A Moody's is felminősíti Magyarországot?

 Londoni pénzügyi elemzők szerint valószínű, hogy a jövő héten a másik két nagy hitelminősítőhöz hasonlóan a Moody's Investors Service is visszaemeli a befektetési ajánlású államadós-osztályzati sávba Magyarországot.

A Moody's november 4-én, jövő pénteken vizsgálja a magyar szuverén besorolást. A cég idei felülvizsgálati menetrendjében ez lesz a magyar adósosztályzat harmadik, egyben utolsó értékelése. Az első idei felülvizsgálati időpont március 4-én, a második július 8-án volt, de a Moody's ezeken a napokon nem jelentett be módosítást.

Jelenleg már csak a Moody's tatja nem befektetési ajánlású kategóriában a magyar államadós-besorolást "Ba1" - a másik két hitelminősítő módszertanában "BB plusz"-nak megfelelő - osztályzattal. Ez egyetlen fokozattal marad el a befektetésre ajánlott sávtól.

A Standard & Poor's szeptemberben, a Fitch Ratings - a három nagy nemzetközi hitelminősítő közül elsőként - már májusban átsorolta a befektetési ajánlású sávba a magyar államadósságot. Mindkét cég "BBB mínusz" osztályzattal tartja nyilván a hosszú futamidejű magyar szuverén devizaadósságot; ez a besorolás a befektetésre ajánlott kategória alapszintje.

Az S&P és a Fitch lépése azt jelenti, hogy az intézményi befektetők szempontjából Magyarország már most is befektetésre ajánlott szuverén adós, annak ellenére, hogy a Moody's az idén még nem jelentett be hasonló felminősítést. A nemzetközi gyakorlat alapján ugyanis a befektetési társaságok általában két hitelminősítő osztályzatát veszik figyelembe annak meghatározásához, hogy egy adott szuverén vagy kereskedelmi adós besorolását befektetésre ajánlottnak tekintik-e, vagy sem.

A Moody's azonban tavaly november óta felminősítés lehetőségére utaló pozitív kilátást tart érvényben a magyar osztályzatra, és a londoni elemzői közösség nem zárja ki, hogy a jövő héten ez a cég is visszaemeli a magyar besorolást a befektetési ajánlású sávba, az egyes osztályzati kilátások kifutási ideje ugyanis a nemzetközi hitelminősítői gyakorlatban átlagosan 12-18 hónap.

A Morgan Stanley globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének felzárkózó piacokkal foglalkozó elemzői pénteken összeállított heti előrejelzésükben valószínűnek nevezték, hogy a Moody's jövő pénteken befektetési besorolást ad a magyar államadósságra.

A ház londoni elemzői is kiemelték, hogy a Moody's már egy éve pozitív kilátással tartja nyilván a magyar adósosztályzatot. Hangsúlyozták: a magyar gazdaság javuló makromutatói is erőteljesen arra vallanak, hogy a Moody's a jövő heti felülvizsgálati időpontban a magyar államadós-osztályzat javítása mellett dönt.

A Morgan Stanley elemzői felidézik, hogy a Moody's a nyáron több magyar bankot már felminősített. A hitelminősítő júliusban a K&H Bank, az Erste Bank Hungary, a Budapest Bank és az MKB különböző besorolásai javította, miután magasabbra sorolta a magyar gazdaság makroprofil-minősítését is.

A magyar gazdaság makroprofil-megítélésének javítása a Moody's akkori indoklása szerint tükrözi a magyar bankok működési környezetének javulását, különös tekintettel a hitelkereslet fokozatos élénkülésére.

A Moody's nem sokkal korábban az egész magyar bankszektor kilátását is pozitívra javította az addigi stabilról, azzal indokolva a lépést, hogy a javuló magyarországi működési környezet valószínűleg jót tesz a bankok eszközminőségének és tőkehelyzetének, és a szektor ismét nyereségessé válhat.

E döntéséhez fűzött elemzésében a hitelminősítő kiemelte azt is, hogy a devizaalapú hitelek tavalyi átváltása jelentős eszközminőségi kockázatokat távolított el a rendszerből.

Szerző

Kedd éjfélig közlik a jövő évi kgfb-díjakat

Kedden éjfélig jelentethetik meg a jövő évre érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díjtarifáikat a biztosítók, a kampány egyre kevesebb autóst érint, a kgfb-szerződések mindössze 37 százalékának esik a szerződéses évfordulója január elsejére - derül ki a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adataiból.

A szövetség pénteki közleménye szerint a jogszabályi előírásoknak megfelelően a díjtarifa életbe lépése előtt 60 nappal tehetik közzé díjaikat azok a biztosító társaságok, amelyek tarifáik módosítása mellett döntenek.

A Mabisz nyilvántartása szerint az összes, 4,6 millió jármű szerződéseinek 37,2 százaléka, 1,7 millió gépjármű kgfb-szerződésének évfordulója esik továbbra is január 1-jére. A 4,6 millió járműből 2,9 millió olyan személyautó, amelynek tulajdonosa magánszemély. Közülük 1,1 millió gépkocsi szerződése január 1-jei évfordulós.

A díjakat a biztosítók a szektor felügyeleti szerve, a Magyar Nemzeti Bank honlapján, a Mabisz, illetve a cégek saját honlapjukon jelentetik meg. Egy tavalyelőtti jogszabály-módosítás szerint a biztosítók már nem kötelesek díjat hirdetni. Annak a társaságnak, amely november 1-je éjfélig nem hirdet új díjakat, automatikusan az utoljára meghirdetett tarifái lesznek érvényben 2017. január 1-jétől is.

Emlékeztetnek: 2013. január 1-től vált teljesen szabaddá a magyarországi kötelező gépjármű- felelősségbiztosítási piac díjhirdetési rendszere. E szerint a biztosítók év közben is bármikor - nemcsak, mint korábban, évente egyszer, október végén - módosíthatják kgfb-tarifáikat. Természetesen a már megkötött szerződések díja a következő biztosítási évfordulóig változatlan marad.

A Mabisz közleménye szerint az adatokból látszik, hogy egyre kevesebb jármű kgfb-szerződése esik az év elejére. 2010. január 1-je óta az újonnan vagy használtan megvásárolt gépjárművek kgfb-szerződésének évfordulója a megvásárlás, illetve a szerződés megkötésének napja.

A szövetség adataiból az is kitűnik, hogy érzékelhetően fellendülőben van a gépjármű-értékesítés, és így erőteljesen nő azoknak a járműveknek a száma, amelyeknek kgfb-s évfordulója már nem az év végére datálódik.

Szerző

Jön a második felújított metrószerelvény

Elindította Budapestre a második, hat vagonból álló metrószerelvényt a Moszkva melletti üzeméből a magyar főváros M3 metróvonal szerelvényeinek felújítását végző orosz Metrovagonmas (Metrowagonmash) - derült ki a Logos PR sajtóközleményéből.

Az orosz vállalat teljes körűen felújította a szerelvényeket, amelyek várhatóan a jövő hét közepén érkeznek Budapestre. A Metrovagonmas és a BKV között aláírt szerződés keretében 222 metrókocsit újítanak fel.

A budapesti metró műszaki igényeinek megfelelően elvégzett felújítás a közlemény szerint 30 évvel hosszabbítja meg a vagonok szolgálati idejét, növeli a kocsik megbízhatóságát, könnyebbé teszi a javításukat, ezzel párhuzamosan pedig a fajlagos energiafogyasztásuk is csökken.

"A felújított vagonok megfelelnek a tűzvédelmi előírásoknak és az elektromos felszerelések biztonsági követelményeinek, továbbá megfelelnek az ökológiai és közegészségügyi követelményeknek és szabályoknak" - hangoztatta Oleg Liszjak, a vállalat kommunikációs osztályvezetője.

A metrószerelvény esztétikusabb külsőt kapott, lényegesen javultak a metróvezető munkakörülményei. Teljesen felújították az utasteret, a vezetőkabint és a vezetői pultot, a karosszériát, megváltoztatták az elülső vagonok arculatát és kicserélték az összes forgóvázat. A vezetési, a videó-megfigyelési és biztonsági rendszereket korszerűsítették.

A felújítás során a szerelvények modern és esztétikus dizájnt kaptak, az utasok pedig, köztük a mozgáskorlátozottak, kényelmesebb körülmények között utazhatnak. Az utastérben vízszintes és függőleges kapaszkodókat alakítottak ki speciális hőszigetelő borítással. Az utasokat folyadékkristályos (LCD) monitorok segítségével tájékoztatják, az utasteret LED lámpákkal világítják meg, az ajtók meghajtási rendszere csendes. A vagonokat automatikus tűzjelző és tűzoltó rendszerrel szerelték fel.
Az utastérben elhelyezett videokamerák képe a vezetőkabinban monitoron látható, a felvételek tárolhatók.

A BKV és a Metrowagonmash tavaly augusztusban írta alá a budapesti 3-as metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújításáról, valamint az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállításáról szóló szerződést. Az orosz cég 219,1 millió euróért végzi el a 37 - egyenként hat kocsiból álló - szerelvény felújítását. A járművek garantált élettartama 30 év. Az orosz cég 33 hónap alatt végzi el a szerelvények felújítását.

Szerző