ami az Alma Mahler iránti szerelem tükröződése, ami a sokszor kegyetlen hangzások után sejlik fel. E kettősséget kontúrosabban lehetett volna érzékeltetni. Infó: Mahler 5. szimfónia Isabelle Faust hegedű Gürzenich Zenekar Karmester: François-Xavier Roth Február 15. Müpa 
2019.02.17 15:49

A popkultúra átütő ereje - Újra Budapesten Guido és Maurizio de Angelis

Publikálás dátuma
2019.02.17 15:32

Fotó: MTI/ Mohai Balázs
Guido és Maurizio de Angelis újabb budapesti fellépése nem csupán egy koncert volt. Már a két évvel ezelőtti produkciójuknál is egyértelmű volt, hogy itt nem csak a zene a fontos, a dalok túlmutatnak önmagukon. A két olasz dalszerző és előadó ugyanis számos Bud Spencer mozis örökzöldnek írta a zenéjét. Így tulajdonképpen teljesen mindegy, hogy az ítész mit gondol a zenék virtuozitásáról (vagy annak hiányáról), mivel ezek a nóták alapvetően nem színpadra, hanem filmzenének készültek. Tehát egy egészestés mozgókép atmoszférájának az erősítésére. Mivel Magyarországon a tévékultúra tett arról, hogy Bud Spencer és Terence Hill pofozkodós filmjeit még az is kívülről fújja, akinek nem állt szándékában rajongóvá válni, de nem tudta kikerülni a popkulturális nyomást. Így az is meghatódik a címadó dallamok felhangzásakor, aki nem tudja kívülről az összes Piedone epizódot. De így van ez Guido és Maurizio de Angelis a magyar piacon szintén kultikussá lett Sandokan című tévésorozat főcímdalával is, melynek magyarosított változatát annak idején a Neoton Família is nyomta – bárcsak feledni tudnám ezt az élményt. De nem ez volt az este csúcspontja, hanem a Különben dühbe jövünk című filmben felhangzó nóta, a Dune Buggy, amely kisebb táncot is generált az amúgy ültetős koncerten. A koncert sztárvendége maga Terence Hill volt, aki szerencsére nem énekelt, inkább csak mesélt a Bud Spencerrel való közös élményeiről, arról, hogy mennyire tiszteli Guido és Maurizio de Angelis-t és persze a kortársukat, Ennio Morricónét, akivel a Nevem: Senki című produkcióban dolgozott együtt. Sajnos, ahhoz túl távol voltam, hogy megkérdezhessem: Sergio Leone csak besegített, vagy titokban tényleg ő rendezte ezt a filmet? De Hill nem is ezért volt itt elsősorban, hanem azért, mert ő volt az arca és védnöke a annak a jótékonysági akciónak, ami a koncerten zárult: egy eredeti (nem a Különben dühbe jövünk-ben rommá tört) autóra, a Dune Buggy-ra lehetett licitálni, a befolyt összeget pedig a Heim Pál Gyermekkórház kapja meg.  Infó: Guido and Maurizio de Angelis február 16. Papp László Budapest Sportaréna
2019.02.17 15:32