Putyin szívügye a híd

A Krím félszigetet Oroszországgal összekötő Kercsi-híd építése egyrészt rendkívüli technikai feladat, másrészt rendkívüli politika vállalás. Nemcsak arról van szó, hogy végleg be akarják kapcsolni az ország vérkeringésébe a félszigetet, Putyin ezzel is demonstrálni akarja, hogy nincs visszaút a régi állapothoz. Nincs visszaút Ukrajna felé.

Maxim Szokolov közlekedési miniszter már az év elején arról biztosította a médiát, hogy a Krímbe vezető vasút- és autóút az ígért időre elkészül. Ez valószínűleg azt jelenti, hogy jövő év végén átadják a négysávos autóutat, 2019-ben pedig a vasútvonalat. A nyugtató szavak nem véletlenül hangzottak el, sok a probléma, a még megoldatlan feladat, hatalmas ráfordításokat igényel az építkezés egy olyan időszakban, amikor Moszkvának amúgy is számos gazdasági nehézséggel kell megküzdenie. Ráadásul az építkezésben részt vevő vállalkozásokkal szemben az Egyesült Államok szankciókat vezetett be.

Putyin elnök azonban mindenképpen meg akarja valósítani a nagy tervet, amely már II. Miklós cár, valószínűleg Sztálin, sőt Hitler fejében is megfordult. Ehhez képest kell mérlegelni, hogy a Vedomosztyi hírportál szerint legalább 300 milliárd rubelbe kerül mindez. Nemcsak a hidat kell felépíteni 223 milliárdért, hanem a hozzá vezető utakat is, és ki kell építeni az infrastruktúrát.

Az internetre feltett impozáns látványterv szerint a Fekete- és az Azovi-tengert összekötő Kercsi-szoroson átívelő 19 kilométer hosszú hídon végső állapotában egy dupla sínpárból álló vasútvonal és kétszer kétsávos autóút biztosítaná a sokezer jármű közlekedését. A híd 35 méteres magassága és a 227 méteres pillértávolság lehetővé tenné a hajóforgalmat.

Hasonló jellegű grandiózus elképzelés megvalósítására az ellenőrzésben résztvevők emlékezete szerint még nem volt példa Oroszországban. A minőségi ellenőrzésbe a hivatalos központi szerveken és a vállalkozókon kívül több mint féltucat laboratóriumot vontak be. Több mint négyezren dolgoznak a híd építésén.

A kormány versenytárgyalás nélkül köt szerződéseket. Hivatkozhat arra, hogy ilyen nagy volumenű vállalkozásra nincsen elég megbízható jelentkező. A fő haszonélvező Arkagyij Rotenberg, aki valamikor Putyinnal cselgáncsozott. Vállalata, a Sztrojgazmontazs korábban nem épített hidakat, most pedig a híd mellett újabb 30 milliárdos megbízást kapott. Le kell fektetnie 18 kilométer vasútvonalat, amely a kercsi térséghez kapcsolódik, fel kell építenie 40 épületet, 29 létesítményt és alagutat.

Mint erről a krími vezetés beszámolt a napokban, nem lesz csúszás annak az autóútnak az építésében sem, amely Kercset Szimferopollal és Szevasztopollal fogja összekötni. 2018 végére elkészül a kétsávos szakasz, 2020-ra a négysávos. A 260 kilométer hosszú autóút átszeli az egész félszigetet. 15 hidat és számos átjárót kell felépíteni hozzá. Naponta 14 ezer autó közlekedhet rajta. Az előzetes tervek szerint több mint 138 milliárd rubelbe kerül.

Nem lebecsülhető hasznot hajt több vállalkozásnak az építkezés. Ki kell alakítani például az építkezés, majd a forgalom biztonsági rendszerét. Külön foglalkoznak azzal is, hogyan védjék meg a hidat az esetleges terrortámadásoktól.

Az érdekességek közé tartozik, hogy amióta megkezdték az építkezést, megnőtt a delfinek szám a Kercsi-öbölben. Egy ellenőrzés során több mint ezer delfint észleltek. A halak száma is a tízszeresére nőtt a megváltozott kedvező környezeti hatásoknak, a cölöpök tövében éledő növények következtében. „Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a delfinek az építkezők útitársául szegődtek”– jelentette ki egy környezetvédő.

2017.03.16 06:33

Újabb elnökségi tag hagyta el a teniszszövetséget

Publikálás dátuma
2018.09.19 16:40
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Pákay Péter is távozott, így döntésképtelenné vált a szövetség.
Szeptember 26-án tart rendkívüli közgyűlést a Magyar Tenisz Szövetség (MTSZ), aminek napirendi pontja az ötből három lemondott elnökségi tag helyett mások választása. Bogyó Zoltán, Lichtenberger Attila és Papp Zoltán is távozott szeptember elejéig. Az Index most azt írja, lesz egy negyedik távozó is, a 2016-ban az elnökségbe a legtöbb szavazattal bekerülő Pákay Péter, az ő helyére majd egy következő alkalommal választanak valakit.
„Szép kilenc évet töltött az elnökségben, ebből kettőt alelnökként, és nem szerettem volna a Davis Kupa előtt, hogy velem foglalkozzanak, ha elterelődött volna a figyelem a remekül küzdő csapatról. A döntés ugyanakkor már régóta érlelődött bennem, és úgy érzem tisztességesnek tartom, ha én is átadom a helyem másoknak, akik többet tudnak hozzátenni a magyar teniszhez”
– mondta a portálnak Pákay.
Hozzátette: szándékát már előre jelezte az elnöknek, főtitkárnak, délelőtt pedig hivatalosan is megkapták a levelét. „Nem stílusom a Facebookon való üzengetés” – jelentette ki. A portál szerint amikor még csak a sportágon belül lehetett hallani a hazai éljátékos, Fucsovics Márton és edzője, Sávolt Attila elégedetlenségéről, elsőként jelentkezett a nyáron, hogy tárgyaljon velük, és hogy a felek között egyezség szülessen. Nem járt sikerrel, és nem hiszi, hogy a jövőben a makacs felek közötti kommunikációt elő tudná segíteni, ezért szívesen megadja az esélyt egy olyannak, aki most érkezik majd az elnökségbe.
„Nem értek egyet mindenben a változást szorgalmazókkal, de az sem fér bele, hogy nem ülnek le és nem tárgyalnak a felek, legkevésbé értek egyet a közösségi médiában való üzengetéssel”
–tette hozzá.
Pákay abban bízik, hogy az újonnan érkezők remek szellemiséget képviselnek majd, és osztatlan bizalmat fognak élvezni. A 24.hu arra hívja fel a figyelmet, hogy a hét tagú elnökségben így már csak három elnökség tag – Homonnay Géza, továbbá az elnök Szűcs Lajos, és Bohács Zsolt alelnök – maradt. Mindez azt jelenti, hogy az elnökség nem képes 50 százalék + egy szavazattal döntéseket hozni. 
Témák
MTSZtenisz
2018.09.19 16:40
Frissítve: 2018.09.19 16:40

Távozott a Haladás vezetőedzője

Publikálás dátuma
2018.09.19 16:22

Fotó: Szombathelyi Haladás/
Átmenetileg Desits Szilárd másodedző tartja az edzéseket.
Közös megegyezéssel szerződést bontott a Szombathelyi Haladás Michal Hipp vezetőedzővel, utódját a tervek szerint a napokban nevezik ki – közölte honlapján a klub. A korábban a szlovák válogatottat másodmagával irányító szakember tavaly november 18-án, Balmazújvárosban ült először a Haladás kispadján, Pacsi Bálintot váltotta. A vasiak akkor az utolsó előtti, 11., kiesőhelyen álltak a bajnoki táblázaton. Tavasszal öt győzelmet, három döntetlent és hat vereséget gyűjtött be a csapat, amely csak az utolsó fordulóban biztosította bentmaradását, a nyolcadik helyen végzett. A 2018/19-es bajnokságban viszont egy győzelem mellett két döntetlent szereztek és ötször szenvedtek vereséget. Legutóbb az újonc Kisvárda vendégeként 4-1-re kikaptak, vereségükkel az utolsó, kiesőhelyre zuhantak vissza. A beszámoló szerint az eredménytelenség hatására léptek a szombathelyi vezetők, és szerdán 11 órakor rendkívüli tulajdonosi taggyűlést tartottak a klubnál, amelyen úgy döntöttek: menesztik Michal Hippet. A szakember kontraktusa 2019. június 30-ig szólt. Csütörtöktől átmenetileg Desits Szilárd másodedző tartja az edzéseket. 
„Sajnos a csapat az utóbbi időben nem úgy szerepelt, ahogy reméltük, ezért a tulajdonosokkal közösen úgy döntöttünk: egy edzőváltás segíthet”
– közölte Tóth Miklós, a Szombathelyi Haladás ügyvezető igazgatója.
Hozzátette, hogy szeretnék, ha a csapat elmozdulna a kiesőhelyről, és biztosan bent maradna az első osztályban.
„Természetesen nem akarjuk kizárólag a szakmai stáb nyakába varrni az eredménytelenséget. Azt szokták mondani, nem csak a siker, a kudarc is közös. Úgyhogy nekünk, vezetőknek, aztán edzőknek és nem utolsósorban a játékosoknak is megvan a maguk részük az eddigi szereplésben. Hippel megbeszéltük a dolgokat és végül közös megegyezéssel elváltak útjaink”
– tette hozzá.
2018.09.19 16:22
Frissítve: 2018.09.19 16:22