A megkérdezett női vezetők 13 százalékának, a férfi sofőrök 6 százalékának autóján volt nyári gumi a november 10-e és 13-a között végzett felmérés idején - olvasható a Goodyear Magyarország közleményében. A gumigyártó cég kutatásából kiderült az is, a válaszadók 17 százaléka nem tudja, milyen gyakran kell ellenőrizni a profilmélységet az abroncsain.
Több mint fele úgy gondolta, hogy elég, ha szezon elején megnézik. Pedig havonta, vagy hosszabb út előtt mindenképpen ajánlott lenne az ellenőrzés, mert a kopott abroncs a nagy mennyiségű vizet és hólét nem képes olyan mértékben kiszorítani, hogy a gumi tapadása fennmaradjon és az autó kormányozhatatlanul csúszhat.
Ugyanakkor elmondható, hogy a téli gumira váltás szükségességével jobban tisztában vannak a sofőrök, mint azzal, hogy miért kell nyáron nyári abronccsal közlekedni. A Goodyear egy korábbi felmérése szerint ugyanis az autósok több mint tíz százaléka nyáron is téli gumival járt, arra hivatkozva, hogy túl drágának találják lecserélni a téli gumikat nyárira, pedig ez egyáltalán nem kifizetődőbb, ugyanis a jármű nem megfelelő abronccsal nemcsak kevéssé biztonságos, hanem többet is fogyaszt.
Mindemellett számos kifogás és tévhit is él az autósokban: az egyik ilyen, hogy a téli gumit csak havas, jeges utakon kell használni. A gumigyártók viszont azt ajánlják, ha a hőmérséklet tartósan hét Celsius-fok alá süllyed, már akkor tanácsos téli gumira váltani. Hideg időben ugyanis a nyári gumik az alacsonyabb szilika-tartalom miatt megdermednek, tapadási képességük csökken, ezért megnő a balesetveszély.
Azt nem tudni, hogy volt-e téli gumi a járműveken, de az biztos, hogy a télies időjárás, a reggeli köd fokozza a balesetveszélyt. Tegnap két halálos baleset is történt a Dunántúlon. Az 1-es főúton Biatorbágy és Bicske között egy menetrend szerinti távolsági busz ütközött össze egy személygépkocsival (képünkön). Az autót vezető férfi életét vesztette. Érd belterületén két személyautó karambolozott. Ott a járművek egyik utasa nem élte túl a balesetet.
Másik tévhit, hogy elég, ha csak a hajtott keréken van téli gumi. A téli abroncsok felszerelésének pontos szabályai vannak, így azt rá kell bízni szakemberre, aki az autó mind a négy gumiját télire cseréli. Lehetőleg mind a négy abroncs azonos márkájú és típusú legyen, így kiegyensúlyozott marad a tapadás mind a négy keréken. Sokan úgy tartják, a téli gumik drágák, pedig nincs nagy árkülönbség a téli és a nyári gumi között. Az évszaknak megfelelő abroncsok használatával pedig az összes gumi élettartalma növelhető. Két szett gumiabroncs kétszer tovább tart, ha rendszeresen megtisztítják a sós latyaktól, mely öregíti az abroncsot, illetve ha az éppen nem használt gumikat megfelelően tárolják.
-
Rendszeresen ellenőrizze az abroncsok légnyomását (téli gumiknak 0,2 barral többnek kell lennie, mint a nyárinak).
-
Fokozottan ügyeljen a fékezési távolságra.
-
Hóban vagy jégen mindig egy sebességfokozattal alacsonyabban közlekedjen.
-
Ha fékezéskor csúszni kezd, azonnal nyomja ki a kuplungot.
-
Oldalirányú csúszáskor kormányozzon ellentétes irányba.
-
A sós, lúgos latyak öregíti az abroncsot és így csökkenti az élettartamát, ezért rendszeresen tisztítsa meg a téli gumikat.