Téli gumi nem csak hóban kell

Publikálás dátuma
2016.11.21 06:16
Az 1-es főúton a karambolban a személykocsi vezetője életét vesztette FOTÓ: MTI/MIHÁDÁK ZOLTÁN
Fotó: /
Az autósok több mint nyolc százaléka még november közepén sem váltott téli gumira - derült ki a Goodyear Magyarország kutatásából. A legtöbben csak akkor eszmélnek rá, hogy szükségük lenne a téli gumira, amikor leesik az első hó. A szakemberek szerint azonban már akkor váltani kellene, ha a hőmérséklet tartósan hét fok alá csökken.

A megkérdezett női vezetők 13 százalékának, a férfi sofőrök 6 százalékának autóján volt nyári gumi a november 10-e és 13-a között végzett felmérés idején - olvasható a Goodyear Magyarország közleményében. A gumigyártó cég kutatásából kiderült az is, a válaszadók 17 százaléka nem tudja, milyen gyakran kell ellenőrizni a profilmélységet az abroncsain.

Több mint fele úgy gondolta, hogy elég, ha szezon elején megnézik. Pedig havonta, vagy hosszabb út előtt mindenképpen ajánlott lenne az ellenőrzés, mert a kopott abroncs a nagy mennyiségű vizet és hólét nem képes olyan mértékben kiszorítani, hogy a gumi tapadása fennmaradjon és az autó kormányozhatatlanul csúszhat.

Ugyanakkor elmondható, hogy a téli gumira váltás szükségességével jobban tisztában vannak a sofőrök, mint azzal, hogy miért kell nyáron nyári abronccsal közlekedni. A Goodyear egy korábbi felmérése szerint ugyanis az autósok több mint tíz százaléka nyáron is téli gumival járt, arra hivatkozva, hogy túl drágának találják lecserélni a téli gumikat nyárira, pedig ez egyáltalán nem kifizetődőbb, ugyanis a jármű nem megfelelő abronccsal nemcsak kevéssé biztonságos, hanem többet is fogyaszt.

Mindemellett számos kifogás és tévhit is él az autósokban: az egyik ilyen, hogy a téli gumit csak havas, jeges utakon kell használni. A gumigyártók viszont azt ajánlják, ha a hőmérséklet tartósan hét Celsius-fok alá süllyed, már akkor tanácsos téli gumira váltani. Hideg időben ugyanis a nyári gumik az alacsonyabb szilika-tartalom miatt megdermednek, tapadási képességük csökken, ezért megnő a balesetveszély.

Életeket követeltek
Azt nem tudni, hogy volt-e téli gumi a járműveken, de az biztos, hogy a télies időjárás, a reggeli köd fokozza a balesetveszélyt. Tegnap két halálos baleset is történt a Dunántúlon. Az 1-es főúton Biatorbágy és Bicske között egy menetrend szerinti távolsági busz ütközött össze egy személygépkocsival (képünkön). Az autót vezető férfi életét vesztette. Érd belterületén két személyautó karambolozott. Ott a járművek egyik utasa nem élte túl a balesetet.

Másik tévhit, hogy elég, ha csak a hajtott keréken van téli gumi. A téli abroncsok felszerelésének pontos szabályai vannak, így azt rá kell bízni szakemberre, aki az autó mind a négy gumiját télire cseréli. Lehetőleg mind a négy abroncs azonos márkájú és típusú legyen, így kiegyensúlyozott marad a tapadás mind a négy keréken. Sokan úgy tartják, a téli gumik drágák, pedig nincs nagy árkülönbség a téli és a nyári gumi között. Az évszaknak megfelelő abroncsok használatával pedig az összes gumi élettartalma növelhető. Két szett gumiabroncs kétszer tovább tart, ha rendszeresen megtisztítják a sós latyaktól, mely öregíti az abroncsot, illetve ha az éppen nem használt gumikat megfelelően tárolják.

 Tippek a balesetek elkerüléséhez
  • Rendszeresen ellenőrizze az abroncsok légnyomását (téli gumiknak 0,2 barral többnek kell lennie, mint a nyárinak).
  • Fokozottan ügyeljen a fékezési távolságra.
  • Hóban vagy jégen mindig egy sebességfokozattal alacsonyabban közlekedjen.
  • Ha fékezéskor csúszni kezd, azonnal nyomja ki a kuplungot.
  • Oldalirányú csúszáskor kormányozzon ellentétes irányba.
  • A sós, lúgos latyak öregíti az abroncsot és így csökkenti az élettartamát, ezért rendszeresen tisztítsa meg a téli gumikat.
Szerző
2016.11.21 06:16

Annyit várt egy műtétre, hogy belehalt - Feljelentést tett az MSZP

Publikálás dátuma
2019.01.18 15:09
Képünk illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Egy tavaly ősszel a Honvéd Kórházban életét vesztő nő ügyében tett feljelentését a párt, hogy kiderüljön, miért történt a tragédia, és ki ezért a felelős.
Az MSZP feljelentést tett a Legfőbb Ügyészégen egy tavaly ősszel a Honvédkórházban elhunyt beteg ügyében - közölte az ellenzéki párt frakcióvezető-helyettese. Bangóné Borbély Ildikó azt mondta, tavaly nyáron kiderült, válságos helyzetben van a Honvédkórház: a sürgősségi osztályon kifizetetlen túlórákról, orvos-, nővér- és eszközhiányról, vezetői felmondásokról szóltak a hírek. Hozzátette:
annyira kevés a szakorvos az intézményben, hogy életveszélyben lévő betegeket is kénytelenek kórházak között utaztatni. Ennek lett áldozata tavaly novemberben egy 62 éves nő.
Háromszor küldözgettek két telephely között oda-vissza azért, hogy el tudjanak végezni rajta egy egyszerű ultrahangvizsgálatot - mondta. Késve hajtottak végre a betegen egy műtétet, aki ezért meghalt. Ismeretlen tettes ellen feljelentést tettek ezért, mondta el Bangóné Borbély Ildikó, hogy kiderüljön, a betegnek miért kellett meghalnia, és hogy kivizsgálják, ki a felelős a haláláért. Kitért arra, a Fideszt nem érdekli, hogy
egy felmérés szerint a 75 év alatti betegek 41 százaléka azért hal meg, mert nem kap megfelelő ellátást.
A szocialista politikus szerint az sem érdekli Orbánékat, hogy Magyarország messze magasan vezet az EU-ban a krónikus betegségek miatti halálozásokban. Amikor az egészségügy ilyen borzalmas állapotban van, akkor az állami vezetőknek nem jár kiemelt egészségügyi ellátás, ezért kezdeményezett az MSZP népszavazást. Az MSZP bízik abban, hogy a Kúria úgy dönt, meg lehet ezt a népszavazást tartani.
2019.01.18 15:09

Vezéráldozat a kincstári sakktáblán

Publikálás dátuma
2019.01.18 14:42

Fotó: Népszava/
Leváltották a Magyar Államkincstár (MÁK) Nyugdíjfolyósító Igazgatóságának (NYUFIG) szakmai igazgató-helyettesét – értesült a Népszava több kincstári forrásból.
Gondán Csaba lefokozását ugyan hivatalosan nem erősítette meg a szervezet sajtóirodája, de ezen nem lepődtünk meg, hiszen a múlt pénteki nyugdíj-átutalási botrány óta lapunk egyetlen kérdésére sem válaszoltak. Informátoraink szerint a több évtizede a nyugdíjfolyósítónál dolgozó jogász azért kerül alacsonyabb beosztásba, mert valakit meg kellett nevezni a példátlan technikai hiba felelőseként, miután Varga Mihály vizsgálatot indított az ügyben. A pénzügyminiszter ezt kedden Mesterházy Attila szocialista képviselő kérdésére válaszolva jelentette be. Az ügyben a MÁK vezetői nem álltak a nyilvánosság elé sem aznap, amikor nyugdíjasok tömege hiába várta bankja bejáratánál a megszokott kora reggeli időpontban, hogy pénzt vehessen fel a számlájára érkező nyugdíjából, sem pedig később, amikor egyértelművé vált, hogy a technikai hiba a kincstár központi informatikai rendszerében lépett fel. A szervezet azóta is kitart amellett, hogy a számlákon a lakossági pénzintézetek a jogszabályban rögzített napon éjfélig jóváírták az összegeket, tehát nem is történt semmi rendkívüli. Márpedig a Nyugdíjfolyósítási Főigazgatóság korábbi vezetője, Barát Gábor lapunk kérdésére határozottan kijelentette, hogy az utóbbi negyed században ilyen csúszásra egyszer sem volt példa. A dátumot pedig csak a bankok dolgozóinak túlmunkájával sikerült tartani, a portfolio.hu magyarázata szerint az átutalások több csomagban érkeztek a pénzintézetekhez, amelyek még este 7 óra körül is fogadtak, és 21 óra után is jóváírtak az ügyfelek számláján tranzakciókat, amire szintén nem igen volt példa korábban. Több szakértő is arról beszélt az elmúlt napokban, hogy a MÁK központi rendszerében volt baj, a nyugdíjfolyósítótól időben és pontosan megérkeztek az összes számlás nyugdíjas adatai, de a kincstári rendszer hibájából az információk nem jutottak el az utalási lánc következő szereplőjéhez, a Giro Zrt-hez, amelynek feladata a kifizetéshez szükséges információk szétküldése a pénzintézeteknek. Innen nézve teljesen érthetetlen Gondán Csaba eltávolítása a folyósítási igazgató-helyettesi székből, hisz a hozzá tartozó feladatokat hibátlanul oldották meg a NYUFIG dolgozói. A Váci úton (a folyósító irodaházában) azt gondolják a munkatársak, hogy a lépéssel a kincstári vezérkar a Hold utcai központ működési hibáit akarja takargatni.
2019.01.18 14:42