tanulmány;iskolai zaklatások;Amerikai Pszichológusok Társasága;

2017-02-02 06:32:00

Megsínylik a diákok az iskolai zaklatást

Csökkenti a tanulók tanulmányi teljesítményét és magabiztosságát, saját képességeikbe vetett hitét a hosszan tartó vagy erősödő iskolai zaklatás az Amerikai Pszichológusok Társasága tanulmánya szerint. A társaság több száz gyerek életét követte végig óvodáskortól a középiskoláig, eredményeiket a Journal of Educational Psychology című szaklapban mutatták be.

Noha az iskolai kegyetlenkedést (bullying) a tömegkultúra gyakrabban ábrázolja középiskolai jelenségként, a kutatás szerint sokkal súlyosabb és gyakoribb az általános iskolákban, és fokozatosan ritkul, ahogy nőnek a gyerekek - írja a Science Daily online tudományos lap. A vizsgálatban 383 gyerek - 190 fiú és 193 lány - vett részt. Az a 24 százalék, aki állandó zaklatásnak volt kitéve, alacsony iskolai teljesítményt nyújtott, nagyon nem szeretett iskolába járni és kevésbé bízott saját tudásában.

A gyerekek 18 százaléka mérsékelt bántást tapasztalt, azonban iskolai éveik során fokozódott a kegyetlenkedés - náluk hasonló tüneteket azonosítottak, mint az első csoportnál. Azoknak, akik az évek során egyre kevesebb zaklatást éltek át (26 százalék), a tanulmányi előmenetelük is kevésbé sínylette meg, hasonlóan azokhoz, akik egyáltalán nem, vagy csak nagyon kis mértékben estek iskolai kegyetlenkedők áldozatául (32 százalék).

Gary Ladd vezető kutató szerint nagyon nyugtalanító, hogy ilyen sok gyerek érzi magát kegyetlenkedés áldozatának az iskolában. Úgy véli, néhány gyerek örökké szenvedni fog amiatt, amit iskolai évei alatt elszenvedett. Mint mondta, az iskoláknak zaklatásellenes programot kell kidolgozniuk, a szülőknek pedig meg kell kérdezniük gyermekeiket arról, hogy bántják-e, kirekesztik-e őket az iskolában. A tanároknak pedig nem szabad szemet hunyniuk az egyértelmű kegyetlenkedés felett.