Egy korábbi átkosban a bornírt álreklámok mintapéldája volt a címben idézett hirdetés. Persze akkor, az úgynevezett "létező szocializmusban" ez nem is volt túl fölösleges jó tanács, mert soha sem lehetett tudni: némely varrógépgyárból az alkatrészek összeszerelése után gépkarabély jött ki.
Sokan már temették a retrodivatot, ám korai volt. Az utóbbi néhány évben nem csak az Orbán-kormány komenistákat idéző államosítási étvágya idézte az elődöket. Visszatértek a közpénzen finanszírozott álreklámok is. Ilyenek voltak a paksi atomerőmű, vagy az állami villamos művek hirdetései. Én még élő emberrel nem találkoztam, aki ezek hatására atomerőművet, vagy magasfeszültségű villamosvezeték hálózatot akart volna venni. Kivéve persze a miniszterelnököt, de gyanítom, őt sem a reklámok ösztökélték.
Jogos a kérdés: mi végre szállnak alá az adófizetői tíz- és százmilliók az egykori szamizdat lapok példányszámát is alulról súroló kormánynyomtatványokhoz, alig látogatott online felületekhez.
Legutóbb a Szerencsejáték Zrt. a talán legkevésbé olvasott kormányközeli napi kiadványban jelentetett meg egy kétoldalas hirdetést arról, hogy a bevételből a cég a kultúrát is támogatja. Próbáltam elképzelni, ahogy a keményen dolgozó lottózó-totózó kisemberek ennek olvastán már nem a nyeremények összegére, a különböző nyereményakciókra vetik vigyázó szemüket, hanem a kultúra támogatásának tüzétől hevítve növelik a játékmezők számát.
Persze a Fidesz politikai amorózója, Lázár János, a lapunknak nemrég adott interjújában igyekezett megmagyarázni a bizonyítványt: "A kormányzat legjobb hitem és tudásom szerint közvetlenül valóban nem rendeli meg, hogy hol hirdessenek az ügynökségek." "Nem fogok hazudni, nem akarok idiótának tűnni, pontosan tudom, hogy a hirdetési megrendelések az elmúlt harminc évben (...) mindenhol érdemben befolyásolták a médiapiacot."
Szerintem az első idézet cáfolja a második idézet első félmondatát. A további állításaival nem akarok vitatkozni, mert azokkal - ritka kivételként - egyetértek. Pontosan erről van szó: befolyásolni a médiapiacot, illetve amiről nem beszélt Lázár, teletömni baráti zsebeket közpénzből, álreklám-bevételekkel.
Mindenesetre cipőért menjünk a cipőboltba. Ha még van miből.