Demszky Gábor;OLAF;Budai Liberális Klub Alapítvány;

2017-02-13 21:38:00

Demszky: Orbán szája íze szerint született az OLAF-jelentés

Gyalázatosnak tartom az OLAF eljárását" - mondta Demszky Gábor a Budai Liberális Klubban szervezett mai vitaesten.  

 A volt főpolgármester szerint "dacára annak, hogy a 4-es metróberuházás idején városvezető voltam, engem nem hallgatott meg senki az OLAF-tól". Ugyanakkor a jelentés Demszky szerint jól beazonosíthatóan egy 2010-es állami számvevőszéki (ÁSZ) vizsgálatra épült, s ő akkor - még főpolgármesterként - részletes választ írt az ÁSZ felvetéseire. Ám az ő álláspontja semmilyen módon nem kerültek be az OLAF-jelentésbe - állítja Demszky. Példaként említette, hogy a jelentés egyik fő megállapítása, hogy nem volt egyetlen fővállalkozója a beruházásnak. Valójában azonban a volt főpolgármester szerint ők annak idején pontosan azért osztották szét 12, majd később 20 részre a megbízásokat, mert a projekt kezdetén így állapodtak meg az Európai Beruházási Bankkal.

"Nem mondhatom, hogy nem történhettek korrupciós ügyek a beruházás körül" - vallotta Demszky, ám szerinte ezügyben a magyar ügyészségnek és rendőrségnek lett volna hatásköre és lehetősége, hogy a bűncselekményeket megállapítsa, hogy megfelelőképpen eljárjon és vizsgálódjon. Demszky szerint azonban látni kell, hogy a 4-es metró körül bűncselekményeket kizárólag külföldi nyomozóhatóságok tártak fel. "Felháborító, hogy a magyar ügyészség eközben semmilyen vizsgálattal nem jutott érdemi eredményre", így most új felelősöket rángathat elő a kormányoldal a választási kampányához.

A metróberuházás kapcsán felhozott túlárazásról Demszky úgy fogalmazott: "eredetileg valóban 153 milliárd forintról indult a projekt, ám ez még 1998-as terv volt, s közben eltelt 17 év,és az infláció 125 milliárd forinttal drágította a költségterveket". Eközben az eredeti tervben még nem szereplő beruházások is a projekt részévé váltak, ami további 39 milliárdos többletköltséget eredményezett. Végül "a 2010-es kormányváltáskor 370 milliárdba került a 4-es metró, ám ebből addig csak 122 milliárdot fizettünk ki" - mondta Demszky. Azonban az OLAF-jelentés szerint a nagyberuházás végösszege 453 milliárd forintra rúgott, azaz Tarlós István és a fideszes városvezetés 82 milliárd forinttal többet fizetett ki különböző alvállalkozóknak, aminek Demszky máig sem tudja az okát, pontosabban - mint fogalmazott - erről vita van Tarlós és közte.