Oscar-díj;Mindenki;Deák Kristóf;Kaliforniai álom;Holdfény;

2017-02-27 20:32:00

Újra miénk lett az Oscar!

Filmtörténeti öröm és filmtörténeti botrány, ez vonulhat be az Oscar-gála idei eseményeiről az emlékezetünkbe. A botrány a kinti helyszínen történt, győztesként tévesen hangzott el a legjobb film címe. Az öröm pedig itthon tört ki, mikor megtudtuk: megszületett az első magyar Oscar-díj az élőszereplős kisjátékfilm kategóriában.

A hazai Oscar-históriába az öröm vonul be: Deák Kristóf Mindenki című 25 perces kisjátékfilmje lett az Akadémia Díjas az élőszereplős kisfilmek kategóriájába. Legyen miénk az Oscar! írtuk szombati számunkban, noha az angol nyelvű latolgatások a politikailag forró témát tárgyaló francia filmet hozták ki biztos befutónak. Öröm, hogy Deák Kristóf lett a befutó azzal a nagyon kedves gyerektörténettel, amelynek az üzenete a legkevésbé sem mondható kiskorúnak. Sőt: azt hiszem, éppen a mai hazai felnőttek bámulhatják a filmbeli gyerekek bátorságát és merészségét és szabadságszeretetét, akiknek volt merszük és közös – igen: közös!!! – akaratuk összefogni megalázott (mondhatnánk semmibe vett) társaik érdekében.

Ebben a kedves gyerekfilmnek induló történetben ez az igazán robbanó: a gyerekeket manipuláló, önző, saját fényezéséért a kis kölyköket megalázó tanárnő csúfosan megbukik, méghozzá ország-világ előtt. Mint a mesében: akit nem érdekel más, mint a saját maga fényezése, aki könnyedén megaláz bárkit a saját céljaiért, az csúfosan pórul jár. (Bár így lenne, tehetjük hozzá.) Érdemes összefogni, mondja ez a kedves gyerektörténet, hadd fázzanak rá a manipulátorok! A díj nagyon nagy dolog, igazolása annak, hogy nem csak itthon erős az üzenet, hanem fogja az egész világ, méghozzá korhatár nélkül!

A botrány viszont szinte hihetetlen. Ilyen még soha nem történt az Oscar-gálák történetében, nem hogy a legfőbb díj, azaz a legjobb filmért járó aranyszobor esetében, de semmilyen más kategóriában. Faye Dunaway és Warren Beatty akikre az átadást bízták, bénáztak pár kínos percig, majd elhangzott, hogy a Kaliforniai álom lett a legjobb film. A villámgyors média világgá kürtölte, az érdekeltek már nekifogtak a köszönő beszédeknek, amikor „futár jött s pihegve szólt”, tévedés, a legjobb film a meleg fekete fiú történetét mesélő Holdfény című film lett. 1929, az első Oscar óta ez az első óriási baki, beírható a filmtörténetébe.

A Kaliforniai álom így is halomra nyerte a díjakat, teljesen jogosan, de a díjakra szavazó Amerikai Filmakadémia tagjainak nem csak ízlését, hanem tartását is dicséri, hogy egy ilyen poétikus, érzelem gazdag film, mint a Holdfény, feljuthatott a csúcsra. Hollywood kitett magáért: az az új amerikai elnök, akiről a legjobb férfifőszereplő Oscarját elnyert Casey Affleck (A régi város) azt mondta, undorító és elnöki székében meg vannak számlálva a napjai, a díjak hallatán dührohamot kaphat, nyugodtan. Nem csak a meleg film miatt, hanem mert Hollywood filmtársadalma megint egyszer letette a voksát a gyűlölet és rasszizmus ellen: nem valamelyik európait, hanem az iráni filmet hozta ki a legjobb idegennyelvű film díjára, teljes joggal. Ashgar Farhadi rendező, aki ugyan nem volt hajlandó betenni a lábát az Egyesült Államokba Donald Trump muszlimok elleni rendelete miatt, megérdemli a tiszteletet, amit Az ügyfél című filmjéért a kis Oscar-szobor kifejez. Ráadásul ez már a második Oscarja a kategóriában, a Nader és Simin, egy elválás története című opusza 2012-es győzelme után.

És ha úgy tetszik, az is csattanós pofon, hogy a legjobb férfi mellékszereplőként Oscart kapott a Holdfény fekete színésze, a nagyszerű Mahershala Ali – az első muszlim művész, aki elért erre a csúcsra. Ami a díjakat illeti, idén már színesedett a tavaly teljesen „fehérbőrű” paletta, a nagyszerű Viola Davis, az első fekete bőrű színésznő, akit háromszor jelöltek már Oscarra, idén végre el is nyerte a Fencesben játszott feleség szerepéért.

Az idei év a Saul fia tavalyi akadémiai díja után ismét egy jó Oscar-év volt, köszönhetően a magyar film elismerésre méltó 25 percének.

 Legyünk büszkék a gyerekekre!
„Köszönöm, nagyon köszönöm az Akadémiának ezt a hihetetlen díjat" - így kezdte Deák Kristóf az Oscar-köszönőbeszédét a Dolby Színház színpadán, ahova felesége, Nina Kov koreográfus, Udvardy Anna, a film producere és Szamosi Zsófia színművésznő, a produkció rideg és karrierista tanárnőt alakító női főszereplője kísérte. „Rövidre kell fognom, pedig nagyon sok embernek tartozom köszönettel. Először is köszönöm családomnak és tanáraimnak, akik kreatív embert neveltem belőlem. Köszönöm a feleségemnek, és Anna nevében is, a stáb és a szereplők nevében is ajánlom ezt a díjat azoknak, akik egyedül képesek jobbá tenni ezt a világot: a gyerekeknek. Próbáljuk őket jól nevelni, olyan módon, hogy büszkék lehessünk rájuk" - zárta gondolatait.
Deák a Verge brit magazinnak adott interjújában az Oscar-gála előtt arról beszélt, a két főszereplő, Gáspárfalvi Dorka és Hais Dorottya kiválasztása három fordulóban, nyolcvan gyerekjelentkező közül történt. A Népszavának múlt héten adott interjújában azt mondta, többek között Gáspárfalvinak köszönheti a sikert. Lapunknak akkor azt mondta, bízik az Oscar-díjban, de fel volt készülve arra is, ha egy másik film címét mondták volna ki. A Mindenki című filmet vasárnap este a Duna Televízióban vetítették, 363 ezer nézője volt. A közmédiánál kérdésünkre azt mondták a filmet biztosan újra műsorra tűzik majd a közeljövőben. Deák Kristóf mindenesetre saját Facebook oldalára feltöltötte az alkotást, így az onnan is letölthető.

Bársony Éva