Drágulnak a kötelező biztosítások

Publikálás dátuma
2016.11.04 06:16
Több az autó, több a baleset is, tehát többet kérnek a biztosításért FOTÓ: THINKSTOCK
Még mindig egymillió autós kezdhet kedvezményvadászatba a biztosítók honlapján az év végi gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb) frissen meghirdetett díjainak összehasonlításával. A legtöbben már a neten követik a változásokat és számukra is szembeötlő: 10-12 százalékos átlagos drágulás jellemzik az új tarifákat. Ennek ellenére nem reménytelen, hogy a korábbinál kedvezőbb díjra lelnek.

Kedd éjfélig megjelentek a 2017. január elsejétől esedékes kgfb-díjak, de már korántsem kísérte akkora érdeklődés a bejelentést, mint néhány évvel korábban. A magyarországi kötelező gépjármű- felelősségbiztosítási piac díjhirdetési rendszere 2013-tól vált teljesen szabaddá. E szerint a biztosítók év közben is bármikor – nemcsak, mint előtte, évente egyszer, október végén – módosíthatják kgfb-tarifáikat. Természetesen a már megkötött szerződések díja a következő biztosítási évfordulóig változatlan marad, ám az autósok figyelemmel kísérhetik, hogy biztosítójuknál hogyan alakultak az évközi kgfb-díjak. Ebből következtetni tudnak arra, mire számíthatnak az október végi esetleges díjhirdetéskor.

A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) nyilvántartása szerint az összes, 4,6 millió jármű szerződéseinek 37,2 százaléka, 1,7 millió gépjármű kgfb-szerződésének évfordulója esik továbbra is január 1-jére. A 4,6 millió járműből 2,9 millió személyautó magántulajdonban van. Közülük 1,1 millió gépkocsi szerződése január 1-jei évfordulós. Számukra hirdetett új árakat szerdáig 11 biztosító. Az új tarifákat - 20-30 oldalas dokumentumokban - a biztosítók a Magyar Nemzeti Bank honlapján, a Mabisz, illetve a cégek saját honlapjukon jelentették meg.

Egy tavalyelőtti jogszabálymódosítás szerint a biztosítók már nem kötelesek díjat hirdetni, ám annak a társaságnak, amely november 1-je éjfélig nem hirdette meg az új díjakat, automatikusan az utoljára meghirdetett tarifái lesznek érvényben 2017. január 1-jétől is. Három biztosító élt ezzel a lehetőséggel (a K&H, a Posta és a Köbe). Az MKB biztosító pedig - követve a CIG biztosítót -, kivonul a a kötelező felelősségbiztosítási piacról, és 25 ezer, év végével évfordulós ügyfelének felmondja a szerződését. Díjakat még közölt az MKB és a CIG is, de, mint egy biztosítási szakember lapunknak megjegyezte: "épeszű autós ilyen árakon nem köt biztosítást". Várhatóan az MKB maradék mintegy 75 ezer autós ügyfele év közben szembesül majd azzal, hogy kényszerűen biztosítót kell váltania.

Biztosítási szakemberek szerint az egymillió érintett autósból - az MKB-seken felül - jó ha százezer él majd a váltás lehetőségével. A "vándorlás" eddig is versenyre késztette a biztosítókat, ám a tarifákat nézve úgy tűnik, ez legfeljebb mérsékeltebb díjnövekedést jelent. A Netrisk.hu online biztosításközvetítő előzetes gyorselemzése szerint átlagosan 10-12 százalékkal emelkedtek az év végi váltók kgfb-díjai egy év alatt.

A kgfb-díjak másfél éve tartó emelkedését szakemberek azzal magyarázzák, hogy nagyon magas volt az úgynevezett kárhányad. Ez különösen az évközi díjak változásán látszott, a Netrisk.hu tapasztalata szerint tavaly a harmadik negyedévben 26 ezer forint volt az átlagos díjösszeg, idén ez már 32 ezer forintnál áll. Az évközi emelésekből év végén is magasabb díjak következnének, de a január 1-jén váltó autósok mégis mérsékeltebb tarifákat tapasztalnak majd. Év végén jellemzően az idősebb korú személygépkocsik vannak többségben, és közöttük nagyobb számban vannak a magasabb bonus-fokozatúak, amelyek jelentősen díjkedvezményt kaphatnak.

A biztosításközvetítő a nála az év végével váltók által kötött új szerződések átlagdíját 20 ezer forint körül várja, szemben a tavalyi mintegy 18 ezer forinttal. A díjemelés tehát itt is tetten érhető, csak a gépkocsiállomány összetétele miatt más szinten.

A biztosítóváltás mellett döntőknek december 1-jéig kell felmondaniuk jelenlegi szerződésüket és év végéig megkötni az újat.

 Óriási különbségek
Aki autója paraméterei és személyes adatai megadásával valamelyik online biztosításközvetítő honlapján kalkulálja a jövő évtől rá vonatkozó díjakat igencsak meglepődhet. Egy konkrét 10-es bonus fokozatú autóra kiszámítva az éves díjat, csaknem hússzoros különbség adódott, 17 ezer forinttól 325 ezerig terjedt a skála. Leszámítva a CIG és az MKB kiugró díjait, a felső határ 50 ezerre módosult, de még ez is azt mutatja érdemes körülnézni a piacon.
Változás a jogosítványoknál
A születési dátumhoz igazítaná a vezetői engedélyek érvényességét a kormány. A módosítás tervezete szerint a vezetői engedély kiállításánál az érvényességet úgy kell meghatározni, hogy a lejárat hónapja és napja az egészségügyi érvényességi időponton belül megegyezzen az okmány birtokosa születési idejének hónapjával és napjával.
Kivétel, ha az orvosi vizsgálaton a meghatározott életkorra, vagy a külön jogszabályban meghatározott betegségekre tekintettel két évet meg nem haladó egészségi alkalmassági időt állapítanak meg a járművezetőnek. A jelenlegi szabályozás ezt csak az ügyfél kérésére alkalmazta.

Szerző

Navracsics: nagyítóval vizsgálnak minket, mint a bogarakat

Publikálás dátuma
2019.03.18 17:25

Fotó: AFP/ Kisbenedek Attila
A korábbiaknál magasabb részvételre számít az EP-választáson a magyar uniós biztos.
Az Európai Néppártban is megjelenő kritikák és a nyugati sajtóban eltúlzott támadások hatására nagyítóval vizsgálnak minket, mint a bogarakat – jelentette ki Navracsics Tibor magyar uniós biztos az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete szervezésében rendezett hétfői beszélgetésen a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karának dísztermében hazánk brüsszeli megítéléséről. A rendezvényen az egyetem egyik fiatal oktatója arról beszélt, hogy az erasmusos diákok még egy egységes Európa tagjának érzik magukat, de később nagyon is megfogható, hogy nem tartozunk a régi államok belső magjához. Megkérdezte a magyar uniós biztost, érzett-e hasonló elkülönítést a Brüsszelben végzett munkája alatt, mire Navracsics több szintet is megemlített, mondván: a legjobb kultúrantropológiai képezés volt számára a novemberben véget érő biztosi periódusa. Már a beiktatását megelőző meghallgatása előtt is sokan lenácizták – felelte, majd kitért arra, hogy ő az egyetlen a bizottságban, akinek egyik társa sem érti az anyanyelvét. Az elmúlt öt évben minden beszélgetőtársának el kellett magyaráznia, hogy miközben a többi európai nemzet az 1918-19-ben megszületett szabadságot, függetlenséget ünnepli, Magyarország számára a békeszerződés az ország kétharmadának elvesztését jelentette, s a muzulmánokhoz való viszonyunk sem ugyanaz, mint a nyugati tagállamokban. A magyar gyerekek a „Katalinka szállj el! Jönnek a törökök” kezdetű véres mondókán nőnek fel, a történelem óvatosságra neveli az ide született embereket. 
Navracsics Tibor szerint az idei lehet az első olyan európai parlamenti voksolás, amelyen már olyan önálló uniós szintű témák is napirenden vannak, mint a migráció és a klímaváltozás hatása. Egy nemrég született Eurobarométer vizsgálatra hivatkozva arra emlékeztetett, hogy amikor az embereket a legfontosabb nemzetközi kérdésekről kérdezték, a legtöbben a menekültkérdést és a terrorizmus megfékezését nevezték meg, míg a nemzeti gondok között szinte mindenhol az első helyekre sorolták az egészségügy és az oktatás nem megfelelő színvonalát. Az új közös témák miatt idén Navracsics a korábbiaknál minden tagországban magasabb részvételi arányt vár, mint az öt évvel ezelőtti szavazáson, amikor például a szlovákoknak mindössze 13 százaléka ment el voksolni. Ugyanakkor – hangsúlyozta a magyar biztos – éles belpolitikai vita egyelőre csakis Magyarországon kíséri az EP-választás előkészületeit. Úgy látja, az elmúlt években az uniós intézmények és vezetők ismertsége sokat nőtt nálunk is. Ebben része volt a 2020-ig tartó, diákoknak és oktatóknak is lehetőségeket kínáló Erasmus+ programnak is, amely azon ritka területek egyike, ahol a 2021-ben induló új pénzügyi ciklusban sem csökken a brit kilépés miatt visszaeső keret. A Brexit miatti tanácstalanság és félelem az oktatás és kultúra területére is hatással van, az eddig oly népszerű angol egyetemekre már nem küldhetnek új erasmusok diákokat, az unió a jelenleg ott tanuló fiatalok kurzusait még finanszírozza, s aztán vége a közösen szervezett tanulmányutaknak. 2023-ban Magyarország és Nagy-Britannia adta volna az Európa kulturális fővárosa címet viselő településeket, de épp Navracsics volt kénytelen kizárni a briteket az Európai Bizottság döntése alapján, amely szerint a rangra csak EU-tagok, tagjelöltek és az Európai Gazdasági Térség tagországainak városai pályázhatnak, s mostani tudásunk szerint a britek 2019-től egyik halmazban sem lesznek benne. Ennek révén azonban az a felemás helyzet állt elő, hogy a magyar biztos szülővárosa, Veszprém viselheti a címet, miután tavaly decemberben a hazai pályázók közül őket választotta ki az itthoni zsűri. Ha újságíró lenne, ezt írná meg – ütötte el a lépés élét Navracsics Tibor. A kérdésre, hogy a britek kilépésével megszűnik-e hivatalos nyelnek lenni az EU intézményeiben az angol, a biztos azt felelte, hogy nem, mert Írország, Málta és Ciprus második hivatalos nyelvként az angolt adta meg. Valóban érződött nyomás, hogy a francia lépjen az angol helyére, de józan megfontolás alapján a brüsszeli vezetők is belátták, hogy ma már nem lehet eltörölni az angolt, mint a legfontosabb közösen használt munkanyelvet, mert enélkül megbénulna az Unió intézményrendszere.

Nem elég a sok milliárd közpénz: újabb százmilliókkal drágul egy pesti és egy paksi stadion

Publikálás dátuma
2019.03.18 17:11

Fotó: vasasfc.hu
Pakson egy támfalra kell 2 milliárd mellé újabb 99 millió, a Vasas létesítménye pedig 175 millióval lesz drágább, 8 milliárdnál állhat meg a végösszeg.
A közbeszerzési értesítő szerint a Market Zrt. és a KÉSZ által épített budapesti Illovszky stadion 175 millió forint közpénzzel drágul, a Pharos '95 által kivitelezett paksi stadion pedig 99 millióval, szúrta ki a hvg.hu.
5,851 milliárdos tétel nőtt 6,026 milliárd forintra a Vasas Illovszky stadionjának esetében. Ez persze nem a teljes beruházás ára; azt eddig 8,1 milliárd forintra becsülték. A tervek szerint egyúttal múzeumként és szórakoztató központként is működő komplexum nyárra lesz kész.
A Paks stadionjának esetében - amin a felcsúti Pancho Arénát is füvesítő Pharos dolgozik - 1,997 milliárdról ugrott a költség 2,096 milliárdra. A 99 millió forint egy támfalra kell.