marketing;online kereskedelem;webshopok;

A kép illusztráció! FOTÓ: Thinkstock

- Pörög az online kereskedelem

Elérte a bűvös, éves 1 milliárd eurós értékhatárt az összesített hazai online kiskereskedelmi forgalom. A forintban kifejezve mintegy 310 milliárdos online piac, 2016-ban arányaiban háromszor gyorsabban bővült a teljes hazai kiskereskedelemnél.

Tavaly egymilliárd euró feletti forgalmat bonyolítottak a webshopok Magyarországon. A mintegy 310 milliárdos online piac 2016-ban arányaiban háromszor gyorsabban bővült a teljes hazai kiskereskedelemnél, a jelenlegi növekedési ütem korlátai azonban már látszanak – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának idei első felméréséből.

Továbbra is a „karácsonyi szezon” mozgatja a legjobban a piacot. Az utolsó negyedév, az egész éves forgalom több mint harmadát adta. Ugyanakkor az áruházak csaknem kétharmada úgy véli, hogy saját piacára 2016-ban erősödő koncentráltság volt jellemző, és egyre nehezebb kitűnni a „legnagyobbak” árnyékából. Erre jó példa a tavalyi Black Friday, mely mindössze a webáruházak 32 százalékánál tudta hozni az előzetes forgalmi várakozásokat. Igazán kiemelkedő eredményeket pedig csupán a legnagyobb márkaismertséggel és eléréssel rendelkező áruházak tudtak elkönyvelni. Maguk a vásárlók is az ismertebb, és ezért többet is hirdető kereskedők oldalait látogatták ezen a kiemelt napon.

A vásárlókat elsősorban rendszeres és kellően „hangos” marketinggel fűszerezett, valódi akciókkal lehet elcsábítani, amire leginkább már csak a piacvezető szereplők képesek. Bár a webáruházak több mint harmada saját bővülését részben az online kiskereskedelmi piac természetes bővülésének tudja be, több mint a fele ítélte meg úgy, hogy a tavalyi eredménye elsősorban a saját marketingtevékenysége sikerétől függött.

A fizetési lehetőségek palettája 2016-ban is tovább színesedett. Online vásárlásaink során a hagyományosnak mondható fizetési megoldásokon túl egyre többször találkozhatunk már magyar webáruházak esetében is különféle, innovatív FinTech megoldásokkal: mobilfizetéssel, pár kattintással igényelhető áruhitellel, hűség- vagy prepaid kártya-alapú fizetéssel, de ide sorolható a hagyományos online bankkártyás fizetési lehetőséget egyszerűsíteni hivatott „one click payment” is. A technológiai fejlődés ellenére a korábbi években csökkenésnek indult készpénzes fizetés súlya ismét nevekedett: a készpénzes fizetések (boltban, átvevőhelyen és futárnál) aránya az egy évvel korábbi 57 százalékról 2016-ban 61-re emelkedett.

Van olyan kereskedő, aki már átvállalja a csomag visszaküldésének költségét is. A 14 napon belüli, indoklási kötelezettséghez nem kötött elállási lehetőség érvényesítésekor a termék visszajuttatása kritikus kérdés a kereskedők és a vásárlók részéről is. Erre az esetre a webáruházak túlnyomó többsége (70 százalék) átlagosan 2 féle visszaküldési módot biztosít. Ezek között bár lassan, de egyre inkább megjelennek azok a lehetőségek is, melyeknél a visszaküldés költségét már a boltok saját magukra vállalják – annak ellenére, hogy ez számukra egyáltalán nem kötelező.

Semmilyen különbség nincs az Aldi több országban is forgalmazott saját márkás termékeinek minősége között, az üzletlánc által is árult, más nemzetközi márkák gyártói viszont maguk felelnek a minőségért - hangsúlyozta Bernhard Haider, az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. ügyvezető igazgatója a társaság biatorbágyi központjában rendezett pénteki sajtóbeszélgetésen.