Téli gumi nem csak hóban kell

Publikálás dátuma
2016.11.21. 06:16
Az 1-es főúton a karambolban a személykocsi vezetője életét vesztette FOTÓ: MTI/MIHÁDÁK ZOLTÁN
Az autósok több mint nyolc százaléka még november közepén sem váltott téli gumira - derült ki a Goodyear Magyarország kutatásából. A legtöbben csak akkor eszmélnek rá, hogy szükségük lenne a téli gumira, amikor leesik az első hó. A szakemberek szerint azonban már akkor váltani kellene, ha a hőmérséklet tartósan hét fok alá csökken.

A megkérdezett női vezetők 13 százalékának, a férfi sofőrök 6 százalékának autóján volt nyári gumi a november 10-e és 13-a között végzett felmérés idején - olvasható a Goodyear Magyarország közleményében. A gumigyártó cég kutatásából kiderült az is, a válaszadók 17 százaléka nem tudja, milyen gyakran kell ellenőrizni a profilmélységet az abroncsain.

Több mint fele úgy gondolta, hogy elég, ha szezon elején megnézik. Pedig havonta, vagy hosszabb út előtt mindenképpen ajánlott lenne az ellenőrzés, mert a kopott abroncs a nagy mennyiségű vizet és hólét nem képes olyan mértékben kiszorítani, hogy a gumi tapadása fennmaradjon és az autó kormányozhatatlanul csúszhat.

Ugyanakkor elmondható, hogy a téli gumira váltás szükségességével jobban tisztában vannak a sofőrök, mint azzal, hogy miért kell nyáron nyári abronccsal közlekedni. A Goodyear egy korábbi felmérése szerint ugyanis az autósok több mint tíz százaléka nyáron is téli gumival járt, arra hivatkozva, hogy túl drágának találják lecserélni a téli gumikat nyárira, pedig ez egyáltalán nem kifizetődőbb, ugyanis a jármű nem megfelelő abronccsal nemcsak kevéssé biztonságos, hanem többet is fogyaszt.

Mindemellett számos kifogás és tévhit is él az autósokban: az egyik ilyen, hogy a téli gumit csak havas, jeges utakon kell használni. A gumigyártók viszont azt ajánlják, ha a hőmérséklet tartósan hét Celsius-fok alá süllyed, már akkor tanácsos téli gumira váltani. Hideg időben ugyanis a nyári gumik az alacsonyabb szilika-tartalom miatt megdermednek, tapadási képességük csökken, ezért megnő a balesetveszély.

Életeket követeltek
Azt nem tudni, hogy volt-e téli gumi a járműveken, de az biztos, hogy a télies időjárás, a reggeli köd fokozza a balesetveszélyt. Tegnap két halálos baleset is történt a Dunántúlon. Az 1-es főúton Biatorbágy és Bicske között egy menetrend szerinti távolsági busz ütközött össze egy személygépkocsival (képünkön). Az autót vezető férfi életét vesztette. Érd belterületén két személyautó karambolozott. Ott a járművek egyik utasa nem élte túl a balesetet.

Másik tévhit, hogy elég, ha csak a hajtott keréken van téli gumi. A téli abroncsok felszerelésének pontos szabályai vannak, így azt rá kell bízni szakemberre, aki az autó mind a négy gumiját télire cseréli. Lehetőleg mind a négy abroncs azonos márkájú és típusú legyen, így kiegyensúlyozott marad a tapadás mind a négy keréken. Sokan úgy tartják, a téli gumik drágák, pedig nincs nagy árkülönbség a téli és a nyári gumi között. Az évszaknak megfelelő abroncsok használatával pedig az összes gumi élettartalma növelhető. Két szett gumiabroncs kétszer tovább tart, ha rendszeresen megtisztítják a sós latyaktól, mely öregíti az abroncsot, illetve ha az éppen nem használt gumikat megfelelően tárolják.

 Tippek a balesetek elkerüléséhez
  • Rendszeresen ellenőrizze az abroncsok légnyomását (téli gumiknak 0,2 barral többnek kell lennie, mint a nyárinak).
  • Fokozottan ügyeljen a fékezési távolságra.
  • Hóban vagy jégen mindig egy sebességfokozattal alacsonyabban közlekedjen.
  • Ha fékezéskor csúszni kezd, azonnal nyomja ki a kuplungot.
  • Oldalirányú csúszáskor kormányozzon ellentétes irányba.
  • A sós, lúgos latyak öregíti az abroncsot és így csökkenti az élettartamát, ezért rendszeresen tisztítsa meg a téli gumikat.
Szerző

"Jobb lenne, ha meg sem születtél volna"

A bántalmazást, mint nevelési módszert a legtöbben elutasítják, de még mindig vannak, akik elfogadottnak tekintik az eltiltást, kiabálást és a szidalmazást a gyerekekkel szemben. Ezt is tartalmazza az UNICEF Magyar Bizottságának nem reprezentatív felmérése. 

A gyermekek jogaiért és jóllétéért küzdő szervezet a magyar gyermeknevelési szokásokat vizsgálta; az online kérdőívet mintegy hétezren töltötték ki. A válaszadók között többségben a fiatal-középkorú, Budapesten vagy nagyvárosban élő, jól képzett és jó anyagi körülmények között élő, gyermeket nevelő, segítő nők voltak.

Az elfogadható nevelési módszerekre vonatkozó kérdésre adott válaszokat két csoportra lehet osztani. Az egyik, az egyszerűség kedvéért hideg emocionális attitűdűnek nevezett csoportot azok a válaszadók alkották, akik az alábbi állítások közül legalább egyet elfogadhatónak tartottak: azt mondja a gyerekének, hogy "jobb lenne, ha meg sem születtél volna", megszégyeníti azzal, hogy butának mondja, nem ad enni büntetésből, bezárja a gyereket hosszabb-rövidebb időre a fürdőszobába vagy más helyiségbe, kézzel vagy szíjjal, fakanállal vagy más egyéb eszközzel veri a gyerekét.

A válaszadók majdnem fele (45 százalék) valamennyi felsorolt, bántalmazó jellegű nevelési módszert elutasította. Ennek a csoportnak a nevelési módszerekről alkotott véleménye többnyire elfogadó, megértő, gyerekközpontú, meleg érzelmi attitűdöt tükröz. Az ilyen nevelési elveket valló szülők ritkán alkalmaznak fizikai büntetést, inkább dicsérnek és megerősítik a helyesnek tartott cselekedeteket.

Tausz Katalin, az UNICEF Magyar Bizottságának gyerekjogi igazgatója elmondta: a segélyszervezet világszerte a családokat és a kormányzatokat egyaránt érintő stratégiát sürget annak érdekében, hogy megszűnjön, illetve csökkenjen a gyermekek elleni erőszak. Ebben a bírósági és a büntetőrendszerek fejlesztése mellett kiemelt szerepe van a szülők támogatásának és a gyermekek képzésének, s tudatosítani kell azt is, milyen következményekkel jár az erőszak. Csak így érhető el, hogy megváltozzon a társadalom hozzáállása és mások legyenek a normák is.

Szerző

Himnusszal búcsúzott a Class FM

Publikálás dátuma
2016.11.21. 06:06
FOTÓ: Népszava
Különösebben nem búcsúztak a hallgatóktól a hétvégén az analóg frekvenciáról lekapcsolt Class FM műsorvezetői. Az utolsó műsorblokkot vezető Dj Whiteboy úgy fogalmazott: valószínűleg a karmája miatt lehet, hogy ismét neki kell elbúcsúznia egy rádió lekapcsolásakor, ahogy annak idején például a Roxy Rádiónál is - mondta, majd éjfélkor lejátszotta a Himnuszt.

Bár napközben Abaházi Csaba is elbúcsúzott a hallgatóktól, ám sem a rádiót felvásárló Sláger Rádió Zrt. többségi tulajdonosa, az amerikai Michael McNutt, sem pedig Földes Ádám vezérigazgató nem köszönt el, valószínűleg abban a reményben, hogy később még visszatérhet a rádió az éterbe. A médiahatóság augusztusban döntött úgy, hogy nem hosszabbítja meg a Class FM lejáró engedélyét.

Mivel jelenleg a Class tulajdonosa, az Advenio Zrt. perben áll a Médiatanáccsal, így a frekvenciát egyelőre nem használhatja más, azonban kérdés, hogy a rádió átvészeli-e, hogy ezután csak az interneten lehet fogni. Ez korábban a Sláger Rádiónak és a Neo FM-nek sem sikerült, végül a webrádiók az analóg adáshoz hasonlóan elcsendesedtek. Ismert, hogy a rádió korábbi tulajdonosa a kormányfővel hadban álló Simicska Lajos üzleti köre volt, sokak szerint ez is vezethetett a frekvencia megvonásához. A vállalkozó májusban adta el az Adveniót a külföldi befektetőknek, a Forbes szerint nagyjából 3,5 milliárd forintért.

A Class elnémulásával a legjobban Andy Vajna járt, hiszen a kormánybiztos Rádió 1-e maradt az egyetlen nagy lefedettségű rádió. Ismert, korábban több vidéki frekvenciát is megkaptak.

Szerző