"Teljesen összeomlott Budapest közlekedése"

Publikálás dátuma
2017.04.11 15:44
Fotó: Népszava
Fotó: /
Gy. Németh Erzsébet, a Demokratikus Koalíció (DK) fővárosi önkormányzati képviselője szerint "teljesen összeomlott" a budapesti tömegközlekedés. A DK ezért kezdeményezi, hogy a BKV fizesse vissza a jegyek és bérletek árát arra az időszakra, amíg "használhatatlan" a fővárosban a tömegközlekedés.

Gy. Németh Erzsébet keddi, budapesti sajtótájékoztatója után telefonon azt mondta: hétfőn és kedden Budapesten több ezer ember késett el a munkából és az iskolából. Füstölés miatt kedden nem járt a metró, felújítás miatt nem jár a 4-6-os villamos egy szakaszon, ami az autósoknak is rémálom a Nagykörúton, mert az egyik sávot buszsávvá alakították - sorolta. A további problémák között említette, hogy a Róbert Károly körúton felújítás miatt hónapok óta "hihetetlen dugók" vannak, valamint, hogy építik az M0-ás autóút és a 11-es út találkozását, ami szintén fennakadásokat okoz.

A DK szerint az nem szolgáltatás, hogy "se metróval, se villamossal nem lehet közlekedni", ez nem ér havi 9500 forintot - mondta. Úgy vélte, Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester magyarázattal tartozik arról, miért nem várták meg a villamos felújításával a nyarat. 

Megint nem számított a főváros vezetésének, hogy mi lesz a budapestiekkel, iskolaidőben kezdték el a villamospálya felújítását, a pótlás pedig szokás szerint szervezetlen; annyi felújítást "engedtek rá" a városra végiggondolatlanul, hogy csak bosszúságot és késést okoznak az embereknek - értékelt Gy. Németh Erzsébet. Úgy fogalmazott: "Tarlós István akkor sem tudná jobban akadályozni a fővárosi közlekedést, ha keresztbe állna egy buldózerrel a Nagykörúton".

Reagált a BKV
A 4-es, 6-os villamos vonal vágányzárral érintett szakaszain (Dohány u.- Rákóczi út, illetve Népszínház u. - Bérkocsis u.) a vágányok a teljesítőképességük határán vannak, sőt több helyen már meg is haladták azt a nagykörúti villamos közlekedés fokozott terhelése miatt. A pálya geometriai állapota, valamint a kisiklás veszélyének csökkentése miatt az elmúlt időszakban több szakaszon is 15 km/h sebességkorlátozást kellett bevezetnünk.
A fentiekre tekintettel elkezdtük a vonalszakasz komplett felújításának előkészítését, melynek többhónapos vágányzári idő igénye miatt annak kivitelezése természetesen a nyári iskola szünetre tervezhető.
Sajnos azonban az extrém hideggel járó, elhúzódó téli időjárás kikényszerítette, hogy a villamos közlekedés fenntartása érdekében rendkívüli javítási munkálatokat végezzünk el a jelzett szakaszokon, vágányzár mellett. Ennek indokoltságát az is jelzi, hogy a megszaporodó síntörések javítása, a sínfej helyreállítása miatti lokális beavatkozások száma a tavalyi év utolsó harmadában ezen a szakaszon több mint 100 db volt, és az idén is már meghaladta a 30 db-ot.
Az időpont kiválasztása tekintetében fontos tényező volt, hogy lehetőleg minél előbb történjen meg a beavatkozás a téli fagyos időszak után, de még a jelentős felmelegedéssel és hőingadozással járó időjárás beállta előtt (további vágánykivetődések, síntörések elkerülése miatt), a vágányzári időtartama pedig a tavaszi iskolaszüneti csökkentett menetrendi időszakot is magában foglalja.
Ami a metró működését illeti, fontos kiemelni, hogy az M3 metróvonal rekonstrukciója korábban teljes egészében elmaradt, pedig erre már 2008 előtt  is szükség volt. Egy közel 42 éves metróvonal természetes amortizációja meghibásodásokkal jár, viszont kijelentjük, hogy az M3 üzemeltetésében, műszaki rendszereiben az elmúlt néhány évben olyan jelentős átalakítások, fejlesztések történtek - például tűzjelző és oltó rendszer kiépítése, műszaki elemek rendelkezésre állásának és megbízhatóságának növelése - amelyekkel a különböző veszélyhelyzetek kialakulásának esélye a korábban is minimálisról még tovább csökkent.
A fent említett fejlesztések mellett napjainkban már három felújított, a XXI. század technikai elvárásainak megfelelő metrószerelvény szállítja az utasokat és a tervek szerint 2018 júliusától már csak ilyen metrókocsik fognak közlekedni a vonalon.

Szerző
2017.04.11 15:44
Frissítve: 2017.04.11 20:55

Befújtak valamit egy kormányablakba, az emberek köhögni kezdtek

Publikálás dátuma
2019.01.16 18:27
illusztráció
Fotó: Népszava/
Az óbudai kormányablak Harrer Pál utcai épületéhez a katasztrófavédelmet is kihívták, de mindenki megúszta a történteket.
Befújtak valamit az óbudai kormányablak Harrer Pál utcai épületébe.  helyszínen tartózkodó olvasónk arról tájékoztatott bennünket, hogy a történtek miatt az ügyfélfogadás is elmaradt. A 24.hu-nak egy helyszínen tartózkodó olvasója elmondta, a történtek miatt az ügyfélfogadás is elmaradt. "Annyit mondtak, hogy az ügyfélfogadás elmarad és kérdezték, hogy rosszul van-e valaki. Sokan köhögtek, de senki nem jelentkezett, az emberek elindultak haza" - idézi olvasóját a portál.

A 24.hu megkereste az ügyben a a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóságot, Kolozsi Péter főhadnagy pedig elmondta: "bennünket azért hívtak ki, mert szúró szagot éreztek és köhögtek. A helyszínre érkező kollégáink hatvan embert kísértek ki az épületből. Mindannyian sérülés nélkül megúszták a történteket. A biztonság kedvéért helyszínre érkezett a katasztrófavédelem mobil laborja is. Méréseket végeztünk, de nem találtunk veszélyes anyagot a levegőben."
2019.01.16 18:27

Az MTA nem szeretné kutatói ösztöndíjakból fizetni a villanyszámlát

Publikálás dátuma
2019.01.16 18:25
MTA-székház - illusztráció
Fotó: Népszava/
Cáfolja az Akadémia, hogy elegendő forrást kaptak volna Palkovics tárcájától az idei évre – a minisztérium által emlegetett összegeket ugyanis kutatók díjazására és hazacsábítására szánják.
Nem felel meg a valóságnak az Innovációs és Technológiai Minisztérium állítása, mely szerint a Magyar Tudományos Akadémia minden törvényes eszközzel rendelkezik feladatai finanszírozásához. Az MTA kutatóközpontjainak 2018. évi maradványa ugyanis teljes egészében kötelezettségvállalásokkal terhelt – írja az Akadémia, válaszként az ITM keddi közleményére.
A tárca  ugyanis azt fejtegette, hogy a havi illetményfizetés fedezetén túl már több mint 8,6 milliárd forintot biztosítottak az idei feladatok ellátására. Ez az összeg azonban az MTA kiválósági programjainak fedezete, vagyis ösztöndíjakra szánták - hangsúlyozza az Akadémia.
Az MTA szerint az említett források – amiket például a legjobb magyar kutatókat hazahívó, illetve itthon tartó Lendület programra szánnak– csak akkor csoportosíthatók át visszatérítendő támogatásként és átmenetileg az intézetek dologi kiadásaira, ha az ITM érvényes jognyilatkozattal kötelezettséget vállal arra, hogy az így felhasznált forrásokat visszapótolja, a kutatóintézet-hálózat jelenleg is zajló átvilágításának eredményétől függetlenül. Ilyen jognyilatkozatokat szeptember óta kér az MTA az ITM-től, egyelőre eredménytelenül.
Mint hozzáteszik, a feltételes közbeszerzés sem oldja meg a kutatóközpontok problémáit, mert a feltételes közbeszerzési eljárás nem alkalmazható közüzemi kiadásokra, a működés általános feltételeit biztosító költségekre vonatkozóan, és igen korlátozottan alkalmazható a kutatási pályázatok tekintetében. Az MTA arra is rámutat, hogy
Palkovics tárcájának 1400 milliárdos költségvetéséből az akadémiai kutatóhelyek éves dologi kiadása kevesebb mint egy százalék.
Ezt pedig  avonatkozó törvények szerint meg kellene kapnia az MTA-nak, erre kérte a minisztert számos alkalommal az MTA vezetése,elnöksége, közgyűlése, sőt a miniszter által delegált hét, a kutatóhálózat átvilágításának módszertanát meghatározó, paritásos MTA elnöki bizottsági tag is.
2019.01.16 18:25
Frissítve: 2019.01.16 18:33