Európai Bizottság;Brüsszel;reklámadó;

2016-11-04 14:48:00

Elbukott a reklámadó Brüsszelben

A magyar reklámadó sérti az állami támogatásra vonatkozó uniós szabályokat, mivel annak progresszív adókulcsai tisztességtelen előnyt biztosítanak egyes vállalatoknak - erről az Európai Bizottság döntött pénteken.

Megállapították, hogy a 2014-es törvényben szereplő progresszív adósávok miatt az alacsony reklámbevételű vállalatok – még reklámbevételük arányához képest is – jóval kevesebb reklámadó fizetésére voltak kötelesek, mint a nagyobb reklámbevétellel rendelkező vállalatok.

Ezzel pedig tisztességtelen gazdasági előnyt biztosítottak az alacsony árbevételű cégeknek a versenytársaikkal szemben. A magyar kormány pedig nem tudta bizonyítani, hogy a reklámadó által megvalósítandó célkitűzés igazolta volna a progresszív adókulcsokat.

A 444 felidézi, hogy az EB még 2015 márciusában indított mélyreható vizsgálatot, amiben megállapította, hogy a magyar reklámadó indokolatlan előnyben részesíti azokat a vállalkozásokat, amelyek korábban nem voltak nyereségesek, lehetővé téve számukra, hogy kevesebb adót fizessenek. A kormány döntésével az Andy Vajna tulajdonába került TV2-nek kedvezett leginkább, mivel ezáltal kevesebb adót kellett volna fizetniük, a kisebb médiumokat viszont ellehetetlenítették volna a magasabb adóterhek.

Az Európai Bizottság arra kötelezi Magyarországot, hogy szüntesse meg a 2014-es reklámadó-törvényen vagy annak uniós kérésre már tavaly módosított változatán alapuló indokolatlan megkülönböztetést a vállalatok között, és állítsa helyre az egyenlő bánásmódot a piacon.

Az EB a döntéssel kapcsolatban arra is emlékeztetett, hogy amikor megindították a vizsgálatot, felkérték Magyarországot, hogy függessze fel az adó alkalmazását. Ezt a magyar kormány meg is tette, de ezzel együtt bevezetett egy módosított változatot, anélkül hogy értesítette volna erről a Bizottságot, vagy konzultált volna velük.

A teljes cikket itt olvashatja!

Visszavágott a kormány
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteken úgy reagált az EB döntésére, hogy az uniós bírálat ellenére a magyar kormány elkötelezett a reklámadó szabályainak megtartása mellett, és mindent elkövet azért, hogy megvédje azt az "innovatív magyar kezdeményezést", amellyel a reklámtevékenységet végző világcégektől is beszedhető az állami költségvetést megillető adó. Az NGM szerint a bizottság döntése ellentétes az uniós joggal. A reklámadó sávosan progresszív mértékrendszere ugyanis nem sérti az állami támogatási szabályokat, mert az azonos helyzetben lévő vállalkozásoknak, vagyis az azonos árbevétellel rendelkezőknek azonos összegű adót kell fizetniük - áll a közleményben. Magyarország még Brüsszel kérésére sem fog visszamenőlegesen semmilyen közterhet elkérni a reklámadó-mentességben részesülő kisvállalkozóktól - szögezték le.