Emlékezetes csaló

Publikálás dátuma
2017.01.25. 06:45
Rodolfo teljes átéléssel adta elő a számait FORRÁS: CSALÁDI ALBUM
Igen neves színészeket gyakran néhány év alatt elfelejtenek, de a ma harminc éve meghalt Rodolfóról, civil nevén Gács Rezsőről, valahogy most is mindenki tudja, kicsoda volt. Még a gyerekek is hallottak róla, ha éppen ki nem próbálták változatlanul kapható bűvészdobozait, vagy nem böngészték akár a nagyszüleiktől megörökölten, egyik-másik könyvét.

Fellépett a világ nagy színpadain, és országszerte haknikban egyaránt, de persze a tévéből lett igazán ismert. Népszerűségét valószínűleg növelte, hogy számai közben beszélt is, humorral teli, impulzív szöveget mondott, amit ugyanúgy átélt, mintha színész lett volna, a mimikája is kifejező volt, egész viselkedésével is segített megteremteni a szám hangulatát. Karizmatikus személyisége erőteljesen hozzájárulhatott ahhoz, hogy elterelje arról a figyelmet, amit nem akart, hogy lássunk. Szállóigévé vált az a mondása, hogy figyeljék a kezemet, mert csalok! Ő legalább szólt, ellentétben azon sokakkal, akik, nap, mint nap, átvernek minket, és inkább bosszantóak, mint szórakoztatóak.

Rodolfo viszont mindig fölöttébb szórakoztató volt, az első pillanattól az utolsóig. És mindehhez még fölöttébb elegáns is. Egy olyan korban, amikor kényszerből is a topi volt a divat, ő úgy nézett ki, mint egy angol lord. Passzentosan jól szabott zakók, csokornyakkendők, lakkcipők, gondosan fésült, ápolt haj, rajzolt bajusz jellemezték. Ez utóbbi azért már játékos vonás volt, jelezte, hogy ez a már-már nyársat nyeltnek is mondható öltözék azért jelmez, amit egyébként kifogástalanul viselt, pedig a Józsefvárosból, szoba-konyhás lakásból jött. De a belső tartása megmutatkozott egész személyiségén.

Sok ezer trükköt tudott, a bűvészet minden alfajában, a Fővárosi Nagycirkusz jókora porondján ugyanúgy fellépett, mint ahogy bármelyik asztaltársaság szórakoztatására is képes volt. Bárhol kedve szottyant előhúzni egy pakli kártyát, és azzal akár órákig lekötötte a tátott szájú társaságot. Ugyanis hivatása volt a szenvedélye, ha nem volt fellépése, akár akkor is szórakoztatott lépten-nyomon. Óriási, nagy lelkesedéssel beszerzett kártyagyűjteménye volt.

Híresek voltak színpadi lopásai, én is többször láttam a saját szememmel, amikor a közönség tagjaitól órát, pénztárcát, nadrágtartót csent el úgy az orrunk előtt, hogy mi sem vettük észre, mikor és hogyan csinálja. Persze ilyenkor is dumált, ahogy belefért, hiába mondta meg előre, hogy a kezét figyeljük, tán éppen a száját, az arcát néztük, vagy esetleg a másik kezét, nem azt, amivel a csalafintaságot elkövette.

Nekem kölyökkoromban, egy parlamenti karácsonyfa ünnepségen, pénzérméket húzott elő az orromból, szájamból, fülemből, máig emlékszem arra, hogy nagyon empatikusan bánt velem, ahogy mindenkivel, soha senkit nem akart kinevettetni, megalázni azok közül, akiket alkalmi partnereiként felhívott a színpadra. Soha nem volt fölényes, nem mutatkozott mágusnak, nem akarta elhitetni, hogy természetfeletti erőkkel paktál. Mindig azt érzékeltette, hogy ő csak játszik. De ezt magas, művészi szinten tette. Amikor egy-egy trükk sikerült, olyan boldogság tükröződött rajta, mint amikor rosszcsont kölyöknek sikerül a csínytevése. Azt hiszem, lényegében boldogságot közvetített nekünk, a szürke, unalmas hétköznapokba csodákat varázsolt.

Szerző

Drukkolhatunk - Itt az újabb magyar Oscar-esélyes

Publikálás dátuma
2017.01.24. 19:45
Fotó: Freeman Entertainment Kft.
Ismét van magyar film az Oscar-jelöltek között! Nekünk ez volt a legnagyobb hír, amikor az amerikai filmakadémia nyilvánosságra hozta a legfrissebb Oscar-jelöltek listáját. Van kiért szurkolnunk idén is: Deák Kristóf Mindenki című rövidjátékfilmje ott van a kategória Oscarért versengő öt jelöltje között. Ahogy várható volt, a Kaliforniai álom fölényesen vezeti az Oscar-listát: 14 jelöléssel került az élre az ugyancsak jól teljesítő Holdfény, a Régi város, a Fences és az Érkezés előtt.

A 35 éves Deák Kristóf Mindenki című filmjével került a minden filmes álmaként ismert Oscar-díj közelébe. Először megnyerte Tokióban a nemzetközi rövidfilmfesztivál fődíját, aztán nyert Chicagóban a gyermekfilm fesztiválon, majd Berlinben. Az első két győzelme juttatta a filmet automatikusan az Oscar szűkített tízes listájára a rövidjátékfilmek kategóriájában.

A történet egy kislányról szól, aki új iskolába kerül, ahol szembe találja magát egy tanárnő különösen bántó módszerével. A 25 perces alkotás főszereplői Gáspárfalvi Dorka és Hais Dorottya, a felnőtt szerepben pedig Szamosi Zsófia látható. Deák Kristóf Londonban és Budapesten él és dolgozik, korábban a televíziós Hacktion című sorozatot rendezte. A Mindenki több évtizedes csöndet tört meg: legutóbb Szabó István tündérien szürreális Koncert című kisfilmje került be az öt legjobb rövidjátékfilm közé, 1963-ban. A film tavasszal sikerrel ment a Friss Hús rövidfilm fesztiválon, s március 4-én látható lesz a Cinemax műsorán. Szurkolunk, hogy akkor már Oscar-díjasként.

A Kaliforniai álom elsöprő fölénnyel győzött a jelölések számával. Egy nappal korábban a „brit Oscaron” (BAFTA) csak 11 jelölést kapott, most a mindenki kedvence 14 kategóriában szerepel az akadémiai díj várományosaként. Közülük az összes fontos kategóriában ringbe áll: legjobb film, rendező (Damien Chazelle), férfi főszereplő (Ryan Gosling), női főszereplő (Emma Stone), operatőr, forgatókönyv, zene, két betétdal, satöbbi.

A Kaliforniai álom 14 jelöléssel került az élre FOTÓ: FREEMAN ENTERTAINMENT KFT.

A Kaliforniai álom 14 jelöléssel került az élre FOTÓ: FREEMAN ENTERTAINMENT KFT.


A jelölések számával a Kaliforniai álom beállította az eddigi csúcsot, az All About Eve is 14 jelölést kapott, de ennél érdekesebb: eddig a Mary Poppins volt a musical csúcstartó 13 jelöléssel, ezt múlta felül Chaselle és szereplői, Emma Stone és Ryan Gosling szó szerint elsöprő sikere. Hogy milyen elsöprő: még a londoni kritikusok is a Kaliforniai álomnak szavazták meg két napja a legjobb film díját. Nem álljuk meg, és hozzátesszük: ugyanettől a grémiumtól Nemes Jeles László a Saul fiáért a legjobb rendezés díját kapta meg.

Az is a levegőben volt, hogy az élen ott lesz a meleg afroamerikai fiú történetét elmesélő Holdfény és A régi város című film is. Az előző nyolc jelölést kapott, az utóbbi hatot, a friss listán hozzájuk csatlakozott az Érkezés nyolc, a Denzel Washington által rendezett Fences négy, a Mel Gibson-rendezte Fegyvertelen katona hat, és a Hell or High Water négy jelöléssel. Valamennyi film várományosa a legjobb film Oscarjának, ahol a vetélytársuk lesz még NASA-nak dolgozó zseniális fekete számolózseni nők története, A számolás joga is.

A legjobb színésznők díjáért Emma Stone legnagyobb vetélytársa Natalie Portman lesz a Jackie című filmjével. Abban biztosak lehetünk, hogy most Isabelle Hupper nem fogja lenyomni a Kennedy feleségét játszó Portert, ahogy a Golden Globe-on tette. Viszont Meryl Streep megkapta a 20. jelölését, s ezzel abszolút csúcstartó. Amennyiben megkapná az Oscart, beállítani Katherine Hepburn eddigi csúcsát, a négyszeres Oscar-díjat.

A tavalyi „fehér-Oscar” felháborodást szült, emlékezhetünk, Spike Lee tiltakozott a leghangosabban, most már színesedett a lista, több afroamerikai színész is ott van a jelöltek között. Mindjárt Denzel Washington a saját rendezésében főszereplőként, mellette Viola Davis mellékszereplőként (Fences), a Holdfényből Mahershala Ali, Octavia Spencer A számolás joga című filmből. A legjobb öt színész listáján Ryan Gosling és Washington vetélytársa a Golden Globe-on győztes Casey Affleck (A régi város), Viggo Mortensen (Captain Fantastic) és Andrew Garfield (A fegyvertelen katona).

A mellékszereplők között rég nem látott nevet is látunk: Jeff Bridges (Hell or High Water), vetélytársa lesz Lucas Haedges és Michael Shannon (A régi város), valamint a színesbőrű Dev Patel (Oroszlán). A női jelöltek között van Naomi Harris (Holdfény), Nicole Kidman (Oroszlán), Mishelle Williams (A régi város).

A legjobb rendező Oscarjáról azt hihetjük, hogy lefutott játszma, hisz a Kaliforniai álomért ott van Damien Chazelle, ha már a nagyszerű Whiplash három Oscarjából ő nem kapott egy felet sem. De azért lesz ott verseny, nem is kicsi, hisz Denis Villeneuve az év legjobb sci-fijét rendezte meg az Érkezés című mozidarabbal, Barry Jenkins a moziban és kritikákban sikeres Holdfénnyel, s az élmezőny másik biztos lovasa, Kenneth Lonergan A régi várossal jelölt a díjra. Hollywood szeret megadni még egy lehetőséget a rosszfiúknak is, a rasszista kijelentéseivel önmagát elmeszelő Mel Gibson most felkerült a jófiúk listájára, ő is a legjobb rendezői várományosok között van.

Alig egy hónap múlva, február 26-án kiderül, ki mit visz haza a nagy, fényes, szélesvásznú hollywoodi álomból megvalósult díjként.

Szerző

Szerelemről és démonokról az Operában

Publikálás dátuma
2017.01.24. 16:19
MTI Fotó: Kallos Bea
Eötvös Péter ötödik operája a Glyndebourne-i Operafesztivál felkérésére, Gabriel García Márquez azonos című kisregénye alapján, Hamvai Kornél többnyelvű (az angol mellett joruba, latin és spanyol elemekből felépített) szövegkönyvére készült - olvasható a Magyar Állami Operaház honlapján, ahol 18-as karika is figyelmeztet a "felnőtt tartalomra".

„Ez a fantáziavilág elősegíti, hogy a zenére koncentráljak, ne annyira a cselekményre. Ez az első operám a szerelemről, és az első kvázi-belcantodarabom, amely lehetővé teszi az énekesek számára, hogy megmutassák hangjuk szépségét” – nyilatkozta a zeneszerző. Minden adott tehát egy izgalmas színházi élményhez - írják a honlapon az ismertetőben -  a történet operai elemei (vallási intolerancia, démoni megszállottság és tiltott szerelem), Eötvös saját állítása szerint is legdallamosabb, az elemzők által mágikusnak nevezett zenéje, mindezt pedig Silviu Purcărete, az Európa-szerte elismert román színházrendező állítja színpadra, akinek előadásait határozott színészvezetés és erőteljes vizualitás jellemzi. 

Szerző