riasztás;ónos eső;

Fotó: Thinkstock

- Vigyázzon, csúszik! Öt megyében a legmagasabb szintre emelték a riasztást

Több megyében és Budapesten is harmadfokúra emelték az ónos eső veszélye miatti figyelmeztetést. Az Országos Meteorológiai Szolgálat veszélyjelzése szerint Budapestre, valamint Pest, Baranya, Bács-Kiskun, Fejér és Tolna megyére a legmagasabb fokú (piros) figyelmeztetést adták ki.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat veszélyjelzése szerint a harmadfokú riasztás a főváros mellett Baranya, Bács-Kiskun, Fejér, Pest, Somogy és Tolna megyét érinti. Ezeken a területeken a csapadékmennyiség meghaladhatja az 5 millimétert is.

Azt írták: szerda reggelig a Pécs-Budapest sáv körüli megyékben akár 10-15 milliméternyi, néhol 15 milliméternél is több ónos eső hullhat. Az ónos eső veszélye miatt keddre Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod-Abaúj-Zemplén megye kivételével mindenhol kiadták a figyelmeztetést, riasztást. Jász-Nagykun-Szolnok, Komárom-Esztergom, Somogy és Veszprém megyében másod-, a többi megyében egyelőre elsőfokú a veszélyjelzés.

Szintén az ónos eső veszélye miatt másodfokú figyelmeztetést adtak ki Komárom-Esztergom, Somogy és Veszprém megyére. Elsőfokú a figyelmeztetés Békés, Csongrád, Győr-Moson-Sopron, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Vas és Zala megyében.

A hőmérséklet kora délután és késő este egyaránt mínusz 7 és mínusz 1 fok között valószínű, de kora délután a déli országrészben helyenként akár 0, plusz 1 fok is lehet.

Az előrejelzés szerint szerdán is sok csapadék várható, eső, ónos eső és hó egyaránt. Főleg a nap első felében további - több megyében jelentős mennyiségű - ónos esőre kell készülni.

Az ónos eső elsősorban az autós közlekedést érinti, a gépjárművezetőktől a csúszós utak különösen nagy odafigyelést igényelnek. A legnagyobb veszélyt a fékutak hossza jelenti: ónos esőben akár nyolc-kilencszerese lehet a fékút a megszokottnak, amellyel szinte lehetetlen előre kalkulálni.

A mentőknek is több munkája van az ónos eső miatt, körülbelül 20 százalékkal több riasztást kapnak ilyenkor. Kedd délig az ónos eső okozta balesetek miatt körülbelül 40-50 esethez riasztották a mentőket Budapesten – nyilatkozta a hirado.hu-nak Győrfi Pál az Országos Mentőszolgálat szóvivője. Főleg a budai területeken csúsztak el sokan. A reggeli órákban a munkába igyekvő fiatalok, míg később az utcára kimerészkedő idősek szenvedtek balesetet. Gyakoriak ilyenkor a lábtörések és kéztörések, de a fejsérülések sem ritkák.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. közölte, hogy folyamatosan végzik a síkosságmentesítést és a hóeltakarítást, az utak mégis csúszósak lehetnek. Ennek oka, hogy ónos eső esetén kevésbé hatásos a síkosságmentesítés, mivel az olvasztó keverék – a preventív jelleggel kijuttatott anyag is – csak akkor érvényesül, ha megszűnik a csapadék. Ónos eső idején a csapadék lemossa a burkolatról a kijuttatott szóróanyagot, így csak késleltetni tudják a síkosság kialakulását. „Folyamatosan dolgozunk a síkosságmentesítésen, szűkség szerint érdesítő anyagokat szórunk, de igazán hatékonyan csak akkor tudunk beavatkozni, ha a csapadék már elállt” – közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt.

A fővárosban napközben 70 autó dolgozik a síkosságmentesítésen és korábban is történt preventív jellegű szórás, de ez nem mindig hatásos. Egyrészt az autók kerekei könnyen lehordják az útról a szóróanyagot, másrészt -8 foknál hidegebb időben nincs az a szóróanyag, ami hatásos lenne. A hideg a legnagyobb ellenségünk – mondta el Dorogi Gabriella az FKF Zrt. szóvivője a hirado.hu-nak. A szóróanyag egyébként nem más, mint homok és ipari só keveréke, amihez nagyon hideg időben kálium-kloridot is kevernek.

Az ingatlanok előtti járdák takarítása, síkosságmentesítése a tulajdonosok, üzemeltetők kötelezettsége.

A CAF sem bírja
Hosszú sorokban állnak az új CAF villamosok a Bécsi úti végállomáson kedd reggel óta, az egész fonódó vonalon fennakadások vannak - írja az Index. Mint azt BKV-s forrásból a portál megtuda, a leállást az okozta, hogy a modern, milliárdos villamosok visszapillantó kamerájának plexiborítására ráfagyott az ónos eső. Az ok tehát egyszerű: a villamosvezetők nem tudják lekaparni a jeget, de a plexifűtés sem működik valamiért.