Az OMIT közleménye szerint délelőtt 10 órára összehívták a Magyar-Szerb Vízgazdálkodási Bizottság elnökeinek rendkívüli ülését Bajára, egy jégtörő hajópárnak a Vukovárig terjedő közös érdekű Duna-szakaszon túli, szerb szakaszra történő átvezénylésével kapcsolatban.
Felidézték: a jégtörő hajók bevetéséről múlt vasárnap már tartottak megbeszélést a magyar, a szerb és a horvát vízügyi szervek képviselői. A szerb és a horvát a szakemberek tájékoztatóikban akkor kitértek arra, hogy a déli országhatár és a Vukovár közötti Duna-szakaszon az elmúlt napokban több helyen megállt és részben feltorlódott a jég, így mára Dálya térségében álló jégtorlasz alakult ki.
A térségben jelenleg már két magyar jégtörő van: a Jégtörő VI. és a Jégtörő XI. nevű hajó áttöri a Dálya környékén összeállt torlaszt, azt követően indul a délebbi szakaszra. A szerdai megbeszélésen döntés született arról, hogy Magyarország további két nagyteljesítményű jégtörőt hajóját, a Széchenyit és a Jégtörő VII-est indítja útnak a folyó közös érdekeltségű szerb-horvát szakaszára, illetve szükség szerint a szerb Duna-szakaszra.
Az átvezényelt hajóók feladata lesz az alsó szakasz felügyelete, szükség szerint a jég terelése, törése, a káros torlaszok megbontása - olvasható az OMIT közleményében. A Széchenyi a legkorszerűbb magyar jégtörő. Minimum hat ember üzemelteti, rendelkezik úgynevezett döngölővel, így a jármű nem csak a súlyánál fogva képes jeget törni. Az 1472 kilowatt teljesítményű hajó előre- és hátramenetben is hatékony. Harminc centiméter vastag síkjégben 3-4 kilométer/órás sebességgel képes haladni és akár napi 30 kilométert is meg tud tenni.
A Széchenyi az elmúlt napokban a Duna budapesti szakaszán dolgozott.