BKV;DK;Budapesti tömegközlekedés;

2017-04-11 15:44:00

"Teljesen összeomlott Budapest közlekedése"

Gy. Németh Erzsébet, a Demokratikus Koalíció (DK) fővárosi önkormányzati képviselője szerint "teljesen összeomlott" a budapesti tömegközlekedés. A DK ezért kezdeményezi, hogy a BKV fizesse vissza a jegyek és bérletek árát arra az időszakra, amíg "használhatatlan" a fővárosban a tömegközlekedés.

Gy. Németh Erzsébet keddi, budapesti sajtótájékoztatója után telefonon azt mondta: hétfőn és kedden Budapesten több ezer ember késett el a munkából és az iskolából. Füstölés miatt kedden nem járt a metró, felújítás miatt nem jár a 4-6-os villamos egy szakaszon, ami az autósoknak is rémálom a Nagykörúton, mert az egyik sávot buszsávvá alakították - sorolta. A további problémák között említette, hogy a Róbert Károly körúton felújítás miatt hónapok óta "hihetetlen dugók" vannak, valamint, hogy építik az M0-ás autóút és a 11-es út találkozását, ami szintén fennakadásokat okoz.

A DK szerint az nem szolgáltatás, hogy "se metróval, se villamossal nem lehet közlekedni", ez nem ér havi 9500 forintot - mondta. Úgy vélte, Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester magyarázattal tartozik arról, miért nem várták meg a villamos felújításával a nyarat. 

Megint nem számított a főváros vezetésének, hogy mi lesz a budapestiekkel, iskolaidőben kezdték el a villamospálya felújítását, a pótlás pedig szokás szerint szervezetlen; annyi felújítást "engedtek rá" a városra végiggondolatlanul, hogy csak bosszúságot és késést okoznak az embereknek - értékelt Gy. Németh Erzsébet. Úgy fogalmazott: "Tarlós István akkor sem tudná jobban akadályozni a fővárosi közlekedést, ha keresztbe állna egy buldózerrel a Nagykörúton".

Reagált a BKV
A 4-es, 6-os villamos vonal vágányzárral érintett szakaszain (Dohány u.- Rákóczi út, illetve Népszínház u. - Bérkocsis u.) a vágányok a teljesítőképességük határán vannak, sőt több helyen már meg is haladták azt a nagykörúti villamos közlekedés fokozott terhelése miatt. A pálya geometriai állapota, valamint a kisiklás veszélyének csökkentése miatt az elmúlt időszakban több szakaszon is 15 km/h sebességkorlátozást kellett bevezetnünk.
A fentiekre tekintettel elkezdtük a vonalszakasz komplett felújításának előkészítését, melynek többhónapos vágányzári idő igénye miatt annak kivitelezése természetesen a nyári iskola szünetre tervezhető.
Sajnos azonban az extrém hideggel járó, elhúzódó téli időjárás kikényszerítette, hogy a villamos közlekedés fenntartása érdekében rendkívüli javítási munkálatokat végezzünk el a jelzett szakaszokon, vágányzár mellett. Ennek indokoltságát az is jelzi, hogy a megszaporodó síntörések javítása, a sínfej helyreállítása miatti lokális beavatkozások száma a tavalyi év utolsó harmadában ezen a szakaszon több mint 100 db volt, és az idén is már meghaladta a 30 db-ot.
Az időpont kiválasztása tekintetében fontos tényező volt, hogy lehetőleg minél előbb történjen meg a beavatkozás a téli fagyos időszak után, de még a jelentős felmelegedéssel és hőingadozással járó időjárás beállta előtt (további vágánykivetődések, síntörések elkerülése miatt), a vágányzári időtartama pedig a tavaszi iskolaszüneti csökkentett menetrendi időszakot is magában foglalja.
Ami a metró működését illeti, fontos kiemelni, hogy az M3 metróvonal rekonstrukciója korábban teljes egészében elmaradt, pedig erre már 2008 előtt  is szükség volt. Egy közel 42 éves metróvonal természetes amortizációja meghibásodásokkal jár, viszont kijelentjük, hogy az M3 üzemeltetésében, műszaki rendszereiben az elmúlt néhány évben olyan jelentős átalakítások, fejlesztések történtek - például tűzjelző és oltó rendszer kiépítése, műszaki elemek rendelkezésre állásának és megbízhatóságának növelése - amelyekkel a különböző veszélyhelyzetek kialakulásának esélye a korábban is minimálisról még tovább csökkent.
A fent említett fejlesztések mellett napjainkban már három felújított, a XXI. század technikai elvárásainak megfelelő metrószerelvény szállítja az utasokat és a tervek szerint 2018 júliusától már csak ilyen metrókocsik fognak közlekedni a vonalon.