Előfizetés

Dízelbotrány - Meghallgatták Angela Merkelt

Publikálás dátuma
2017.03.08. 20:48

Meghallgatták Angela Merkel német kancellárt szerdán Berlinben a Volkswagen (VW) német autóipari csoportnál 2015 szeptemberében kirobbant dízelbotrányt vizsgáló parlamenti (Bundestag-) bizottságban.

A parlamenti vizsgálóbizottság előtt tanúként meghallgatott kormányfő elmondta, hogy a sajtóból szerzett tudomást az Egyesült Államokban kirobbant ügyről, az első hírek megjelenésének napján, 2015. szeptember 19-én. A következő napokban meghallgatta Alexander Dobrindt közlekedési miniszter beszámolóját, és telefonon beszélt a VW akkori vezetőjével,  Martin Winterkornnal, akitől a sajtótudósításokhoz és minisztere jelentéséhez képest nem tudott meg újdonságot.

A kancellár hangsúlyozta, hogy a dízelbotrány a VW botránya, és nem a kormány vagy a kulcsfontosságú iparágként számon tartott, mintegy 800 ezer embert foglalkoztató német autóipar botránya. A VW sajnálatos módon nem tárta fel az igazságot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) előtt. A botrányban érintett VW-gyártmányok nem feleltek meg az EPA előírásainak, és ezt a VW-nál tagadták, amikor a hatóság kérdőre vonta őket - mondta.

Amikor az EPA eljárást indított a cég ellen, Alexander Dobrindt utasítására a közlekedési minisztériumban vizsgálóbizottságot alakítottak - ismertette Angela Merkel, hozzátéve, hogy ugyan személyesen nem vett részt a testület munkájában, de támogatta minisztere törekvését az ügy maradéktalan feltárására.

A Bundestag vizsgálóbizottsága az ellenzéki pártok kezdeményezésére alakult 2016 júliusában annak megállapítására, hogy a kormány és az állami intézmények miként jártak el a botránnyal kapcsolatban. Az ellenzék szerint a berlini vezetés túlságosan közel áll az autóipari lobbihoz, és nem lépett fel elvárható módon azért, hogy megfelelően szigorú szabályozással elkerülje a botrányt, illetve feltárja az ügyet.

Angela Merkel kifejtette, hogy nem talál kivetnivalót, mulasztásra utaló jelet kormánya és az illetékes hatóságok tevékenységében, de nem tudja megmagyarázni, hogy Németországban miért nem vették észre a rendellenességeket a VW-nál. Az viszont biztos, hogy Németországban nem az EPA által kifogásolt nitrogén-dioxid-kibocsátás, hanem inkább a szén-dioxid-kibocsátás ügye volt a középpontban - jegyezte meg a német kancellár hírportálok beszámolói szerint. 

Az EPA 2015 szeptemberében azzal vádolta meg a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW - a legnagyobb európai autógyártó vállalat - elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

Visszaadja mandátumát a budapesti iparkamara elnöksége

Publikálás dátuma
2017.03.08. 20:30
FOTÓ: Népszava
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) elnöksége és az ellenőrző bizottság visszaadja mandátumát az új testületek, tisztségviselők megválasztásáig a 2017. március 30-ra összehívott küldöttgyűlésen - közölte a BKIK szerdán.

A közlemény szerint az elnökség felkérte a tagozatokat, hogy tegyék meg a szükséges lépéseket a tisztújító jelölésekhez. Az elnökség a BKIK jelenleg egyéb tisztséget be nem töltő tiszteletbeli elnökeit  felhatalmazta, hogy aktív közreműködésükkel támogassák a főtitkárt, valamint az egyéb kamarai testületek munkáját, a választást.  A BKIK felkérésére Dunai Péter, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKKI) főtitkára - Parragh László MKIK elnök megbízásából - segítséget nyújt a BKIK belső szabályzatainak, szervezetének egyszerűsítésében, megújításában - közölte a budapesti kamara.

Csak azért is megadóztatnák a napelemet

Publikálás dátuma
2017.03.08. 19:40
Illusztráció: Thinkstock
A közműhivatal az arányosabb költségviselés miatt vetett ki termékdíjat a március 31. után üzembe helyezendő, 4 kilowatt (kW) feletti háztartási napelemekre – közölte korábbi álláspontját megerősítő üzenetében a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal. 

Mint írják, az ilyen, a fölös áramot a rendszerbe visszatápláló berendezések eddig nem járultak hozzá kellő mértékben a hálózat fenntartási költségeihez. A vissza nem termelő, illetve a – szerintük egy átlagháztartás igényeit bőven fedező – 4 kW alatti paneleket továbbra se sarcolják. Megoldásként javasolják a háztartások igényeihez jobban illeszkedő rendszerek telepítését.

A német Lidl „holisztikus” szempontok szerinti telephelye és a Mecsekerdő ökooktatási központtá fejlesztett erdei iskolája 3-3 millió forintos támogatást nyert a német E.ON által szponzorált Energy Globe Magyarország versenyen. Díjazták Kaposvár biogázüzemű autóbuszflottáját is. A Várkert Bazárban tartott eseményen hazai fejlesztésű elektromos autót, hajót, teherkerékpárt, hulladékból kialakított játszóházat és öko-ruhakollekciót is bemutattak - közölte az E.ON.