Valentin-nap;Felcsút;

2017-02-14 07:01:00

Felcsúti Valentin

Akár egy Jókai főhős is lehetne: Baradlay Kázmér, a kőszívű ember, Krisztyán Tódor, a link csavargó és Felcsúti Valentin, a szerelmesek védőszentje. Aki olvasta a Népszava online-t, az már értesült róla, hogy a hivatalos nevén Vál-völgyi Kisvasút az 5,7 kilométeres távot 35 perc alatt teszi meg. A keskeny nyomtávú vonat átlagsebessége 25 kilométer/óra, három állomása van: Puskás Akadémia, Felcsút, Alcsútdobozi arborétum. Építtetője Pénztáros Lőrinc barát cége. A kisvasút Valentin-napon kedveskedik a szerelmeseknek. A kocsikban rózsaszirmokon lépkedhetnek, pezsgővel és eperrel etetik őket.

Egyik barátom hét nap alatt tette meg a Transzszibériai Expresszen a Moszkva-Vlagyivosztok távot, de nem volt a vonaton rózsaszirom, eper és pezsgő, csak cukor nélküli tea és fekete kenyér üresen. A felcsúti kisvasút hossza, mint már említettem volt, majd’ hat kilométer, a Transzszibériai Expressznek 9228 kilométert kell legyűrnie, a felcsúti hárommal szemben 78 megállója van. Igaz, felépítése kicsit drágább volt a felcsúti kisvasútnál, pontosan egymilliárd 456 millió aranyrubel, ehhez képest csekélység a kisvasút 856 millió forintja, ebből 600 millió uniós forrásból jött.

Az OLAF nem tudja vizsgálni a 600 millió forintos támogatás felhasználását, mert ez a szervezet csak kétmillió eurónál nagyobb beruházásokat ellenőriz. A 600 millió forint éppen nem éri el a kétmillió eurót. (A közelmúltig azt hittem, hogy OLAF az egy norvég király, s az a hobbija, hogy az EU-ban előforduló korrupciót vizsgálja, de aztán eszembe jutott, hogy Norvégia nem is tagja az EU-nak. Az 1957-től 1991-ig uralkodott V. Olafot a „nép királyának” tartották, az olajválság idején tömegközlekedéssel járt. Még valami eszembe jutott „szegény” Norvégiáról. Odakint élő barátom mesélte, hogy egyik kollégájának valami baj volt a tüdejével, azt mondták az orvosok, jót tenne neki a meleg éghajlat, mire a norvég társadalombiztosítás ingyen elküldte őt félévre a Kanári-szigetekre jó levegőt szippantani.)

De térjünk vissza a felcsúti kisvasút Valentin napi attrakciójához. A vonatozás végén a szerelmesek egy gyertyafényes vacsorán vesznek részt a a Puskás Ferenc Sport Hotelben A program valójában nem is olyan drága, két főre 9 ezer forint.

A felcsúti kisvasutat már elkészülte után támadta az ellenzék, mire Orbán azt mondta, minél jobban támadják a kisvasutat, annál hosszabb lesz, elviszik egészen Bicskéig, Lovasberényig s ha kell, Vlagyivosztokig. Ez lesz az Orbán-Putyin Transzfelcsúti Expressz.

A tervek szerint napi 7500 utassal számoltak, ami egy kicsit túlzás, a budai Gyermek- (leánykori nevén Úttörő-) vasút a legforgalmasabb nyári hónapokban is csak napi 1048 főt szállít. A felcsúti kisvasút első hónapjában (!) 1048 volt az utasok száma. A felcsúti kisvasúton októberben volt hat nap, amikor az utasok száma nulla volt. Ezért aztán a kisvonatot télen – november elejétől április végéig – nem is üzemeltetik. A Valenti-napi buli csak egy szép kivétel.

Az Alcsútdobozi arborétumban van egy gyönyörű klasszicista épülethomlokzat, de mögötte nincs semmi. A kastélyt még József nádor építtette nyári rezidenciának, Pollack és Ybl is dolgozott rajta. A kastély átvészelte a második világháborút, később leégett, s a környék népe széthordta a köveit. Ez az épület nélküli csicsás homlokzat engem némiképp emlékeztet hazánk állapotára.

Magyarország erőlködik!