Rosszul jár az az autós, aki csak egyetlen napon át veszi igénybe az autópályát, mint aki a tíznapos matrica érvényessége alatt folyamatosan közlekedik a fizetős útszakaszokon. A megoldás – a napi.hu cikke szerint - a használatarányos útdíjrendszer, amely már évekkel ezelőtt kiépült, de az csak a teherautókra vonatkozik, a személyautókra nem. Bevezetéséhez ma már kapukra sem lenne szükség, mivel a rendszer alapjai a teherautóknál bevezetett útdíjnak köszönhetően adottak.
Az úgynevezett eseti matrica bevezetése kapcsán – a lapnak nyilatkozók szerint - figyelni kell arra, hogy a nem útdíjköteles utakon ne növekedjen meg a forgalom. A Népszavának nyilatkozó minisztériumi szakemberek szerint azonban ez „marhaság”, hiszen, ha megkönnyítik, esetleg olcsóbbá teszik a pályahasználatot, az a többi közút terhelését éppen, hogy csökkentené.
Az alternatív megoldások szorgalmazói szerint átmeneti megoldást jelenthetne egy speciális, virtuális matrica, amely rokona lehetne a ma létező 10 napos vagy a havi autópályadíjaknak. Lényege az lenne, hogy annyiba kerülne, mint a mostani tíznapos bérlet, de a használó által meghatározott öt napon lenne érvényes a tíznapos időtartamon belül.
Ennél egyszerűbb lenne viszont, ha a pályahasználó az általa meghatározott időtartamra, fél, akár egy napra vagy tetszőleges időtartamra egy arányos díjszabás tételeiből választhatna a számára szükséges „matricából”. Kicsit arra hasonlítana ez, ahogyan a műsorszolgáltatók kínálatáról is dönthet(ne) az előfizető. A probléma viszont közös.
Ahogyan a szolgáltatók is csomagokat kínálnak, elvágva annak lehetőségét, hogy az előfizető maga válogassa össze az általa nézni kívánt csatornákat, úgy az autósok sem dönthetnek egyedi úticéljaikról.
Bár mindkét esetben adottak a megoldás technikai feltételei, a szolgáltatók más szempontok alapján mérlegelnek.
Mint a szaktárca közleményéből kiderül: jelenleg nem tervezi a megtett úttal arányos díjfizetés kiterjesztését a személyautókra. A fejlesztési minisztérium minden reális lehetőséget mérlegel az útdíjszedési rendszerek felhasználóbarát finomhangolása érdekében. A megtett úttal arányos díjfizetés leginkább az alkalmi használók számára jelenthetne vonzó alternatívát. A rendszeresen sztrádákon autózók - különösen a rendkívül kedvező árú megyei matricák bevezetése után – jobban járnak az átalánydíjas megoldással.
Kétségtelen: az átalánydíjjal az agglomerációból közlekedők járnak jól, de a jelenlegi rendszer felülvizsgálata az autósok érdekeit szolgálhatná.