6.oldal;lapszemle;Bloomberg;

- Az EU-nak nincsenek gátlásai

Bloomberg

A Tusk körüli vita feltárta, hogy a lengyelek nem tudnak vétózni, illetve hogy az EU-nak nincsenek gátlásai, ha egy tagállamban az ellenzéket kell támogatni és nem a kormányt. A hírügynökség ebből azt a következtetést vonta le, hogy nehéz lesz sikerre vinni a többsebességes Európát. Ez jelzés lehet Magyarország számára is: ha valamilyen ügyben nagyon köti az ebet a karóhoz, a végén a szervezet félreteszi a konszenzusra épülő döntéshozatalt és többségi alapon határoz. Az elemzők úgy vélik, mintha az Unió máris elérkezett volna a többsebességes rendszerhez, amely a költségvetési unió felé halad, és az euróövezeti országok magjából áll majd. Az elképzelés megkongatja a vészharangokat azoknál az államoknál, amelyek nem használják az eurót, viszont többet kapnak a közös alapokból, mint amennyit oda befizetnek. Alighanem búcsút inthetnek majd a mostani támogatás jó részének. Még az sem biztos, hogy a spanyolok, az olaszok, a hollandok és a belgák valóban annyira együtt akarnak menetelni a németekkel és a franciákkal, noha az egyeztetések zajlanak, a közmegegyezés is lehetséges, de az ellenkezője sem kizárt. Az biztos, hogy a többsebesség gondolata minden más alternatívánál kedvezőbb lehet.

Állandó bizottságban, vagy kollektív munkaügyi vita keretében érdemes erőltetni a bértárgyalásokat a BKV vezetőivel? A kérdésre a cég 10 százalék fölötti szervezettséggel rendelkező 3 nagy szakszervezete pár nappal a tömeges felmondásokkal fenyegető bérvita kiéleződése után máris eltérő válaszokat ad. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) a vállalatnál működő összes érdekvédelmi szervezet részvételével, hivatalos közvetítők, mediátorok jelenlétében megtartott heti rendszerességű plenáris bértárgyalásokat követelt a vállalat vezérigazgatójának hétfőn reggel elküldött levelében.