Mese akadályok nélkül

Publikálás dátuma
2016.10.20 07:49

Fotó: /
A Kuku és barátai – Ismerjük meg közösen a segítőkutyák világát! című mesekönyv célja a gyermekek fogyatékosság és másság iránti érzékenységének korai fejlesztése. A publikálás mögött álló NEO Magyar Segítőkutya Egyesület a 2015-ös kiadás után újabb küldetésbe kezdett, és közösségi gyűjtést kezdeményezett, hogy az érzékenyítő mesekönyv audionarrált változata a vak- és gyengénlátó személyek számára térítésmentesen legyen elérhető.

- A 44 oldalas könyv bemutatja a vakvezető, hallás- és mozgássérült, valamint személyi (autista) segítő és terápiás kutyák világát, illetve fogyatékossággal élő gazdáik mindennapjait. A hangos könyvvel a látássérült gyermekek illetve szülők is átélhetik az állatok és a mese jótékony hatását: olyan érzékeny jelenségekről kapnak reális képet, mint a fogyatékosság, segítőkutyák és az elfogadás – ez az élmény kihathat további életükre – mondta el Loványi Eszter, a könyv szerzője.

Az audionarrált mesekönyv létrehozása mellett további cél, hogy az térítésmentesen elérhető legyen a vak- és gyengénlátók számára. Ezért az egyesület közösségi gyűjtésbe kezdett az Adjuk össze! weboldalon. - A kitűzött célösszeg 160 000 forint, amelyet egy kilencvennapos kampányidőszak alatt szeretnénk elérni.

Ha ez megvalósul, akkor – előzetes egyeztetés alapján – minden látássérült személynek térítésmentesen juttatjuk el az audionarrált mesekönyvet, illetve terápiás kutyával tartott foglalkozást és meseolvasást szervezünk olyan óvodás/kisiskolás csoportnak, ahova látássérült gyermekek járnak.

Ezen felül minden adományozónkat megemlítünk a honlapunkon, valamint az öt legnagyobb összegű adománnyal segítő támogatónkat megajándékozzuk egy Kuku és barátai című mesekönyvvel és vendégül látjuk egy segítőkutya-képzésen – mondta a szerző.

A tervezett hangos könyvben a mese szövege mellett Jobbágy Bernadett audionarrátor ismerteti az illusztrációk által közvetített vizuális üzeneteket a látássérült gyermekeknek – Simon Tibor grafikus színes rajzai az ő hangján kelnek életre. A hanganyagot Mészáros Gabriella tapasztalati szakértő véleményezte felhasználói szempontból, és a könyv egyik szereplője, Gál Enikő is közreműködött a munkában. További információk itt.

Gyógyítson beteg gyerekeket!
Tovább bővült a K&H Gyógyvarázs mesedoktor kórházak száma: országszerte 38 város 49 kórházának kis betegei kaphatnak gyógyító meséket az önkéntes meseolvasóktól. Az októbertől decemberig tartó időszakban ezúttal 139 meseórából választhatnak a mesedoktorok. A K&H Gyógyvarázs mesedoktor kórházak listája ezúttal egy gyulai, egy győri, egy szegedi, egy zalaegerszegi és egy budapesti intézménnyel bővült.
Így már 34 vidéki és 15 budapesti kórház, azaz nagyjából minden harmadik hazai gyermekegészségügyi intézet várja az új és a már gyakorlott meseolvasókat az őszi–téli időszakban is, hogy egy-egy mesével megtörjék a kórházi lét monotonitását, és elrepítsék a kis betegeket a mese varázslatos világába.
A meseolvasásra bárki könnyedén jelentkezhet az alábbi weboldalon keresztül, az egyetlen feltétel, hogy legalább 14 éves legyen.

Szerző
2016.10.20 07:49

Az utolsó üzlet: életveszély, kényszer, alku és erkölcs

Publikálás dátuma
2018.11.17 15:17

Fotó: Népszava/ Molnár Ádám
Spiró György kérésének engedve készülő regényéből írt színdarabot Závada Pál Az utolsó üzlet címmel, amelynek ősbemutatóját november 23-án tartják a Szegedi Nemzeti Színházban. Közönségtalálkozót szerveztek szerdán a helyi Somogyi Könyvtárban mások mellett az író, a rendező Lukáts Andor, valamint Szávai Viktória és Jakab Tamás színészek részvételével. A regény nincs kész, és a darab sem – hökkentette meg a szép számú közönséget Závada Pál egy kérdésre válaszolva, aki hozzátette: a kettő segíti egymást, mert darabírás olyan tapasztalatokat nyújtott neki, amelyek felhasználhatóak regényírás közben. A darab története 1944-ben játszódik, amikor Magyarország legnagyobb vállalatbirodalmának zsidó származású tulajdonosai az életben maradásukért, a megmenekülésükért üzletet kötnek az másik oldalon álló és egymással is versengő SS-szel és a magyar kormánnyal. Életveszélyben kötnek kényszerüzletet a csepeli Weiss Manfréd-birodalom leszármazottai (a darabban Kohner-családként szerepelnek), és a vagyon átengedése ellenére nem lehetnek biztosak abban, hogy a másik fél megtartja-e ígéretét – vázolta a darab alaphelyzetét a szerző. Lukáts Andor elbeszéléséből kiderült, hogy az olvasópróbákon részt vett az író, aztán „a színészek és a rendező itt maradt a darabbal”. Jófajta együttműködésnek nevezte a Závada Pállal folytatottat, mégis nagy derültség közepette megjegyezte, hogy Csehovval könnyebb együtt dolgozni, mert már nem él. A szerdai próbán érhették meglepetések a szerzőt, mert húznunk kellett a darabból, és az ilyesmit nem szeretik. Az előadhatóság szempontjai ezt megkövetelik – ismerte el Lukáts Andor. Závada erre reflektálva elmondta, hogy a szerzői és a színházi szándékok egy irányba mutatnak, ami számára megnyugtató. A rendező szerint alapvető erkölcsi kérdéseket boncolgat és jár körbe Az utolsó üzlet. A darabban a dúsgazdag vállalatbirodalom örököseinek megvan a pénzük, és ezzel a lehetőségük, hogy veszélyhelyzetben, egy alku keretében mindent hátrahagyva repülőre szálljanak. – Ám a darabban elhangzik egy nagyon fontos kérdés: hogyan mentse az életét, akinek nincs pénze. Mindennek hátterét Jakab Tamás azzal is megvilágította a vázolt üzlet során ötven embernek egérutat hagytak, de hatszázezer zsidó származású ember bent maradt a kelepcében. Závada Pál elismerte, hallott olyan véleményt, hogy a darab akár a hazai antiszemita érzelmek felkorbácsolására is alkalmas lehet, de ettől nem tart. Az erkölcsi áldozathozatal éppen úgy a része a színműnek, mint az üzleti érdek és érzék – nyomatékosította. Izgalmas ősbemutatónak nézünk elébe.
2018.11.17 15:17
Frissítve: 2018.11.17 15:17

Megindító Mozart Magyarországon

Publikálás dátuma
2018.11.17 13:33
VIRTUÓZ MEGSZÓLALÁS - Az előadásból kiemelkedett Baráth Emőke kristálytiszta gyönyörű szopránja
Fotó: / BÖRÖCZ BALÁZS
Két nagyszabású Mozart-művet adott elő Müpában a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar. Legnagyobb megelégedésünkre adtak okot a hallottak.
Mozart utolsó szimfóniáját nem véletlenül nevezték el a főistenről, Jupiterről, a zenekedvelők. Valóban grandiózus mű, a szimfónia műfaja által kínált kereteket 1778-ban - és még néhány évtizedig - nem lehetett gazdagabb zenei tartalommal megtölteni. Talán ez is magyarázhatja, hogy bár még több mint három évet élt a zeneszerző a komponálása után, több szimfóniát már nem írt. A régi hangszereken játszó Orfeo zenekar kissé elfogultan kezdett hozzá az interpretációjához, de kisebb hibák hamar elmúltak, és a hangzás is kiteljesedett. Talán kissé túl puhának is tűnt, de a karmester működése nyomán a különböző dallamok, szólamok jól érzékelhetően egészítették ki egymást, ha kellett vitatkoztak, ha kellett összesimultak, áttetszővé téve a tétel szerkezetét. Szép volt a lassú tétel, táncolni lehetett volna a harmadik tétel dallamára. A zárótétel azonban az, ami a mű igazi jelentőségét megadja: a rendkívül bonyolult szövésű textúrához hasonlót addig csak Bach volt képes alkotni, például utolsó befejezetlenül maradt művében, A fuga művészetében. Mozart azonban a klasszicista formai elemeknek is megfelelteti művét, és ismét azt kell mondanunk, a zenekar pontos beszámolót nyújtott a belső összefonódásokról, miközben – mint ahogy a mű előadása során mindvégig – nem feledkezett meg az elsődlegesen feltűnő érzéki tartalomról, egyszerűbben szólva a szép, élvezhető zenélésről sem. Egyet kellett értenünk egyik társunkkal a közönségből, aki a záróhangot követő hirtelen csendbe bekiabálta: brávó. A c-moll mise nagyléptékű alkotás. A Requiemhez hasonlóan – bár csak egy-két tétel erejéig - ez is befejezetlen maradt, maga Mozart is töredékes formájában adta elő Salzburgban. Manapság legtöbbször csak a fenn maradt részeket játsszák, most azonban egy teljessé tett változatot hallottunk. A bachi és händeli mintákat is követő műben jelentős az énekkar szerepe, a Purcell Kórus az évtizedek óta megszokott magas színvonalon látta el feladatát, egységesen, szép tónussal szólt. Természetesen továbbra is első rangúan játszott a zenekar, kiváló fafúvós szólistákkal, és remekelt az üstdobos itt is. Az énekes kvartett tagjaira nem egyenlő mértékű feladatok jutnak, legtöbbet a két szoprán énekel, a tenor egy tercettben, és a záró Bendictus négyesében kap szerepet, ahol a basszus is szóhoz jut. A minden elemében kiváló előadásból is kiemelkedtek Baráth Emőke megszólalásai, kristálytiszta, gyönyörű szopránja, tökéletes technikája, amellyel a virtuóz futamokat kiénekelte önmagukban is jelentős, megindító zenei élményt adtak. Szutrély Katalin kevésbé nagyszerűen, de lényegileg jól állt helyt áriájában és az együttes számokban, a férfiak is hozták az ide szükséges formát. Megérdemelten szólt a végén a hosszas taps. Info:  Mozart Jupiter-szimfónia c-moll mise Baráth Emőke, Szutrély Katalin, Megyesi Zoltán, Najbauer Lóránt Purcell Kórus, Orfeo Zenekar, karmester: Vashegyi György 2018. november 15., Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2018.11.17 13:33
Frissítve: 2018.11.17 13:33