Veszélyes autók cirkálnak útjainkon

Több százezer magyarországi autóból hiányozhatnak a légzsákok és az azokat kiegészítő legfontosabb közlekedésbiztonsági, utast védő berendezések. Hasonló probléma, hogy további egymillió személygépjárműbe kerülhettek nem megfelelően működő, ellenőrizetlen forrásból származó manipulált biztonsági elemek, amelyek rendkívül súlyos biztonsági kockázatokat rejtenek - közölte a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

Az illegális, szakszerűtlenül javító szervizek leginkább a légzsákot és az egyéb biztonsági rendszert működtető elektronikát mellőzik az autók javításakor, mivel ezeknek az ára magas. A használt autók egy része ilyen helyreállítás után kerül az új tulajdonoshoz, aki viszont nem tud ezeknek az eszközöknek a hiányáról vagy éppen működésképtelenségéről.

A magyar autósokat összefogó szakmai szövetség 2014-es vizsgálatánál az adás-vételt követő eredetiségvizsgálatra kötelezett autókból a véletlenszerűen kiválasztott 600 gépkocsi mintegy 40 százalékánál tártak fel szabálytalanságot: nem működnek megfelelően a biztonsági rendszerek vagy egyáltalán nem is találhatóak meg a gépjárműben.

Kovács Ferenc, a HENT ipari és kereskedelmi munkacsoportjának a tagja az M1-en csütörtökön elmondta: a gépjárművek megvásárlása után a vásárlók minden esetben keressék fel a megfelelő szakértelemmel rendelkező szervizeket, hogy ott biztonsággal tudják ellenőriztetni az autóikat. Ez azért is fontos, mert ha valaki használt autót vásárol, sokszor azt sem tudja, hogy a jármű sérült volt-e korábban.

Szerző

Floridában már házhoz jön a hamburger

Egyelőre kérdéses, Magyarországon is szállít-e házhoz a McDonald's. A Financial Times úgy értesült, Floridában sikeresen tesztelték a szolgáltatást, így azt hamarosan akár több országban is bevezethetik.

A lap szerint a floridai tesztelést az Uberrel közösen végezték. A legnagyobb növekedési lehetőségeket az Egyesült Államok és Kanada mellett Franciaországban, Németországban és Nagy-Britanniában látják, ezekben az országokban ugyanis a lakosság háromnegyede legfeljebb nyolc kilométeren belül él a legközelebbi McDonald’stól.

Az új szolgáltatást azért tartják szükségesnek, mert az elmúlt öt évben 500 millióval kevesebb vendég érkezett gyorséttermeikbe, így új piacokat kellett keresniük. Lucy Brady, a McDonald’s stratégiai igazgatója úgy nyilatkozott: ez jelentős üzleti lehetőség, amit még nem használtak ki, pedig akár 100 milliárd dolláros is lehet a globális házhoz szállítási piac.

Szerettük volna megtudni, Magyarországon is terveznek-e hasonlót. A McDonald's Magyarország Kft. lapunk megkeresésére a következőket írta: „a McDonald's a vendégeinek az éttermek konyhájában frissen elkészített ételeket kínálunk, ezért kizárólag akkor indítunk kiszállítás-szolgáltatást, ha biztosak vagyunk benne, a kiszállított ételek ugyanolyan kiváló minőségben érkeznek vendégeinkhez, mintha azokat az éttermeinkben szolgáltuk volna fel. Ugyanakkor a konkrét jövőbeni terveinket egyelőre nem áll módunkban kommunikálni."

Arra a kérdésünkre, hogy a magyarországi éttermekben is érezhető-e a vendégek számának csökkenése, nem kaptunk választ.

Szerző

Nem akarnak tudni a fagyhalál áldozatairól

Sem a kormánytól, sem a hatóságoktól nem lehet megtudni, hányan haltak meg az idei télen kihűlés miatt - írta a hvg.hu. A portál kereste a Belügyminisztériumot, ám a tárca az Országos Rendőr-főkapitányságnak továbbította a kérdéseket, ahonnan négy hét alatt sem érkeztek válaszok.

Az Országos Mentőszolgálat csupán annyit közölt, a mentők csak a halál beálltát állapítják meg, nem vizsgálódnak, így nincsenek ilyen adataik. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma pedig azt a választ adta, jelenleg nincsenek hitelesnek tekinthető információik arról, hányan halnak meg kihűlés miatt egy-egy télen, de már dolgoznak a protokollon, ami lehetővé teszi ennek meghatározását.

Ugyanakkor a Magyar Szociális Fórum (MSZF) már több mint egy évtizede monitorozza a fagyhalál áldozatainak számát, évről évre részletes kimutatásokat készítenek, segítségüket a kormánynak is felajánlották - válaszra se méltatták őket. „A kormány nem tart igényt az MSZF segítségére a fagyhalál társadalmi okainak kiküszöbölésére irányuló politika kidolgozásában, sem pedig a tömeges fagyhalálra vonatkozó adatok pontos és hiteles összegyűjtésében" - közölte a szervezet. A segítséget egyébként azután ajánlották fel, hogy február elején Czibere Károly államtitkár arról beszélt: a szociális ügyekért felelős államtitkárságnak sincsenek adatai a megfagyottak számáról.

Az MSZF szerint a kormány tagadni próbálja a tagadhatatlant: azt, hogy évről évre több száz ember fagy halálra. Tavaly ősz eleje és 2017. február közepe között 171-en fagytak meg. A tömeges elszegényedés minden kétséget kizáró tüneteként ötször annyian hűltek ki fűtetlen lakásokban, mint a szabad ég alatt, de a kormány semmit nem tesz a helyzet javítása érdekében.

- Azt tapasztaljuk, hogy az „akinek nincs semmije, annyit is ér", és „azok élnek az utcán, akik ott akarnak élni" elhíresült filozófia szellemében hagyják, hogy emberek tömege haljon bele a nélkülözésbe - írták.

Szerző