színház;integráció;fogyatékkal élők;MáSzínház;

Egyenrangú partnerek FOTÓ: BALLA DÁVID

- Integrációs színház

A sérült és ép színészek egyenrangú játékával készülő produkcióival vált gyógypedagógiai kísérletből valódi színházzá a MáSzínház. A társulat csökkentené a szakadékot sérült és ép ember között, és próbálja értelmezni e két kategóriát.

Bakonyvári L. Ágnes színész, drámajátékvezető és Göllesz Csilla gyógypedagógus 12 évvel ezelőtt kezdett kísérletbe annak érdekében, hogy megtudják, drámapedagógiai módszerekkel lehet-e fejleszteni enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékos embereket - mesélte lapunknak Bakonyvári Krisztina, a KépMás című előadás rendezője. A drámafoglalkozások sikerén, a próbafolyamat csapatépítő és személyiségfejlesztő hatásán felbuzdulva először meseadaptációkat hoztak létre. Később a drámacsoport társulattá alakult, készült előadás Shakespeare-szonettekből, írt kimondottan a számukra drámát Lackfi János, és Napok tánca címmel fizikai színházi, szintén Lackfi-szövegekkel kísért produkciót is adtak elő.

“Két évvel ezelőtt új műfajt teremtettünk: integrációs színházat, amelyben ép és sérült színészek egyenrangú partnerként játszanak. “ - folytatja a másság elfogadásának különleges történetét a rendező. A kérdésre, miszerint valódi profi színházi előadás reményében, vagy a sérült emberek iránti együttérzés által vezérelve megy produkcióikra a közönség, Bakonyvári Krisztina azt felelte, hogy vállaltan küzdenek azért, hogy az előadásaikat ne önmagukhoz, hanem a mindenkori színházi mércéhez képest értékeljék a nézők. “Ugyanakkor nem lehet elvonatkoztatni attól, hogy sérült színészek is játszanak a színpadon, ezért nem teszünk úgy, mintha ez nem lenne más színház.” Azt, hogy művészi produkcióként értékeli a szakma a MáSzínházat, az is bizonyítja, hogy Az ügyelő című előadásukat 2015-ben a POSZT-ra (Pécsi Országos Színházi Találkozó) is meghívták.

“A próbafolyamat átértelmezést kíván, a munkatempóban például muszáj alkalmazkodni a sérültekhez. A szöveg mennyisége viszont ép és sérült színészek számára is ugyanannyi, és ugyanannak a szempontrendszernek kell megfelelniük.” - vázolja a rendező.

Bár adná magát, nem minden darabjuk szól a másságról, Az ügyelő például függőség és a felelősség témáját járja körül. A legújabb, saját személyes történeteiken alapuló MásKép című produkciójuk témája a nők helyzete, szerepe a mai világban. Az évadban Budapesten négyszer látható a produkció, de ősztől szeretnék középiskolákba is elvinni a darabot.

A MáSzínház szakemberei profik félállásban. Kerestek ismert színházi rendezőket, akik nyitottak voltak, ám a társulat egyelőre csak karitatív munkát tudnak kínálni nekik. Céljuk a művészi produkciók mellett munkahelyek teremtése is. Helyzetük nem reménytelen, a projektet beválogatták a Swimathon 2017 közösségi adománygyűjtő rendezvényre. “A színészek most is kapnak gázsit fellépéseik után, sérültek és épek természetesen egyformán”- jelzi az egyenrangúságot Bakonyvári Krisztina.

 

Info:

KépMás

A MáSzínház előadása a Jurányi Ház, április 27. 

Zárt ülésen dönt csütörtökön  Gyula Város Önkormányzatának képviselő-testülete a Gedeon József tavaly őszi halálával megürült  Gyulai Várszínház Nonprofit Kft. élére kiírt pályázat eredményéről. A várszínháznak nincs társulata, de nyári programjai a vidék legfontosabb kulturális eseményei, különösen igaz ez a nemzetközi Shakespeare Fesztivál előadásaira. A HVG úgy értesült, hogy Gedeon József egykori munkatársa, a színház mai ügyvezetője, Varga Marianna helyett Elek Tibor irodalomtörténész lesz a  befutó. És hogy mi lehet a háttérben?