hulladék;kereskedelem;boltok;adók;

2017-04-11 07:24:00

Újra jöhet a vasárnapi boltzár

Egy új, bújtatott adóval vegzálná a kereskedelmi láncokat a kormány, de nem állnak itt meg, mert betiltanák a reklámújságokat és a vasárnapi nyitva tartást is megpróbálnák ellehetetleníteni – derül ki az index.hu írásából, amely egy, a múlt héten államtitkári egyeztetésen átesett dokumentumra hivatkozik.

 A kormányelőterjesztés a kereskedelmi cégek életét megnehezítő legújabb, a Miniszterelnökség és a Nemzetgazdasági Minisztérium által jegyzett javaslatcsomag, amelyben az eddigieken túl jó néhány, szinte betarthatatlan követelményt is támaszt a láncok elé.

Mint ismeretes nem ez az első „ötlethalom”. Alig egy hónapja egy javaslattal már előállt a kabinet, abban például olyan elemek voltak, hogy az élelmiszerboltoknak az üzletükhöz tartozó parkolóhelyek után adót kellene fizetniük, vagy bevételarányosan kell feltölteni létszámukat.

Az új javaslatok között szerepel: az itthon forgalomba hozott termékekre rá kellene írni, ha más országokban boltokba került változatokhoz képest eltérő összetétellel, vagy az összetevők eltérő arányú felhasználásával készült. A megfogalmazás, azaz a „termékek” megnevezés miatt úgy tűnik nem csak élelmiszerekről, hanem például autókról, elektronikai eszközökről is szó van.

A kormány a kötelező létszámbővítésről sem mondott le. Az eladók számát is megmondják a tervezetben, ehhez a vállalat nettó árbevételét kell 36 millióval osztani. Aki a létszámot nem hozza, annak a hiányzók után fejenként 64200 forintot kell befizetnie a költségvetésbe. Újdonság, hogy ez már nemcsak a nagy területű üzletekre, hanem minden kereskedőre vonatkozna. A láncok szerint szakképzett eladókat ilyen számban lehetetlen felvenni a hiánnyal küzdő munkaerőpiacról. Miután ezt a feltételt lehetetlen teljesíteni, így ez valójában egy adó – fogalmaz az Index.

A reklámköltés korlátozása érdemben nem módosult, a napi fogyasztási cikkeket forgalmazók a nettó árbevételük 0,5 százalékát költhetnék reklámra. Az új elem viszont, hogy a franchise-rendszerben működő cégeknél – mint például a CBA – annak kell fizetnie, akinél a franchise-jogok vannak. Azt is taglalja a tervezet, hogy a reklámok csak sajtótermékben jelenhetnének meg, ami annyit tesz, hogy közvetve a kabinet betiltaná a kereskedelmi láncok reklámújságjait.

Azt is előírnák, hogy a kereskedelmi cégeknél az alkalmazottaknak legalább két pihenőnapja vasárnapra essen, a 100 százalékos vasárnapi bérpótlékot viszont csak déltől fizettetnék a boltokkal. A kormány ezzel a ravasz megoldással a vasárnapi zárvatartást ismét beemelné a rendszerbe.

A javaslatban sok szó esik még egy új elemről, ami a korábbi verzióban még nem szerepelt: az áruházláncokkal fizettetnék ki az áruk kettős minőségét összehasonlító fogyasztóvédelmi (Nébih) vizsgálatok költségeit. A javaslat szerint a díj mértékét a boltok alapterülete alapján állapítanák meg, de erről még vita van.